Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Nieuw-Zeeland woont

Woont u als Nederlander in Nieuw-Zeeland? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Wellington. U kunt dit ook doen bij een aantal Nederlandse grensgemeenten en Schiphol.

Let op: vanaf 22 december tot en met 6 januari is de ambassade in Wellington gesloten. In deze periode zullen dan ook geen paspoorten verstuurd worden. Indien u voor deze periode een paspoort nodig heeft raden we aan om een spoedaanvraag in te dienen.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft. Bij stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

  • Lever van elk document altijd het origineel en een kopie in.
  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Vraagt u in het buitenland een paspoort of ID-kaart aan? Dan mag u ook een document in het Spaans inleveren. Heeft u een document in een andere taal? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • Zorg dat u in persoon verschijnt om de aanvraag in te dienen. Dit geldt ook voor minderjarigen, bijvoorbeeld uw kinderen.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

Heeft u de checklist ingevuld? Ga verder met stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen voor Nieuw-Zeeland

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in Nieuw-Zeeland.

Bewijs van legaal verblijf

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont. In Nieuw-Zeeland doet u dit met:

  • een verblijfsvergunning (residence permit) wanneer u niet de Nieuw-Zeelandse nationaliteit heeft

of:

  • een Nieuw-Zeelands paspoort wanneer u de Nieuw-Zeelandse nationaliteit wél heeft.

Eerste aanvraag

Heeft u niet eerder een Nederlands paspoort of ID-kaart gehad? En neemt u een geboorteakte of huwelijksakte mee die is afgegeven door Nieuw-Zeeland? Dan moet u deze laten legaliseren met een apostille.  

Eerste verlenging na aannemen Nieuw-Zeelandse nationaliteit

Verlengt u voor het eerst uw Nederlandse paspoort of ID-kaart nadat u de Nieuw-Zeelandse nationaliteit heeft aangenomen? Dan moet u uw naturalisatiedocument laten legaliseren met een apostille.

Heeft u de nationaliteit van uw Nieuw-Zeelandse partner aangenomen? Neem dan een bewijs mee dat u getrouwd was ten tijde van de naturalisatie (no record of divorce). Dit bewijs vraagt u op bij Births, Deaths and Marriages.

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nederland?  Dit kan bij 1 van de Nederlandse grensgemeenten of Schiphol.

Stap 4: Vraag aan in Nieuw-Zeeland

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nieuw-Zeeland? Zorg dan dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist (stap 1) in te vullen. Kijk ook welke extra eisen gelden in Nieuw-Zeeland (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

Bij de ambassade in Wellington kunt u online een afspraak maken.

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Nieuw-Zeeland.
U kunt pinnen (Eftpos en credit card) in Nieuw-Zeelandse dollar (NZ$).

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 3 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen. Laat u het document opsturen? Dan moet u uw paspoort of ID-kaart eerst opsturen naar de ambassade. Pas dan kan het nieuwe document worden opgestuurd.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document ophalen

U kunt uw reisdocument ophalen op de ambassade in Wellington. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tussen 9.30 uur en 14.00 uur. Een afspraak maken is niet nodig. Hou wel rekening met onze sluitingsdagen.

Document laten opsturen

U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ook laten opsturen. Als u hiervoor kiest, dan doet de ambassade dit per koerier. Geef dit aan tijdens uw aanvraag. U vult dan aan de balie een envelop in met uw adresgegevens. De extra kosten zijn 8,00 NZD, die u meteen afrekent.

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

De ambassade of het consulaat maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.
Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude document staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade in Wellington.