Zakenpaspoort aanvragen in Nederland
Reist u veel voor zaken naar het buitenland en krijgt u veel visa in uw paspoort? Dan kunt u een zakenpaspoort aanvragen als u de Nederlandse nationaliteit heeft. Een zakenpaspoort heeft meer bladzijden en meer ruimte voor visa.
Gaat u een zakenpaspoort aanvragen? Dan moet u dezelfde documenten meenemen naar uw afspraak bij de gemeente als bij de aanvraag van een gewoon paspoort:
- Een kleurenpasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Alle reisdocumenten die in uw bezit zijn. (U kunt tegelijk een paspoort en een identiteitskaart hebben).
U vraagt het zakenpaspoort aan in de gemeente waar u woont. Heeft u de Nederlandse nationaliteit, maar geen vaste woonplaats? Dan kunt u een zakenpaspoort aanvragen bij een grensgemeente. Dit kunt u bijvoorbeeld doen als u op bezoek bent in Nederland.
Woont u in het buitenland, maar wilt u een Nederlands zakenpaspoort? Bekijk hoe u vanuit uw land een Nederlands paspoort kunt aanvragen.
Zo werkt het voor u
Hierna volgt informatie van uw gemeente.
Gemeente Boekel: Zakenpaspoort aanvragen
Let op. U kunt het zakenpaspoort alleen aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.
U vraagt het zakenpaspoort persoonlijk aan bij de gemeente waarin u woont. Maak een afspraak om een paspoort aan te vragen.
Spoedaanvraag
Als u uw paspoort snel nodig heeft, kunt u een spoedaanvraag doen. Als u het paspoort vóór 14.00 uur aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag ophalen. Houd wel rekening met vertraging als u uw oude paspoort niet meer heeft.
U betaalt kosten voor de aanvraag van een zakenpaspoort. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente.
Na ongeveer een week haalt u het paspoort op bij de gemeente. U hebt 3 maanden de tijd om uw nieuwe paspoort op te halen.
Hoelang geldig
Een zakenpaspoort is 10 jaar geldig.
Bezwaar
Bent u het met dit besluit niet eens, dan kunt u hiertegen bezwaar maken. U kunt dit doen binnen zes weken na de verzenddatum van het besluit.
U dient uw bezwaarschrift te sturen naar:
Burgemeester van den Elsen
Postbus 99
5427 ZH Boekel
Vermeld in uw brief het volgende:
- De datum, waarop u het bezwaarschrift schrijft;
- Uw naam en adres;
- Tegen welk besluit u bezwaar maakt;
- De redenen waarom u het niet eens bent met het besluit.
Daarnaast dient u uw brief te ondertekenen.
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen dat het besluit waartegen u bezwaar maakt, geldig blijft tijdens de bezwaarprocedure.
Spoed?
Als u vindt dat er snel iets aan het besluit moet worden gedaan, om onomkeerbare gevolgen van het besluit te voorkomen dan kunt u een voorlopige voorzienig aanvragen bij de rechter. Dat is een spoedprocedure, waarbij de rechter maatregelen kan treffen om onomkeerbare gevolgen te voorkomen. Voor een voorlopige voorziening dient u griffierecht te betalen. Als u een voorlopige voorziening wilt aanvragen, dient u niet alleen een brief te sturen naar de burgemeester, maar ook een brief naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank ‘s-Hertogenbosch, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Boekel
Bezoekadres
Sint Agathaplein 2
5427AB Boekel
Maandag | 9.00 - 12.30 |
Dinsdag | 9.00 - 12.30 |
Woensdag | 9.00 - 12.30 13.30 - 19.30 |
Donderdag | 9.00 - 12.30 |
Vrijdag | 9.00 - 12.30 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |