Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Turkije woont

Woont u als Nederlander in Turkije? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Ankara of het consulaat-generaal in Istanbul. U kunt dit ook doen bij een aantal Nederlandse grensgemeenten en Schiphol.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft. Bij stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

  • Lever van elk document altijd het origineel en een kopie in.
  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • Is uw document niet opgesteld in het Nederlands, Engels, Duits, Frans of Spaans? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • Zorg dat u in persoon verschijnt om de aanvraag in te dienen. Dit geldt ook voor minderjarigen, bijvoorbeeld uw kinderen.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

Heeft u de checklist ingevuld? Ga verder met stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen voor Turkije

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in Turkije.

Bewijs van legaal verblijf

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont.

Turkije

In Turkije doet u dit met:   

  • een geldig visum (en documenten die dit ondersteunen)

  • een geldige verblijfsvergunning

of:

  • een Turks paspoort/kimlik

Irak

Woont u in Irak en vraagt u in Turkije een Nederlands paspoort of ID-kaart aan? U toont aan dat u legaal verblijft in Irak, met:

  • een geldig visum
  • een geldige verblijfsvergunning

of:

  • als u naast de Nederlandse nationaliteit ook de Iraakse nationaliteit heeft: een geldig Iraaks paspoort of ID-kaart

Legalisatie Turkse geboorteakte of huwelijksakte niet nodig

Heeft u een geboorteakte of huwelijksakte die is afgegeven door Turkije (inclusief meertalige uittreksels)? Dan is legalisatie niet nodig. U kunt deze documenten direct gebruiken voor de aanvraag van uw paspoort of ID-kaart.

Minderjarige van Nederlands-Irakese afkomst

Doet u een paspoortaanvraag voor een minderjarige van Nederlands-Irakese afkomst? Dan stuurt de ambassade uw documenten ter beoordeling aan de Nederlandse autoriteiten. U krijgt bericht over de termijn van de procedure met een brief die u voor akkoord ondertekent. Ook ondertekent u een verklaring over de voorwaarden van het email-contact met de ambassade.

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Reist u binnenkort naar Nederland? Dan kunt u ook uw aanvraag indienen bij 1 van de grensgemeenten of op Schiphol.

Stap 4: Vraag aan in Turkije

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Turkije? Zorg dan dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist (stap 1) in te vullen. Kijk ook welke extra eisen gelden in Turkije (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

Bij de ambassade in Ankara en het consulaat-generaal in Istanbul kunt u online een afspraak maken.

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Turkije.

Bij de ambassade in Ankara kunt u alleen contant betalen, in Turkse lira (TRY).

Bij het consulaat-generaal in Istanbul kunt u zowel contant betalen (in Turkse lira, TRY) of met een bank- of kredietkaart (Visa, Vpay, Mastercard of Maestro).

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 3 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen. Laat u het document opsturen? Dan moet u uw paspoort of ID-kaart eerst opsturen naar de ambassade. Pas dan kan het nieuwe document worden opgestuurd.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document ophalen

U kunt uw reisdocument ophalen op de ambassade in Ankara of het consulaat-generaal in Istanbul.

  • Ankara: maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 uur en 12.00 uur.
  • Istanbul: maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 uur en 11.30 uur.

Een afspraak maken is niet nodig. Hou wel rekening met onze sluitingsdagen.

Document laten opsturen

Wilt u uw nieuwe paspoort of ID-kaart binnen Turkije laten opsturen? Vul dan tijdens uw aanvraag een UPS-envelop in. Verzending duurt meestal maximaal 2 dagen. De kosten zijn afhankelijk van uw locatie en het gewicht van de envelop. U betaalt de verzendkosten als de envelop bij u bezorgd wordt.

Documenten laten opsturen naar Irak

De ambassade in Ankara kan uw reisdocument ook naar Irak laten opsturen. U moet dan vooraf betalen bij UPS Erbil:
E-mail: upserbil@ups.com
Telefoon: +964 (0) 7503351356

U krijgt van UPS Erbil een voorbedrukt shipment label, dat u per e-mail naar de ambassade kunt sturen: ank-ca@minbuza.nl

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

De ambassade of het consulaat-generaal maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.

Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude document staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade in Ankara of het consulaat-generaal in Istanbul.