Verklaring van woonplaats aanvragen op de Amerikaanse Maagdeneilanden
Als u in de Amerikaanse Maagdeneilanden woont, heeft u soms een verklaring van woonplaats nodig. U kunt de verklaring aanvragen bij het Nederlandse consulaat-generaal in Miami, de Verenigde Staten. Of bij de ambassade in Washington of 1 van de andere consulaten-generaal in Chicago, New York of San Francisco. De aanvraag kan per post gedaan worden.
Wanneer heeft u een verklaring van woonplaats nodig?
Met een verklaring van woonplaats kunt u uw buitenlandse woonplaats bewijzen. U hebt deze verklaring nodig voor:
- verschillende soorten belasting- of premieheffing van sociale verzekeringen
- vernieuwing van uw rijbewijs
Wat heeft u nodig?
Wanneer u een verklaring van woonplaats aanvraagt, heeft u de volgende documenten nodig:
- een bewijs dat u met toestemming van de autoriteiten woont in het land waar u de aanvraag voor de verklaring doet, bijvoorbeeld een verblijfsvergunning. Dit is niet nodig wanneer u binnen de EU woont.
- een bewijs van uw huidige adres
Een bewijs van inschrijving van de gemeente waar u woont of, als dat niet bestaat in uw land, een huurcontract of gas- of elektriciteitsrekening met daarop uw naam en adres. - een bewijs dat u de Nederlandse nationaliteit heeft, dit kan een van de volgende documenten zijn:
- een geldig Nederlands paspoort
- een geldige Nederlandse ID-kaart
- een geldige Verklaring van Nederlanderschap
Verklaring van woonplaats in dit land of gebied
Procedure voor verklaringen aanvragen in de VS
Aanvragen per post
In de VS kunnen consulaire verklaringen per post aangevraagd worden. Om de verklaring aan te vragen, stuurt u een brief met uw naam, contactgegevens, de gevraagde documenten (kopieën, geen originele documenten) en betaling per post op.
Geef in uw brief duidelijk aan waarvoor u de verklaring nodig heeft. Wij vermelden dit in de verklaring. Het duurt ongeveer 3 werkdagen om uw aanvraag te verwerken.
Wilt u de verklaring per post retour ontvangen, stuur dan een retour envelop met de juiste portokosten mee. Heeft u originele documenten meegestuurd, dan worden deze alleen teruggestuurd als u kopieën meegestuurd heeft.
De verklaring kan ook opgestuurd worden per UPS, FedEX of DHL. U betaalt zelf de portokosten en u moet een al betaald, elektronisch etiket met uw aanvraag meesturen. Meer hierover leest u in de (Engelstalige) mailing instructions.
Aanvragen in persoon
Wilt u in persoon langskomen? Maak dan een afspraak via het online afsprakensysteem.
Wilt u uw aanvraag indienen bij het consulaat-generaal in Chicago? Stuur dan een e-mail om een afspraak te maken.
Als het mogelijk is, wordt de verklaring direct gemaakt en kunt u er op wachten. Als het te druk is, kunt u het een andere dag ophalen of naar u laten versturen. Neem daarom uit voorzorg altijd een aan uzelf geadresseerde envelop en voldoende postzegels mee.
Postadressen ambassade en consulaten-generaal
Bekijk de contact pagina van de ambassade in Washington of de consulaten-generaal in Atlanta, Chicago, Miami, New York of San Francisco voor het adres waar u uw aanvraag naar toe kunt sturen. Vergeet niet op de envelop te vermelden dat uw brief bestemd is voor de consulaire afdeling.