Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in China woont

Woont u als Nederlander in China? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Peking of de consulaten-generaal in Guangzhou en Shanghai. U kunt dit ook doen bij een aantal Nederlandse grensgemeenten en Schiphol.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft. Bij stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

  • Lever van elk document altijd het origineel en een kopie in.
  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Vraagt u in het buitenland een paspoort of ID-kaart aan? Dan mag u ook een document in het Spaans inleveren. Heeft u een document in een andere taal? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • Zorg dat u in persoon verschijnt om de aanvraag in te dienen. Dit geldt ook voor minderjarigen, bijvoorbeeld uw kinderen.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

Heeft u de checklist ingevuld? Ga verder met stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen voor China

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in China.

Bewijs van legaal verblijf  

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont. In China doet u dit met:

  • een geldig visum (en documenten die dit ondersteunen)
    of
  • een geldige verblijfsvergunning

Chinese ziekenhuisaktes wel geldig

In het algemeen gelden ziekenhuisaktes niet als bewijs van geboorte. Het Medical Birth Certificate (MBC) in China is hierop een uitzondering. Kinderen die in China na 1996 zijn geboren, krijgen van het ziekenhuis of de vroedvrouw een MBC. In China is dit een geldig geboortebewijs dat u voor een paspoortaanvraag kunt gebruiken. U moet het MBC dan nog wel laten legaliseren en vertalen.

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nederland?  Dit kan bij 1 van de Nederlandse grensgemeenten of Schiphol.

Stap 4: vraag aan in China

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in China? Zorg dan dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist (stap 1) in te vullen. Kijk ook welke extra eisen gelden in China (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

Bij de ambassade in Peking en de consulaten-generaal in Guangzhou en Shanghai kunt u online een afspraak maken.

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in China.

  • Bij de consulaten-generaal in Guangzhou en Shanghai kunt u contant betalen in Chinese yuan, of met uw Nederlandse bank-of creditcard.
  • Op de ambassade in Peking kunt u contant betalen of met een betaalkaart met Unionpay-logo.

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 4 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Bij het consulaat-generaal in Guangzhou duurt een paspoort- of ID-kaart aanvraag gemiddeld 6 tot 8 weken. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen. Laat u het document opsturen? Dan moet u uw paspoort of ID-kaart eerst opsturen naar de ambassade. Pas dan kan het nieuwe document worden opgestuurd.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document ophalen

U kunt uw reisdocument ophalen op de ambassade in Peking en de consulaten-generaal in Guangzhou en Shanghai.

  • Peking: ophalen kan van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur. En van 14.00 uur tot 16.00 uur. Een afspraak maken is niet nodig.
  • Guangzhou: ophalen kan van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 10.30 uur, alléén op afspraak.
  • Shanghai: ophalen kan van maandag tot en met vrijdag tussen 13.00 uur en 14.00 uur. Een afspraak maken is niet nodig.

Hou wel rekening met onze sluitingsdagen.

Document laten opsturen

U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ook laten opsturen. Geef dan bij uw aanvraag uw postadres in Chinese karakters door.

Doet u aanvraag bij de ambassade in Peking? Dan betaalt u 46,00 RMB verzendkosten tijdens de aanvraag. In Guangzhou en Shanghai betaalt u de verzendkosten bij aflevering.

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

De ambassade of het consulaat maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.

Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude document staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade in Peking en de consulaten-generaal in Guangzhou en Shanghai.