Single Digital Gateway

Algemene bijstand aanvragen

Heeft u te weinig geld om van te leven? En kunt u daarom bijvoorbeeld uw huur, kleding of zorgverzekering niet betalen? Dan heeft u mogelijk recht op bijstand. U vraagt uw bijstandsuitkering aan bij uw gemeente of via werk.nl.

U heeft recht op algemene bijstand als u:

  • de Nederlandse nationaliteit heeft of rechtmatig in Nederland woont;
  • 18 jaar of ouder bent;
  • niet genoeg inkomen of eigen vermogen heeft om van te leven. Uw (gezamenlijke) inkomen moet lager zijn dan de bijstandsnorm;
  • geen andere voorziening of uitkering kunt aanvragen;
  • niet in de gevangenis of een huis van bewaring zit.

U heeft ook een aantal verplichtingen als u een bijstandsuitkering ontvangt

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Bijstandsuitkering.

Let op. U  kunt alleen bijstand aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.

U kunt een bijstandsuitkering aanvragen bij de gemeente Hoeksche Waard als deze aanvullende voorwaarden voor u gelden:

  • U woont in de ge­meen­te Hoeksche Waard.
  • U ont­vangt nog geen AOW.
  • Woont u sa­men met uw part­ner of hebt u een ge­za­men­lijk huis­hou­den met ie­mand? Dan telt het in­ko­men en het spaar­geld van deze per­soon ook mee.
  • U doet mee aan ac­ti­vi­tei­ten die de ge­meen­te u aan­biedt om werk te vin­den.
  • U moet vol­doen­de Ne­der­lands be­grij­pen, spre­ken, le­zen en schrij­ven. U hebt recht op bij­stand, ook als uw Ne­der­lands niet goed ge­noeg is. Maar de ge­meen­te mag uw uit­ke­ring wel ver­la­gen als u niet uw best doet om Ne­der­lands te le­ren.
  • Bent u tussen de 18 en 27 jaar? Dan kunt u ook een uitkering aanvragen op de voorwaarde dat u eerst 4 weken actief op zoek gaat naar werk of scholing.

Voor het aanvragen van de bijstandsuitkering heeft u deze gegevens nodig van uzelf en uw huisgenoten (bijvoorbeeld uw partner, minderjarige kinderen of andere huisgenoten):

  • Volledige naam, geboortedatum, burgerservicenummer en nationaliteit.
  • DigiD van u en uw eventuele partner.
  • Een geldig paspoort of identiteitsbewijs (geen rijbewijs).
  • Een rechtsgeldige verblijfsvergunning (indien van toepassing).
  • Inkomensgegevens (loon, alimentatie, belastingteruggave).
  • Gegevens over vermogen (bezittingen, waardepapieren, hoogte van schulden).
  • Hoogte van hypotheek of huur.
  • Begin- en (mogelijke) einddatum van uw werk bij uw laatste werkgever.
  • Bankrekeningnummer(s) en het saldo van de bankrekeningen.

Meld via de website van werk.nl dat u een bijstandsuitkering wilt aanvragen bij gemeente Hoeksche Waard.

Niet van toepassing.

-Na verzending van uw melding nemen wij, binnen 3 werkdagen, telefonisch contact met u op. Zorg ervoor dat u uw telefoonnummer correct hebt ingevuld en dat u bereikbaar bent. Als wij u telefonisch niet kunnen bereiken, kunnen wij u aanvraag niet afhandelen.

-Heeft u alle bovenstaande stappen goed doorlopen? En hebben wij geen verdere vragen meer? U ontvangt dan binnen acht weken een brief waarin staat of u wel of niet een uitkering krijgt. Deze brief heet een ‘beschikking’. Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente, dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.

Zet in uw bezwaar de volgende informatie:

  • uw naam en adres
  • de datum van uw bezwaar
  • om welk besluit het gaat
  • waarom u het niet eens bent met het besluit
  • uw handtekening

Het bezwaarschrift moet per post bij de gemeente worden ingediend, per e-mail is maken van bezwaar niet mogelijk. Gemeente Hoeksche Waard wordt geadviseerd door een commissie Bezwaarschriften.

U kunt uw bezwaarschrift opsturen naar:

Postbus 2003
3260 EA Oud-Beijerland

niet van toepassing

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Hoeksche Waard

Laatst gecontroleerd op 21 september 2022