Bijzondere bijstand aanvragen
Heeft u een laag inkomen en kunt u bijzondere en onverwachte kosten niet betalen? Dan heeft u misschien recht op extra geld van de gemeente. Dit heet bijzondere bijstand.
Voor bijzondere bijstand gelden onder andere deze voorwaarden:
- U woont en verblijft rechtmatig in Nederland.
- U heeft onvoldoende inkomen en vermogen om de kosten zelf te betalen.
- U bent 18 jaar of ouder.
- U heeft kosten door een bijzondere of dringende situatie. Bijvoorbeeld door een operatie of een verhuizing.
- U krijgt de kosten niet op een andere manier vergoed.
Vraag uw gemeente welke voorwaarden in uw situatie nog meer gelden.
Lees meer in de vragen en antwoorden over bijstand.
Op de website van uw gemeente leest u hoe u bijzondere bijstand aanvraagt. Uw gemeente bepaalt of u recht heeft op bijzondere bijstand. En hoeveel dit dan is.
Heeft u vragen over uw situatie? Neem dan contact op met uw gemeente. Of met de sociaal raadslieden van uw gemeente. Zij geven gratis informatie en advies bij financiële en juridische problemen.
Heeft uw gemeente geen sociaal raadslieden? Kijk dan op de website van Sociaal Werk Nederland. Hier vindt u sociaal raadslieden bij u in de buurt. Het Juridisch Loket geeft u ook gratis juridisch advies.
Zo werkt het voor u
Hierna volgt informatie van uw gemeente.
Bijzondere noodzakelijke kosten
Let op. U kunt alleen bijzondere bijstand aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.
U kunt bijzondere bijstand aanvragen bij de gemeente als u:
- in de gemeente Hoeksche Waard woont;
- de kosten in Nederland heeft gemaakt.
- Kopie van uw geldige ID-kaart of paspoort of verblijfsdocument
- Bewijsstuk (gezins)inkomen
- Bewijsstukken van de hoogte van uw bezittingen en/of schulden (de laatste 3 maanden bankafschriften van uw betaal- en spaarrekening waar het saldo op vermeld staat)
- Bewijsstukken van de gevraagde kosten
Online formulier
Print het online formulier en vul in. Stuur het naar klantmanagerpw@gemeentehw.nl. U moet ook de volgende documenten meesturen:
- Een kopie van uw geldig identiteitsbewijs.
- Bewijsstukken van uw inkomen.
- De laatste afschriften van alle betaal- en spaarrekeningen.
- Bewijsstukken van bezittingen en/of schulden.
- Een offerte of nota van de kosten waarvoor u bijzondere bijstand aanvraagt.
Geen kosten aan verbonden.
Meestal ontvangt u binnen 8 weken nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen een brief met onze beslissing. Soms duurt het langer, bijvoorbeeld als meer onderzoek nodig is of als uw aanvraag nog niet volledig is. Daarom is het belangrijk om uw aanvraag volledig in te vullen.
Zet in uw bezwaar de volgende informatie:
- uw naam en adres
- de datum van uw bezwaar
- om welk besluit het gaat
- waarom u het niet eens bent met het besluit
- uw handtekening
Het bezwaarschrift moet per post bij de gemeente worden ingediend, per e-mail is maken van bezwaar niet mogelijk. Gemeente Hoeksche Waard wordt geadviseerd door een commissie Bezwaarschriften.
U kunt uw bezwaarschrift opsturen naar:
Postbus 2003
3260 EA Oud-Beijerland
Bel naar 14 0186 of stuur een email naar klantmanagerpw@gemeentehw.nl
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Hoeksche Waard