Single Digital Gateway

Bijzondere bijstand aanvragen

Heeft u een laag inkomen en kunt u bijzondere en onverwachte kosten niet betalen? Dan heeft u misschien recht op extra geld van de gemeente. Dit heet bijzondere bijstand.

Voor bijzondere bijstand gelden onder andere deze voorwaarden:

  • U woont en verblijft rechtmatig in Nederland.
  • U heeft onvoldoende inkomen en vermogen om de kosten zelf te betalen.
  • U bent 18 jaar of ouder.
  • U heeft kosten door een bijzondere of dringende situatie. Bijvoorbeeld door een operatie of een verhuizing.
  • U krijgt de kosten niet op een andere manier vergoed.

Uw gemeente bepaalt of u recht heeft op bijzondere bijstand. En hoeveel dit dan is.

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Bijzondere noodzakelijke kosten

Let op. U kunt alleen bijzondere bijstand aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.

U kunt bijzondere bijstand aanvragen bij de gemeente als u:

  • in de gemeente Hoeksche Waard woont;
  • de kos­ten in Ne­der­land heeft ge­maakt.

  • Kopie van uw geldige ID-kaart of paspoort of verblijfsdocument 
  • Bewijsstuk (gezins)inkomen  
  • Bewijsstukken van de hoogte van uw bezittingen en/of schulden (de laatste 3 maanden bankafschriften van uw betaal- en spaarrekening waar het saldo op vermeld staat) 
  • Bewijsstukken van de gevraagde kosten

Online formulier

Print het online formulier en vul in. Stuur het naar klantmanagerpw@gemeentehw.nl. U moet ook de volgende documenten meesturen:

  • Een kopie van uw geldig identiteitsbewijs.
  • Bewijsstukken van uw inkomen.
  • De laatste afschriften van alle betaal- en spaarrekeningen.
  • Bewijsstukken van bezittingen en/of schulden.
  • Een offerte of nota van de kosten waarvoor u bijzondere bijstand aanvraagt.

Geen kosten aan verbonden.

Meestal ontvangt u binnen 8 weken nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen een brief met onze beslissing. Soms duurt het langer, bijvoorbeeld als meer onderzoek nodig is of als uw aanvraag nog niet volledig is. Daarom is het belangrijk om uw aanvraag volledig in te vullen.

Zet in uw bezwaar de volgende informatie:

  • uw naam en adres
  • de datum van uw bezwaar
  • om welk besluit het gaat
  • waarom u het niet eens bent met het besluit
  • uw handtekening

Het bezwaarschrift moet per post bij de gemeente worden ingediend, per e-mail is maken van bezwaar niet mogelijk. Gemeente Hoeksche Waard wordt geadviseerd door een commissie Bezwaarschriften.

U kunt uw bezwaarschrift opsturen naar:

Postbus 2003
3260 EA Oud-Beijerland

Bel naar 14 0186 of stuur een email naar klantmanagerpw@gemeentehw.nl

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Hoeksche Waard

Laatst gecontroleerd op 21 september 2022