Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Iran woont

Woont u als Nederlander in Iran? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Teheran. U kunt dit ook doen bij een aantal Nederlandse grensgemeenten en Schiphol.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft. Bij stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

  • Lever van elk document altijd het origineel en een kopie in.
  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Vraagt u in het buitenland een paspoort of ID-kaart aan? Dan mag u ook een document in het Spaans inleveren. Heeft u een document in een andere taal? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • Zorg dat u in persoon verschijnt om de aanvraag in te dienen. Dit geldt ook voor minderjarigen, bijvoorbeeld uw kinderen.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

Heeft u de checklist ingevuld? Ga verder met stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen voor Iran

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in Iran.

Bewijs van legaal verblijf  

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont.

Iran

In Iran doet u dit met:

  • een geldig visum (en documenten die dit ondersteunen) of
  • een geldige verblijfsvergunning

Irak

Woont u in Irak en vraagt u in Iran een Nederlands paspoort of ID-kaart aan? U toont aan dat u legaal verblijft in Irak, met:

  • een geldig visum
  • een geldige verblijfsvergunning

of:

  • als u naast de Nederlandse nationaliteit ook de Iraakse nationaliteit heeft: een geldig Iraaks paspoort of ID-kaart

Minderjarige van Nederlands-Afghaanse of Nederlands-Irakese afkomst

Doet u een paspoortaanvraag voor een minderjarige van Nederlands-Afghaanse of Nederlands-Irakese afkomst? Dan stuurt de ambassade uw documenten ter beoordeling aan de Nederlandse autoriteiten. U krijgt bericht over de termijn van de procedure met een brief die u voor akkoord ondertekent. Ook ondertekent u een verklaring over de voorwaarden van het email-contact met de ambassade.

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nederland?  Dit kan bij 1 van de Nederlandse grensgemeenten of Schiphol.

Stap 4: vraag aan in Iran

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Iran? Zorg dan dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist (stap 1) in te vullen. Kijk ook welke extra eisen gelden in Iran (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

Bij de ambassade in Teheran kunt u online een afspraak maken.

Als u de Perzische taal (Farsi) of het Engels niet beheerst, moet u een tolk meenemen. De consulaire afdeling heeft geen Nederlandstalige of Arabischtalige medewerkers.

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Iran.

Bij de Nederlandse ambassade in Teheran kunt u contant betalen in euro’s (EUR) of electronisch met bank- en creditkaarten die in Nederland geaccepteerd worden.

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 3 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen.  U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document ophalen

U kunt uw reisdocument ophalen op de ambassade in Teheran. Dat kan op zondag tot en met woensdag tussen 14.30 en 15.00 uur en op donderdag tussen 12.00 en 12.30 uur. Een afspraak maken is niet nodig. Hou wel rekening met onze sluitingsdagen.

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

De ambassade maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.

Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude document staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geeft dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade in Teheran.