Single Digital Gateway

Afvalstoffenheffing betalen

U betaalt afvalstoffenheffing voor het ophalen en verwerken van uw huishoudelijke afval. De afvalstoffenheffing is een heffing van uw gemeente.

Gemeenten berekenen de afvalstoffenheffing op verschillende manieren.  

Sommige gemeenten bepalen de hoogte van de afvalstoffenheffing op basis van de grootte van uw huishouden. Hoe groter uw huishouden, hoe meer afvalstoffenheffing u dan betaalt. 

Andere gemeenten berekenen de afvalstoffenheffing anders. Ze kijken bijvoorbeeld naar de door u aangeleverde hoeveelheid afval.

Afvalstoffenheffing betaalt u via de gemeentelijke belastingaanslag. Meestal ontvangt u deze aanslag in de eerste helft van februari. 

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen aanvragen

Kunt u de gemeentelijke belastingen niet betalen? Vraag dan uw gemeente om kwijtschelding. U hoeft dan de gemeentelijke belastingen niet te betalen. Of u betaalt een deel van de belastingen. De gemeente bepaalt voor welke belastingen kwijtschelding mogelijk is. En of u voor kwijtschelding in aanmerking komt. 

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Afvalstoffenheffing betalen

Let op. U betaalt alleen afvalstoffenheffing als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.

U betaalt in de gemeente Hellendoorn deze afvalstoffenheffing:

Tarief

  • basisheffing: € 179,64
  • opslag 140 liter restafvalcontainer: € 69,36
  • opslag 240 liter restafvalcontainer: € 133,56
  • opslag hoogbouwcomplex met verzamelcontainers: € 76,80
  • opslag recreatiecomplex met verzamelcontainers: € 126,72

Afvalstoffenheffing per brief

U krijgt een brief van de gemeente waarin staat hoeveel afvalontheffing u moet betalen. In de brief staat ook hoe u moet betalen. En voor welke datum dit moet.

Betaal op tijd

Zorg dat u op tijd betaalt. Anders moet u een boete betalen.

Kwijtschelding

U kunt vragen aan de gemeente of u een deel van de heffing niet hoeft te betalen. Dit heet kwijtschelding. Of u recht heeft op kwijtschelding, hangt af van uw persoonlijke situatie. U kunt kwijtschelding aanvragen via:

e-mail: gemeente@hellendoorn.nl

telefoon: +31548 630 000

U kunt binnen 6 weken bezwaar maken tegen de belastingaanslag.

Het bezwaarschrift richt u aan de gemeente Hellendoorn, ter attentie van de heffingsambtenaar, postbus 200, 7440 AE Nijverdal. U kunt ook digitaal bezwaar maken.

Bent u het niet eens met de uitspraak op uw bezwaar, dan kunt u binnen 6 weken na dagtekening van de uitspraak in beroep gaan bij de Rechtbank Overijssel, afdeling Bestuursrecht, postbus 10067, 800 GB Zwolle. Verklaart de rechter het beroep gegrond, dan wordt het verschuldigde griffierecht door de gemeente vergoed.

Let op: het is niet mogelijk om tegen de hoogte van het belastingtarief in bezwaar te komen. Het tarief maakt onderdeel uit van de belastingverordening. Tegen een belastingverordening kunt u geen bezwaar maken.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Hellendoorn

Bezoekadres

Willem-Alexanderstraat 7

7442MA Nijverdal

Openingstijden
Maandag
09:00 - 12:00
13:00 - 17:00
Dinsdag
09:00 - 12:00
13:00 - 17:00
Woensdag
09:00 - 12:00
13:00 - 17:00
Donderdag
09:00 - 12:00
13:00 - 17:00
Vrijdag
09:00 - 12:00
13:00 - 16:00
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten
Laatst gecontroleerd op 20 september 2022