Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Australië woont

Woont u als Nederlander in Australië? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij het Nederlandse consulaat-generaal in Sydney. U kunt dit ook doen bij een aantal Nederlandse grensgemeenten en Schiphol.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft. Bij stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

  • Lever van elk document altijd het origineel en een kopie in.
  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Vraagt u in het buitenland een paspoort of ID-kaart aan? Dan mag u ook een document in het Spaans inleveren. Heeft u een document in een andere taal? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • Zorg dat u in persoon verschijnt om de aanvraag in te dienen. Dit geldt ook voor minderjarigen, bijvoorbeeld uw kinderen.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

Heeft u de checklist ingevuld? Ga verder met stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen voor Australië

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in Australië.

Bewijs van legaal verblijf  

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont. In Australië doet u dit met:

  • een geldige visumsticker in uw huidige paspoort
    of
  • een recente brief van de Australische Immigratiedienst met uw visumstatus
    of
  • uw Australische paspoort
    of
  • een VEVO (Visa Entitlement Verification Online)

Het is mogelijk dat u niet in de VEVO-database voorkomt. Bijvoorbeeld omdat u al 20 jaar niet buiten Australië bent geweest. Of omdat u een dubbele nationaliteit heeft. Als dit zo is, kunt u via het telefoonnummer 131881 contact opnemen met de Australische Immigratiedienst. Meestal kunt u de VEVO dan toch nog via e-mail ontvangen.

Nederlands paspoort en uw Australische visum

U kunt uw Australische visum alleen gebruiken als dit gelinkt is aan uw nieuwe Nederlandse paspoort. Heeft u een visumsticker in uw oude paspoort? Geef dan uw nieuwe paspoortgegevens door aan het Australische Department of Immigration and Border Protection (DIBP). Gebruik hiervoor formulier 929. Meer informatie en het formulier vindt u op hun website. De Nederlandse ambassade of het consulaat-generaal kan hier niet bij bemiddelen.

Nederlands paspoort en Nieuw Zeelands paspoort

Als u zowel in het bezit bent van een Nederlands paspoort en een Nieuw Zeelands paspoort is uw Australische visum waarschijnlijk gelinkt aan uw Nieuw Zeelandse paspoort. Alhoewel u dit visum niet actief hoeft aan te vragen bent u bij de Australian Immigration Department wel bekend als visum houder. Voor de vernieuwing van uw Nederlandse paspoort heeft u dan ook uw VEVO nodig (Visa Entitlement Verification Online). Omdat u van de Australian Immigration nooit bericht heeft ontvangen over uw Australische visum kunt u hen bellen op het telefoonnummer 131881 en uw visa grant number opvragen. Met dit nummer kunt u via www.border.gov.au/Busi/Visa uw VEVO opvragen.

Eerste aanvraag

Heeft u niet eerder een Nederlands paspoort of ID-kaart gehad? En neemt u een geboorteakte of huwelijksakte mee die is afgegeven door Australië? Dan moet u deze laten legaliseren met een apostille.  

Eerste verlenging na aannemen Australische nationaliteit

Verlengt u voor het eerst uw Nederlandse paspoort of ID-kaart nadat u de Australische nationaliteit heeft aangenomen? Dan moet u uw naturalisatiedocument laten legaliseren met een apostille.

Heeft u de nationaliteit van uw Australische partner aangenomen? Neem dan een brief/e-mail van de Family Law Court mee, waarop vermeld staat dat er geen scheiding bekend was ten tijde van de naturalisatie.

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nederland?  Dit kan bij 1 van de Nederlandse grensgemeenten of Schiphol.

Stap 4: Vraag aan in Australië

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Australië? Zorg dan dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist (stap 1) in te vullen. Kijk ook welke extra eisen gelden in Australië (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

In Australië kunt u alleen op afspraak bij het consulaat-generaal in Sydney reisdocumenten aanvragen. U kunt online een afspraak maken. Let op: maak voor elke persoon een aparte afspraak!

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Australië.

U kunt betalen met een debit of credit card of pinnen met Eftpos. Contant geld en persoonlijke cheques worden niet geaccepteerd.

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 4 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen. Laat u het document opsturen? Dan moet u uw paspoort of ID-kaart eerst opsturen naar de ambassade. Pas dan kan het nieuwe document worden opgestuurd.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document ophalen

U kunt uw reisdocument ophalen op het consulaat-generaal in Sydney. Dat kan op:

  • maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur
  • dinsdag tot en met donderdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur en tussen 13.00 uur en 15.00 uur

Een afspraak maken is niet nodig. Hou wel rekening met onze sluitingsdagen.

Document laten opsturen

U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ook laten opsturen. Dit kan per aangetekende post.

Neem hiervoor een registered post-envelop (A4-formaat, maximaal 4 paspoorten per envelop) mee als u uw aanvraag doet. Deze envelop moet aan uzelf geadresseerd zijn. Andere enveloppen worden niet geaccepteerd. Opsturen is op eigen risico. De kosten zijn voor eigen rekening.

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

Het consulaat-generaal maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.

Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude document staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met het consulaat-generaal in Sydney.