Verklaring over de burgerlijke staat in Thailand

Heeft u in Thailand een verklaring van burgerlijke staat nodig? Wanneer de lokale autoriteiten deze niet afgeven, kan de ambassade in Bangkok deze voor u opstellen.

Verklaring omtrent de burgerlijke staat

U kunt de verklaring omtrent de burgerlijke staat nodig hebben als u in het buitenland trouwt. Om deze verklaring te krijgen, heeft u bij de aanvraag enkele documenten nodig om te bewijzen dat u niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft gesloten.

Welke documenten zijn er nodig bij een aanvraag?

Als u nooit getrouwd bent geweest

  • een bewijs dat u de Nederlandse identiteit heeft, dit kan met een van de volgende documenten:
    • een Nederlands paspoort
    • een Nederlandse id-kaart
    • een Verklaring van Nederlanderschap
  • een adres en bewijs van woonplaatsregistratie
  • een ongehuwdverklaring van de Nederlandse gemeente waar u woonde voor u naar het buitenland verhuisde, deze kunt u zelf bij de gemeente in Nederland aanvragen

Als u eerder getrouwd bent geweest

  • een bewijs dat u de Nederlandse identiteit heeft. Dit kan met een van de volgende documenten:
    • een Nederlands paspoort
    • een Nederlandse id-kaart
    • een Verklaring van Nederlanderschap
  • een adres en bewijs van woonplaatsregistratie
  • echtscheidingsakten, buitenlandse vonnissen of een overlijdensakte

Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.

De term ongehuwd

De term ongehuwd wordt alleen gebruikt als u nog nooit getrouwd bent of niet eerder een geregistreerd partnerschap heeft gesloten. Als u eerder getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had, worden de termen ‘gescheiden’ of ‘weduwe/weduwnaar’ gebruikt in de verklaring. De gegevens van een of meerdere eerdere huwelijke moeten in de verklaring worden opgenomen.

Verklaring omtrent de burgerlijke staat in dit land of gebied

Maak een afspraak via het online afsprakensysteem

Wanneer u 's ochtends een consulaire verklaring aanvraagt, kunt u deze dezelfde dag tussen 14.00 en 15.00 uur afhalen of thuisgestuurd krijgen. In het laatste geval levert u zelf een voldoende gefrankeerde envelop aan met daarop uw naam en adres in blokletters.

Procedure voor het indienen van een schriftelijke aanvraag

Schriftelijke aanvragen worden binnen 10 werkdagen na ontvangst geretourneerd.

Bij een schriftelijk aanvraag dient u de volgende documenten op te sturen:

  • Een brief met verzoek welke verklaring u thuisgestuurd wilt krijgen.
  • In de verklaring dienen wij het doel waarvoor het wordt afgegeven te vermelden. Geef daarom graag duidelijk aan waarvoor u de verklaring nodig heeft.
  • Bij een visumondersteuningsbrief of  verklaring over een voorgenomen huwelijk  voor Thailand dient u een speciaal document te downloaden, in te vullen en mee te sturen, inclusief de (per verklaring verschillende) vereiste documenten.
  • Kopie van uw paspoort.
  • THB 1300 in kontanten (U ontvangt wisselgeld en een kassabon)
  • Of een print van uw overschrijving van 30 euro naar de bankrekening in Den Haag onder vermelding van uw initialen en achternaam + ZMA Bangkok:

ING Bank N.V.
Amsterdam
IBAN: NL93INGB0705454029
BIC of Swift code: INGBNL2A
Rekening op naam van: Ministerie van Buitenlandse Zaken Betreft RSO-AZIE

  • Een aan uzelf geadresseerde retourenvelop waarop u zelf de benodigde postzegel(s) plakt.
  • Uw contactgegevens (telefoon/e-mail).

Incomplete aanvragen worden niet in behandeling genomen en geretourneerd.

U wordt geadviseerd een koeriersdienst (Thailand Post, UPC, DHL) te gebruiken zodat u na kunt gaan waar uw poststuk zich bevindt. De ambassade is niet verantwoordelijk voor het zoekraken van post of late bezorging.

U kunt de lokale tarieven ook op de website van de Nederlandse ambassade in Thailand vinden.

Heeft u nog vragen? Stuur ons een e-mail via het contactformulier.