Legaliseren van documenten uit Antigua en Barbuda voor gebruik in Nederland

U wilt uw documenten uit Antigua en Barbuda gebruiken in Nederland. U heeft daarvoor legalisatie nodig van het lokale Hooggerechtshof. Dit gebeurt met een soort stempel, een apostille.

Wie kan documenten laten legaliseren?

Iedereen met 1 of meer documenten uit Antigua en Barbuda. U kunt uw gelegaliseerde document gebruiken in:

  • Europees Nederland
  • Aruba
  • Bonaire
  • Curaçao
  • Saba
  • Sint Eustatius
  • Sint Maarten

Voorwaarden voor uw document

Uw document is origineel en compleet. Verwijst het document naar andere documenten of bijlagen, dan zitten deze erbij.

Vertaling van een document

Als uw document niet in het Engels, Frans, Duits of Nederlands is, kunt u een vertaling nodig hebben. Hiervoor geldt het volgende:

  • Een beëdigde vertaler vertaalt uw document.
  • De vertaling is in het Engels, Frans, Duits of Nederlands.
  • Als de vertaler buiten Nederland is beëdigd, laat u de vertaling ook legaliseren.

Welke documenten kunt u laten legaliseren?

U kunt allerlei documenten laten legaliseren. Bijvoorbeeld diploma’s en verklaringen. De meest voorkomende documenten zijn:

  • afschrift van een geboorteakte
  • afschrift van een huwelijksakte
  • afschrift van een akte van overlijden

Deze documenten kunt u aanvragen bij de burgerlijke stand (civil registry) in St. John’s op Antigua. civil.registry@ab.gov.org

  • verklaring van ongehuwd zijn
  • afschrift van echtscheidingsakte

Beide vraagt u aan bij het Hooggerechtshof (registrar of the High Court) in St. John’s op Antigua.

Waar kunt u uw documenten laten legaliseren?

Een overzicht met adressen vindt u op de site van de Haagse Conferentie voor Internationaal Privaatrecht (HCCH) of op de overheidssite van Antigua and Barbuda. De informatie op deze sites is in het Engels.

Uw document is door legalisatie met de apostille klaar voor gebruik in het Koninkrijk der Nederlanden.

Bemiddeling door Consulair Dienstencentrum (CDC) Den Haag

Het Consulair Dienstencentrum kan voor u bemiddelen bij het opvragen of legaliseren van uw documenten.

Controle van uw document

De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat. De stempel toont niet aan of de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere instantie kan dit nog controleren.