Legaliseren van documenten uit Palau voor gebruik in Nederland

Laat uw document legaliseren door het Palause ministerie van Algemene Zaken. Dit gebeurt met een stempel of sticker. Het maakt uw document geschikt voor gebruik in Nederland. Nederlandse instanties controleren en beoordelen uw document.

Wie kan documenten laten legaliseren?

Iedereen met 1 of meer documenten uit Palau.

U kunt uw gelegaliseerde document gebruiken in:

  • Europees Nederland
  • Aruba
  • Bonaire
  • Curaçao
  • Saba
  • Sint Eustatius
  • Sint Maarten

Voorwaarden voor uw document

Uw document is origineel en compleet. Verwijst het document naar andere documenten of bijlagen, dan zitten deze erbij.

Vertaling van een document

Als uw document niet in het Engels, Frans, Duits of Nederlands is, kunt u een vertaling nodig hebben. Hiervoor geldt het volgende:

  • Een beëdigde vertaler vertaalt uw document.
  • De vertaling is in het Engels, Frans, Duits of Nederlands.
  • Als de vertaler buiten Nederland is beëdigd, laat u de vertaling ook legaliseren.

Welke documenten kunt u laten legaliseren?

U kunt allerlei documenten laten legaliseren. Bijvoorbeeld diploma’s en verklaringen. De meest voorkomende soorten documenten zijn van de burgerlijke stand:

  • afschrift van een geboorteakte
  • afschrift van een overlijdensakte
  • afschrift van een huwelijksakte
  • afschrift van een echtscheidingsakte

Deze documenten vraagt u op bij de griffier in Koror.

Verklaring van ongehuwd zijn

U kunt een verklaring van ongehuwd zijn aanvragen bij het ministerie van Algemene Zaken (Ministry of State) van Palau.

Waar laat u uw document legaliseren?

U laat uw Palause document legaliseren bij het Palause ministerie van Algemene Zaken (Ministry of State). Sinds 1 januari 2016 legaliseert de Nederlandse ambassade in Manilla, Filippijnen geen documenten meer uit Palau.

Uw document is met de Palause legalisatie klaar voor gebruik in het Koninkrijk der Nederlanden.

Bemiddeling door Consulair Dienstencentrum (CDC) Den Haag

­Het Consulair Dienstencentrum kan voor Nederlanders bemiddelen bij het opvragen en legaliseren van documenten.

Controle van uw document in Nederland

De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat. De stempel toont niet aan of de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere instantie kan dit nog controleren.