Obstakels bij zakendoen oplossen

De overheid zet zich actief in voor de belangen van bedrijven en organisaties in het buitenland. Ook voor hulp bij zakelijke problemen of lokale procedures kunt u bij het ambassadenetwerk terecht. Voor specifieke vragen over Zweden kunt u zich richten tot de Nederlandse ambassade in Stockholm.

Werk samen aan kansen en oplossingen

De medewerkers van het buitenlandnetwerk (Nederlandse ambassades, consulaten-generaal en NBSO's) maken zich hard voor uw belangen en gaan via de juiste contacten het gesprek aan. Natuurlijk is niet altijd een oplossing gegarandeerd.

Deuren openen

Zeker in landen waar de overheid een sterke rol speelt, kan het nuttig zijn om samen te werken met de Nederlandse overheid. Denk hierbij aan mogelijkheden voor presentatie, handelsmissies of bijeenkomsten.

Het gaat voor een belangrijk deel om deuren openen. De medewerkers van onze vertegenwoordigingen hebben lokale kennis en contacten en kunnen u mogelijk goed helpen.

Bij obstakels van lokale partijen

Het kan voorkomen dat u tegen situaties aanloopt waarin de (plaatselijke) overheid niet lijkt te willen meewerken. Of misschien werpen officiële procedures drempels op. Het buitenlandnetwerk (Nederlandse ambassades, consulaten-generaal en NBSO's) kan u dan mogelijk van dienst zijn. Vaak hebben de medewerkers sneller toegang tot de mensen die obstakels weg kunnen nemen.

Ook kunnen de medewerkers van het buitenlandnetwerk u helpen als een lokale partner problemen veroorzaakt. Door met u mee te denken, tips te geven en u in contact te brengen met bijvoorbeeld juristen en fiscalisten.

Belangen behartigen in dit land of gebied

Centrale contactpunten in de EU voor dienstverlenende ondernemers

De EU-Dienstenrichtlijn maakt het voor dienstverlenende ondernemers eenvoudiger om in Europa zaken te doen. De richtlijn neemt een aantal belemmeringen weg en vergemakkelijkt het regelen van formaliteiten in de EU-lidstaten. Alle lidstaten hebben vanaf 28 december 2009 een centraal elektronisch loket waar u als dienstverlenende ondernemer terecht kunt. In Nederland is dat  Ondernemersplein.nl, in Zweden kunt u terecht op  Verksamt.se.

Centraal contactpunt in Zweden voor vragen over regelgeving voor producten

Het centrale contactpunt voor producten helpt bedrijven die willen importeren of exporteren naar Zweden met informatie over de regels die gelden voor specifieke producten in Zweden. Vragen kunnen worden ingediend per e-mail of telefoon en worden beantwoord binnen 15 werkdagen na ontvangst door het Contact Point.

Heeft u aanvullende informatie nodig? Neem dan contact op met de handelsmedewerkers op de Nederlandse ambassade in Stockholm. U bereikt ons het makkelijkste via: sto-ea@minbuza.nl

Contactpersonen:
Eva Blom, +46 8 556 933 17
Sigrid Westman, +46 8 556 933 15