Single Digital Gateway

Afvalstoffenheffing betalen

U betaalt afvalstoffenheffing voor het ophalen en verwerken van uw huishoudelijke afval. De afvalstoffenheffing is een heffing van uw gemeente.

Gemeenten berekenen de afvalstoffenheffing op verschillende manieren.  

Sommige gemeenten bepalen de hoogte van de afvalstoffenheffing op basis van de grootte van uw huishouden. Hoe groter uw huishouden, hoe meer afvalstoffenheffing u dan betaalt. 

Andere gemeenten berekenen de afvalstoffenheffing anders. Ze kijken bijvoorbeeld naar de door u aangeleverde hoeveelheid afval.

Afvalstoffenheffing betaalt u via de gemeentelijke belastingaanslag. Meestal ontvangt u deze aanslag in de eerste helft van februari. 

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen aanvragen

Kunt u de gemeentelijke belastingen niet betalen? Vraag dan uw gemeente om kwijtschelding. U hoeft dan de gemeentelijke belastingen niet te betalen. Of u betaalt een deel van de belastingen. De gemeente bepaalt voor welke belastingen kwijtschelding mogelijk is. En of u voor kwijtschelding in aanmerking komt. 

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Afvalstoffenheffing betalen

Wij zorgen voor de inzameling en verwerking van uw afval. Hiervoor betaalt u jaarlijks afvalstoffenheffing. Hoeveel u betaalt, hangt af van de grootte en het aantal keren, dat u de restafvalcontainers aanbiedt. Als u geen container gebruikt en afval op andere manieren aanbiedt (bijvoorbeeld via verzamelcontainers), dan betaalt u meestal het basistarief.  Bedrijven en winkels betalen geen afvalstoffenheffing. Zij betalen reinigingsrecht of regelen zelf de inzameling van hun afval.

Laagbouw

Uw afvalstoffenheffing is gesplitst in een vast en een variabel deel. Het vaste deel is het basistarief. Dat betaalt u voor:

  • het legen van de groente-, fruit- en tuinafval (gft)-container;
  • het legen van de papiercontainer
  • het ophalen van de zakken voor plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons (pmd);
  • het gebruik van de inzamelpunten voor glas en textiel;
  • het gebruik van de klein chemisch afval (kca)-bus en het Grondstoffen Inleverpunt (GRIP 4x per jaar).

Daarnaast betaalt u apart voor elke keer dat u uw restafvalcontainer laat legen. Dat noemen we het variabele tarief. De hoogte van het variabele tarief hangt af van de grootte van uw restafvalcontainer.

Grootte restafvalcontainerBasistarief 2023Variabel tarief 2023
  Vanaf de eerste lediging van de restafvalcontainer.
140 liter206,52 euro per jaar5,65 euro per lediging, vanaf de 1e lediging
240 liter206,52 euro per jaar9,72 euro per lediging, vanaf de 1e lediging

Bovenstaande tarieven zijn jaarbedragen.

  • Bij nieuwe woningen kunt u binnen 2 maanden éénmaal gratis containers laten plaatsen. Bij een verhuizing naar een bestaande woning met containers, kunt u binnen 2 maanden éénmaal de containers gratis laten wisselen.

Let op: Als u vanwege gezondheidsredenen veel huishoudelijk afval hebt, kunt u korting krijgen op uw afvalstoffenheffing. Neem hiervoor contact op met het Klant Contact Centrum via het contactformulier op onze website of telefoonnummer 14 0492 (plaats géén kengetal voor het nummer).

Hoogbouw

Voor de hoogbouw (appartementen en Brandevoort De Veste) geldt in 2023 nog één vast tarief per jaar, namelijk 251,72 euro per huishouden. Dit bedrag staat gelijk aan het vaste deel inclusief het 8 keer legen van een 140 liter restafvalcontainer.

Als u het niet eens bent met de hoogte van de aanslag, kunt u bezwaar maken. U vult daarvoor hier het digitale bezwaarformulier in. Meer informatie over bezwaar maken leest u bij het gerelateerde product 'Bezwaarschrift indienen, belastingen en WOZ-waarde' onderaan deze pagina.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Helmond

Laatst gecontroleerd op 20 september 2022