Paspoort verlengen meerderjarige in Denemarken

Woont u als Nederlander in Denemarken? En wilt u een Nederlands paspoort verlengen? Dan kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Kopenhagen.

Uw situatie

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • U bent 18 jaar of ouder.
  • U heeft al een (verlopen) Nederlands paspoort of een Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart) of was bijgeschreven bij 1 van de ouders.

Geldt dit niet voor u? Maak dan een andere keuze in het overzicht bij paspoort aanvragen.

Paspoort in Nederland aanvragen?

Reist u binnenkort naar Nederland? Dan kunt u ook uw aanvraag indienen bij 1 van de grensgemeenten of op Schiphol.

Wat heeft u nodig?

Om een paspoort aan te vragen heeft u een aantal documenten nodig. Lever altijd het origineel en een kopie in. Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.

Identiteitsbewijzen

U neemt alle identiteitsbewijzen mee die op uw naam staan. Ook de buitenlandse documenten en verlopen documenten. Verlopen documenten die al ongeldig zijn gemaakt (bijvoorbeeld met boorgaten) hoeft u niet mee te nemen.

Aanvraagformulier

U neemt een ingevuld en ondertekend paspoortaanvraagformulier mee. U kunt het formulier online invullen en uitprinten. U kunt ook een formulier uitprinten en met pen invullen.

Pasfoto

U neemt een pasfoto mee die voldoet aan de Nederlandse eisen aan pasfoto’s.

Identiteit laten vaststellen

U komt naar de ambassade of het consulaat-generaal voor het vaststellen van uw identiteit. Ook moet u vingerafdrukken laten afnemen.

Naam van partner vermelden

Wilt u voor het eerst de naam van uw partner in uw paspoort laten vermelden? Dit kan als uw huwelijksakte of bewijs van geregistreerd partnerschap is ingeschreven in de basisregistratie personen. Als dat niet zo is, neem dan een afschrift van uw akte mee. Deze akte hoeft niet recent te zijn. Legaliseren is ook niet nodig.

Weduwe of weduwnaar

Bent u weduwe of weduwnaar en wilt u dit voor het eerst in uw paspoort vermelden? Neem dan  een afschrift van de overlijdensakte mee.

Dubbele nationaliteit

Heeft u naast uw Nederlandse nationaliteit een andere nationaliteit? Is dit uw eerste verlenging na uw 18e jaar of de eerste aanvraag na het krijgen van uw andere nationaliteit? Dan heeft u extra documenten nodig vanwege uw dubbele nationaliteit.

Bewijs van legaal verblijf

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont.

In Denemarken doet u dit met:

  • een uittreksel uit het bevolkingsregister van uw woonplaats, met vermelding van uw nationaliteit.

Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 12 maanden. U kunt dit registerindsigt opvragen via borger.dk (website in het Deens). Daar kiest u de optie "Se de oplysninger, der er registreret om dig i CPR" en logt u in met uw Nemld (Deense tegenhanger van DigiD).

Personen jonger dan 15 jaar zonder Nemld, zullen een bopælsattest met vermelding van nationaliteit bij de gemeente aan moeten vragen. Hieraan zijn meestal kosten verbonden.

Woont u in Zuid-Zweden en vraagt u uw reisdocument aan in Kopenhagen?

Dan levert u een personbevis in. Dit document vraagt u aan bij het Skattekontoret. Bent u jonger dan 18 jaar en bent u in Nederland geboren? Dan toont u ook een geboorteakte of een uittreksel uit uw geboorteplaats.

Hoe maakt u een afspraak?

Bij de ambassade in Kopenhagen kunt u online een afspraak maken.

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Denemarken.
U kunt betalen met Dankort, Mastercard, Maestro, Visa of Visa electron. Contant betalen is niet mogelijk.

Wanneer u met een debetkaart betaalt, denkt u er dan aan dat u via uw bank de mogelijkheid voor buitenlandse transacties inschakelt. Op de ambassade is een betaling via het pinapparaat namelijk een buitenlandse transactie.

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 3 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. In dat geval krijgt u uw paspoort of ID-kaart maximaal 8 weken later.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen. Laat u het document opsturen? Dan wordt uw paspoort of ID-kaart op het moment van de aanvraag ongeldig gemaakt.

Hoe volgt u uw aanvraag?

De ambassade in Kopenhagen werkt niet met een ‘track & trace’ systeem. Als u uw document in persoon op wilt komen halen, krijgt u per e-mail bericht als uw document klaar is.

Hoe krijgt u het document?

Document ophalen

U kunt uw reisdocument ophalen op de ambassade in Kopenhagen. Dat kan van maandag tot en met donderdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur. Een afspraak maken is niet nodig. Hou wel rekening met onze sluitingsdagen.

Document laten opsturen

U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ook per aangetekende post laten opsturen. Verzending binnen Denemarken kost minimaal DKK 111,00. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het aantal op te sturen documenten. U betaalt de extra kosten bij het indienen van uw aanvraag.

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

De ambassade of het consulaat maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.

Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude paspoort staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade in Kopenhagen.