Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Peru woont

Woont u als Nederlander in Peru? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Lima. U kunt dit ook doen bij een aantal Nederlandse grensgemeenten en Schiphol.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft. Bij stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

  • Lever van elk document altijd het origineel en een kopie in.
  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Vraagt u in het buitenland een paspoort of ID-kaart aan? Dan mag u ook een document in het Spaans inleveren. Heeft u een document in een andere taal? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • Zorg dat u in persoon verschijnt om de aanvraag in te dienen. Dit geldt ook voor minderjarigen, bijvoorbeeld uw kinderen.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

Heeft u de checklist ingevuld? Ga verder met stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen voor Peru

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in Peru.

Bewijs van legaal verblijf

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont. In Peru doet u dit met:

  • een geldig visum (en documenten die dit ondersteunen)
    of
  • een geldige verblijfsvergunning

Dit geldt ook voor inwoners van Bolivia en Ecuador.

Zijn uw visum en/of verblijfsvergunning verlopen? Overleg dan een verklaring van inschrijving bij het Peruaanse Personenregister (in het Spaans: een “Certificado de Inscripción”). Dit certificaat kunt u verkrijgen bij het Peruaanse  Personenregister (Registro Nacional de Identificación y Estado Civil- RENIEC, informatie in het Spaans).

Eerste aanvraag

Staat er in uw persoonlijke checklist (stap 1) dat u een document moet laten legaliseren? En heeft u een geboorteakte of huwelijksakte die is afgegeven door Peru? Dan moet u deze laten legaliseren met een apostille.  

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nederland?  Dit kan bij 1 van de Nederlandse grensgemeenten of Schiphol.

Stap 4: Vraag aan in Peru

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Peru? Zorg dan dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist (stap 1) in te vullen. Kijk ook welke extra eisen gelden in Peru (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

Bij de ambassade in Lima kunt u online een afspraak maken.

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Peru.

U kunt alleen contant betalen, in Peruaanse sol (PEN).

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 3 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen. Laat u het document opsturen? Dan moet u uw paspoort of ID-kaart eerst opsturen naar de ambassade. Pas dan kan het nieuwe document worden opgestuurd.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document ophalen

U kunt uw reisdocument ophalen op de ambassade in Lima. U kunt ook iemand anders sturen om uw reisdocument op te halen. Vergeet niet om het uw ontvangstbewijs mee te nemen of dit mee te geven.

Ophalen kan van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 uur en 9.15 uur. Een afspraak maken is niet nodig. Hou wel rekening met onze sluitingsdagen.

Document laten opsturen

Woont u in Peru? Dan kunt u uw nieuwe reisdocument niet op laten sturen omdat reguliere koeriersdiensten zoals Fedex, DHL, UPS en TNT deze service niet aanbieden in Peru.

Woont u in Bolivia of Ecuador? Dan kunt u uw nieuwe reisdocument op laten opsturen. U doet dit door via een DHL-kantoor in uw eigen land een ‘persoonlijke import procedure’ op te starten. De kosten zijn voor eigen rekening. Op het moment van uw aanvraag op de ambassade kan de baliemedewerker u hierover meer informatie geven..

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

De ambassade of het consulaat maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.

Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude document staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade in Lima.