Afvalstoffenheffing betalen
U betaalt afvalstoffenheffing voor het ophalen en verwerken van uw huishoudelijke afval. De afvalstoffenheffing is een heffing van uw gemeente.
Gemeenten berekenen de afvalstoffenheffing op verschillende manieren.
Sommige gemeenten bepalen de hoogte van de afvalstoffenheffing op basis van de grootte van uw huishouden. Hoe groter uw huishouden, hoe meer afvalstoffenheffing u dan betaalt.
Andere gemeenten berekenen de afvalstoffenheffing anders. Ze kijken bijvoorbeeld naar de door u aangeleverde hoeveelheid afval.
Afvalstoffenheffing betaalt u via de gemeentelijke belastingaanslag. Meestal ontvangt u deze aanslag in de eerste helft van februari. Heeft u vragen over de afvalstoffenheffing? Neem dan contact op met uw gemeente.
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen aanvragen
Kunt u de gemeentelijke belastingen niet betalen? Vraag dan uw gemeente om kwijtschelding. U hoeft dan de gemeentelijke belastingen niet te betalen. Of u betaalt een deel van de belastingen. De gemeente bepaalt voor welke belastingen kwijtschelding mogelijk is. En of u voor kwijtschelding in aanmerking komt.
Zo werkt het voor u
Hierna volgt informatie van uw gemeente.
Gemeente Zeist: Afvalstoffenheffing betalen
Let op. U betaalt alleen afvalstoffenheffing als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.
U betaalt in de gemeente deze afvalstoffenheffing:
Vast tarief
U betaalt een vast tarief per jaar op basis van het aantal gebruikers van een woning. Voor extra containers betaalt u ook een extra bedrag.
De tarieven per jaar zijn:
- Perceel gebruikt door 1 persoon: €279,60 (2023)
- Perceel gebruikt door 2 personen: € €324,00 (2023)
- Perceel gebruikt door 3 tot 10 personen: € €409,80 (2023)
- Perceel gebruikt door 11 tot 25 personen: € 1.260,60 (2023)
- Perceel gebruikt door 26 tot 50 personen: € 3.162 (2023)
- Perceel gebruikt door meer dan 51 personen: € 12.856,20 (2023)
- Voor elke tweede en volgende grijze minicontainer: € 90 (2023)
Aanslag afvalstoffenheffing
U krijgt een belastingaanslag van de Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU) waarin staat hoeveel afvalstoffenheffing u moet betalen. Er staat ook in hoe u moet betalen. En voor welke datum dit moet. Meestal ontvangt u deze aanslag voor het laatste weekend van februari.
U krijgt de aanslag per post of via MijnOverheid, afhankelijk van welke optie u heeft gekozen.
Betaal op tijd
Zorg dat u op tijd betaalt. Anders moet u aanmaningskosten betalen.
Kwijtschelding
U kunt BghU vragen of u een deel van de afvalstoffenheffing niet hoeft te betalen. Dit heet kwijtschelding. Of u recht heeft op kwijtschelding, hangt af van uw persoonlijke situatie.
U kunt kwijtschelding online aanvragen via Mijn BghU. U moet hiervoor inloggen met DigiD (particulieren en eenmanszaken) of eHerkenning (bedrijven). Lukt het online aanvragen niet? U kunt BghU ook vragen u een kwijtscheldingsformulier per post te sturen.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Zeist
Bezoekadres
Het Rond 1
3701HS Zeist
Maandag | 8:30 - 12:30 |
Dinsdag | 12:30 - 17:00 |
Woensdag | 8:30 - 17.00 |
Donderdag | 12:30 - 17:00 |
Vrijdag | 8:30 - 12:30 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |
Telefonische bereikbaarheid: maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur