Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in de Verenigde Staten van Amerika woont

Woont u als Nederlander in de Verenigde Staten van Amerika? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Washington of de consulaten-generaal in Miami, New York of San Francisco, U kunt dit ook doen bij een aantal Nederlandse grensgemeenten en Schiphol.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft. Bij stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

  • Lever van elk document altijd het origineel en een kopie in.
  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Vraagt u in het buitenland een paspoort of ID-kaart aan? Dan mag u ook een document in het Spaans inleveren. Heeft u een document in een andere taal? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • Zorg dat u in persoon verschijnt om de aanvraag in te dienen. Dit geldt ook voor minderjarigen, bijvoorbeeld uw kinderen.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

Heeft u de checklist ingevuld? Ga verder met stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen voor de Verenigde Staten

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in de Verenigde Staten.

Bewijs van legaal verblijf

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont. In de Verenigde Staten doet u dit met:

  • een geldig visum met de bijbehorende documenten (een Homeland Security's 797 Notice of Action)   of
  • een geldige verblijfsvergunning.

Heeft u de Amerikaanse nationaliteit? Dan toont u aan dat u legaal in de Verenigde Staten verblijft met:

  • een kopie van uw Amerikaanse paspoort (als u in Amerika geboren bent)   of
  • een Amerikaans naturalisatiecertificaat of een bewijs van geboorte in het buitenland, een zogenaamd Consular Report of Birth Abroad, CRBA (als u niet in Amerika geboren bent).

Als u geen geldig immigratiebewijs in de Verenigde Staten hebt, moet u een ‘Certification of Nonexistence of a US naturalization record’ hebben. U kunt dit aanvragen bij de US Citizenship and Immigration Services (informatie in het Engels).

Eerste aanvraag

Heeft u niet eerder een Nederlands paspoort of ID-kaart gehad? En neemt u een geboorteakte of huwelijksakte mee die is afgegeven door de Verenigde Staten? Dan moet u deze laten legaliseren met een apostille (informatie in het Engels).

Eerste verlenging na aannemen Amerikaanse nationaliteit

Verlengt u voor het eerst uw Nederlandse paspoort of ID-kaart nadat u de Amerikaanse nationaliteit heeft aangenomen? Dan moet u uw naturalisatiedocument laten legaliseren met een apostille.

Heeft u de nationaliteit van uw Amerikaanse partner aangenomen? Neem dan een bewijs mee dat u getrouwd was ten tijde van de naturalisatie (no record of divorce). Dit bewijs vraagt u op bij het CDC, National Center for Health Statistics (informatie in het Engels).

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nederland?  Dit kan bij 1 van de Nederlandse grensgemeenten of Schiphol.

Stap 4: Vraag aan in de Verenigde Staten

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in de Verenigde Staten? Zorg dan dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist (stap 1) in te vullen. Kijk ook welke extra eisen gelden in de Verenigde Staten (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

Bij de ambassade in Washington en de consulaten-generaal in Miami, New York en San Francisco kunt u online een afspraak maken.

Paspoort of ID-kaart aanvragen in Dallas, Texas op 15 en 16 januari 2019
Bekijk het nieuwsbericht voor informatie over de aanmeldingsprocedure.

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in de Verenigde Staten.

Betalen alleen met creditcard (VISA of Mastercard). Betalen met American Express en Diners is niet mogelijk.

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 3 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen. Laat u het document opsturen? Dan moet u uw paspoort of ID-kaart eerst opsturen naar de ambassade. Pas dan kan het nieuwe document worden opgestuurd.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document ophalen

U kunt uw reisdocument ophalen op de ambassade in Washington of het consulaat-generaal in Miami, New York of San Francisco. Dat kan op de volgende tijden:

  • Washington: dinsdag en donderdag van 11.00 uur tot 12.30 uur
  • Miami: maandag tot vrijdag van 9.00 uur tot 12.00 uur
  • New York: maak een afspraak door een email te sturen met uw naam en het gewenste tijdstip
  • San Francisco: u kunt van maandag tot en met vrijdag tussen 9.30 en 13.00 uur uw nieuwe reisdocument ophalen. Stuur echter, voordat u komt, een e-mail met daarin naam van de persoon die het document op komt halen en de datum waarop het opgehaald wordt. Dit is voor de receptie/beveiliging in het gebouw waarin het consulaat-generaal gevestigd is.

Behalve in New York, is het niet nodig om een afspraak te maken. Hou echter rekening met de sluitingsdagen van de ambassade en de consulaten-generaal.

Document laten opsturen

U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ook laten opsturen. Dat kan via UPS, USPS, FedEx en DHL. De kosten zijn voor eigen rekening. Neem bij uw aanvraag een pre-paid shipping label mee (1 per aanvraag). Meer hierover leest u in de (Engelstalige) mailing instructions.

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

Heeft u uw oude reisdocument niet ingeleverd bij de aanvraag? Neem het dan mee als u uw nieuwe document komt ophalen. Wij maken uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig.

Daarna krijgt u het terug.

Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude document staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade in Washington, het consulaat-generaal in San Francisco, het consulaat-generaal in Miami of het consulaat-generaal in New York.