Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Zwitserland woont

Woont u als Nederlander in Zwitserland? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u, na het maken van een afspraak, terecht bij de Nederlandse ambassade in Bern. U kunt dit ook doen bij een aantal Nederlandse grensgemeenten en Schiphol.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft. Bij stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

  • Lever van elk document altijd het origineel en een kopie in.
  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Vraagt u in het buitenland een paspoort of ID-kaart aan? Dan mag u ook een document in het Spaans inleveren. Heeft u een document in een andere taal? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • Zorg dat u in persoon verschijnt om de aanvraag in te dienen. Dit geldt ook voor minderjarigen, bijvoorbeeld uw kinderen.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

Heeft u de checklist ingevuld? Ga verder met stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen voor Zwitserland

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in Zwitserland.

Bewijs van legaal verblijf

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont. In Zwitserland doet u dit met:

  • een geldige verblijfsvergunning B of L
    of
  • als u een verblijfsvergunning C heeft /de Zwitserse nationaliteit heeft:
    een inschrijving woonplaats (Wohnsitzbescheinigung/ Attestation de domicile) met uw adres en nationaliteit.

Woont u in Duitsland?

Dan doet u dit met:

  • een Meldebescheinigung waar uw adres en nationaliteit op staat

Woont u in Frankrijk?

Dan doet u dit met:

  • een gas- of elektriciteitsrekening waar uw adres op staat

Vermelding naam van partner in uw paspoort of ID-kaart

Staat de naam van uw partner nog niet in uw paspoort of op uw ID-kaart? En wilt u de naam van uw echtgenoot/echtgenote voor het eerst in uw paspoort laten zetten? In de informatie hieronder staat wat u dan mee moet nemen naar de ambassade.

Staat de naam van uw partner al in uw huidige paspoort of op huidige ID-kaart? Dan hoeft u geen kopie van de huwelijksakte mee te nemen naar de ambassade.

Informatie over geboorte- en huwelijksakten

Geeft uw persoonlijke checklist (stap 1) aan dat u bij uw aanvraag een geboorteakte en/of trouwakte mee moet nemen? Lees dan onderstaande informatie goed door.

Bent u of zijn uw ouders in Zwitserland geboren en/of getrouwd?

Lever dan een internationaal CIEC-uittreksel uit het geboorte- en/of huwelijksregister in. Een familieboekje (Familienbuch/Livret de famille) of een familiecertificaat (Familienschein/Certificat de famille) wordt niet geaccepteerd.

Bent u of zijn uw ouders in Frankrijk geboren en/of getrouwd?

Lever dan een copie intégrale van de geboorte- of huwelijksakte in.

Bent u of zijn uw ouders in Duitsland geboren en/of getrouwd?

Lever dan een meertalig internationaal uittreksel van de geboorte- en/of huwelijksakte in.

Eerste aanvraag

Staat er in uw persoonlijke checklist (stap 1) dat u een document moet laten legaliseren? En heeft u een geboorteakte of huwelijksakte die is afgegeven door Zwitserland? Dan is legalisatie niet nodig. U kunt deze documenten direct gebruiken voor de aanvraag van uw paspoort of ID-kaart.

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nederland?  Dit kan bij 1 van de Nederlandse grensgemeenten of Schiphol.

Stap 4: Vraag aan in Zwitserland

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Zwitserland? Zorg dan dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist (stap 1) in te vullen. Kijk ook welke extra eisen gelden in Zwitserland (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

Bij de ambassade in Bern kunt u online een afspraak makenPer document (paspoort of ID-kaart) is een aparte afspraak nodig. Wilt u een paspoort én een ID-kaart aanvragen, dan maakt u dus twee afspraken.

Houdt u er rekening mee dat de wachttijd voor een afspraak kan oplopen tot meerdere weken.

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Zwitserland.

U kunt betalen met een bankpas (Maestro) of creditcard (Master card of Visa). Betalingen met een bankpas of credit card zijn in Euro (EUR). Uw bank kan u hiervoor transactiekosten in rekening brengen.

U kunt ook contant betalen. Contante betalingen vinden enkel plaats in Zwitserse Franken (CHF).

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is, dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 3 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw geldig paspoort of geldige ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen. Laat u het document opsturen? Dan moet u uw paspoort of ID-kaart eerst opsturen naar de ambassade. Pas dan kan het nieuwe document worden opgestuurd.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document ophalen

U kunt uw reisdocument ophalen op de ambassade in Bern. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 15.00 uur. Een afspraak maken is niet nodig. Houd wel rekening met onze sluitingsdagen.

Document laten opsturen

U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ook laten opsturen. De ambassade verstuurt uw nieuwe document(en) per aangetekende post en in een door de ambassade beschikbaar gestelde, verstevigde envelop. De kosten voor verzending zijn voor eigen rekening. U betaalt deze op het moment van uw aanvraag. De kosten zijn afhankelijk van het gewicht van de envelop.

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

De ambassade maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.
Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude document staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade in Bern.