Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Thailand woont

Woont u als Nederlander in Thailand? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Bangkok. U kunt dit ook doen bij een aantal Nederlandse grensgemeenten en Schiphol.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft. Bij stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

  • Lever van elk document altijd het origineel en een kopie in.
  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Vraagt u in het buitenland een paspoort of ID-kaart aan? Dan mag u ook een document in het Spaans inleveren. Heeft u een document in een andere taal? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • Zorg dat u in persoon verschijnt om de aanvraag in te dienen. Dit geldt ook voor minderjarigen, bijvoorbeeld uw kinderen.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

Heeft u de checklist ingevuld? Ga verder met stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen voor Thailand

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in Thailand.

Bewijs van legaal verblijf

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont.

In Thailand doet u dit met:   

  • een geldig visum (en documenten die dit ondersteunen)
    of
  • een geldige verblijfsvergunning

Verklaring ter bevestiging nieuw Nederlands paspoort voor Thaise immigratie

Als u in Thailand woont en werkt en u vraagt een nieuw Nederlands paspoort aan, dan moet uw Thaise visum overgezet worden in uw nieuwe paspoort. De Thaise immigratie autoriteiten vragen daarbij om een verklaring van de ambassade in Bangkok. Lees op de pagina Verklaring nieuw paspoort voor Thaise immigratie hoe u die verklaring aan kunt vragen.

Aanvraag van een tweede paspoort

Reist u veel voor uw werk? Dan kunt u een tweede paspoort aanvragen. Lees op de pagina Tweede paspoort aan welke voorwaarden u moet voldoen.

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Reist u binnenkort naar Nederland? Dan kunt u ook uw aanvraag indienen bij 1 van de grensgemeenten of op Schiphol.

Stap 4: Vraag aan in Thailand

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Thailand? Zorg dan dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist (stap 1) in te vullen. Kijk ook welke extra eisen gelden in Thailand (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

Bij de ambassade in Bangkok kunt u online een afspraak maken.

Op donderdag 4 oktober 2018 organiseert de ambassade in Bangkok een consulair spreekuur in Chiang Mai. Bekijk het nieuwsbericht voor meer informatie en hoe u een afspraak kunt maken.

Op donderdag 29 november 2018 organiseert de ambassade in Bangkok een consulair spreekuur in Phuket. Bekijk het nieuwsbericht voor meer informatie over hoe u een afspraak kunt maken.

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Thailand.

U kunt contant in lokale valuta, met een lokale bankpas, een Nederlandse bankkaart of met een internationale creditcard (met chip) betalen.

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 3 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen. Laat u het document opsturen? Dan moet u uw paspoort of ID-kaart eerst opsturen naar de ambassade. Pas dan kan het nieuwe document worden opgestuurd.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document ophalen

U kunt uw reisdocument ophalen op de ambassade in Bangkok. Dat kan van maandag tot en met donderdag tussen 13.30 uur en 15.00 uur. Een afspraak maken is niet nodig. Hou wel rekening met onze sluitingsdagen.

Document laten opsturen

U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ook laten opsturen. De kosten zijn voor eigen rekening.

Wilt u uw reisdocument per aangetekende post laten opsturen binnen Thailand? Zorg dan dat u bij uw aanvraag een envelop en postzegels ter waarde van 50 baht meeneemt. Vermeld op de envelop uw adres en lever ook een ingevulde verklaring in.

Wilt u uw reisdocument laten opsturen naar Birma/Myanmar, Cambodja of Laos? Zorg dan dat u bij uw aanvraag een envelop en postzegels (ter waarde van 650 baht) meeneemt. In geval u uw nieuwe paspoort ophaalt bij de Nederlandse ambassade te Yangon, dan is een gefrankeerde envelop niet nodig.

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

De ambassade maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.

Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude document staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade in Bangkok.