Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Luxemburg woont

Woont u als Nederlander in Luxemburg? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Luxemburg. U kunt dit ook doen bij een aantal Nederlandse grensgemeenten en Schiphol.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft. Bij stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

  • Lever van elk document altijd het origineel en een kopie in.
  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Vraagt u in het buitenland een paspoort of ID-kaart aan? Dan mag u ook een document in het Spaans inleveren. Heeft u een document in een andere taal? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • Zorg dat u in persoon verschijnt om de aanvraag in te dienen. Dit geldt ook voor minderjarigen, bijvoorbeeld uw kinderen.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

Heeft u de checklist ingevuld? Ga verder met stap 2.

Stap 2: Check extra eisen voor Luxemburg

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in Luxemburg.

Bewijs van legaal verblijf

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont.

In Luxemburg doet u dit met:

  • certificat de résidence avec mention de la nationalité

Woont in in België?
Dan doet u dit met:

  • certificat de résidence avec mention de la nationalité of domicile avec mention de la nationalité

Woont u in Duitsland?
Dan doet u dit met:

  • Aufenthaltbescheinigung mit Staatsangehörigkeit of Meldebescheinigung mit Staatsangehörigkeit

Woont u in Frankrijk?
Dan doet u dit met:

  • certificat/déclaration (gelegaliseerd door de gemeente) de domicile avec mention de la nationalité

Woont u in Zwitserland?
Dan doet u dit met:

  • Wohnsitzbescheinigung mit Staatsangehörigkeit of attestation de domicile avec mention de la nationalité

Eerste aanvraag

Staat er in uw persoonlijke checklist (stap 1) dat u een document moet laten legaliseren? En heeft u een geboorteakte of huwelijksakte die is afgegeven door Luxemburg? Dan is legalisatie niet nodig. U kunt deze documenten direct gebruiken voor de aanvraag van uw paspoort of ID-kaart.

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nederland?  Dit kan bij 1 van de Nederlandse grensgemeenten of Schiphol.

Stap 4: Vraag aan in Luxemburg

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Luxemburg? Zorg dan dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist (stap 1) in te vullen. Kijk ook welke extra eisen gelden in Luxemburg (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

Bij de ambassade in Luxemburg moet u online een afspraak maken.

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Luxemburg.

U kunt betalen met uw betaalkaart (V-Pay, Maestro, Visa en Mastercard) in euro’s (EUR).

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 3 a 4 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen. Laat u het document opsturen? Dan moet u uw paspoort of ID-kaart eerst opsturen naar de ambassade. Pas dan kan het nieuwe document worden opgestuurd.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Hoe krijgt u het document?

U kunt uw reisdocument ophalen op de ambassade in Luxemburg. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 12.30 uur. Een afspraak maken is niet nodig. Hou wel rekening met onze sluitingsdagen.

Document laten opsturen

U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ook per aangetekende post laten opsturen. De kosten zijn voor eigen rekening. Verzenden binnen Luxemburg kost € 7,00. Verzenden naar het buitenland kost € 9,00. U betaalt dit als u uw aanvraag indient.

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

De ambassade of het consulaat maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.

Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude document staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op?

Bij de ambassade in Luxemburg moet u online een afspraak maken.