Single Digital Gateway

Uitschrijven uit Nederlandse gemeente bij lang verblijf buiten Nederland

Gaat u minimaal 8 maanden van een jaar buiten Nederland wonen? Laat u dan uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP) waar uw persoonsgegevens staan. Zoals uw naam, geslacht en geboortedatum. U kunt zich laten uitschrijven uit de BRP bij de gemeente waar u woont.

Er gelden voorwaarden als u zich wilt uitschrijven uit uw gemeente:   

  • U kunt zich ook uitschrijven als de 8 maanden dat u buiten Nederland woont niet aaneengesloten te zijn.  
  • U mag  zich niet eerder dan 5 dagen voor uw vertrek laten uitschrijven. Weekenden en feestdagen zijn hierin inbegrepen.  
  • U mag zich schriftelijk of persoonlijk laten uitschrijven uit de BRP. Dit hangt af van uw situatie. Bij sommige gemeenten kunt u zich digitaal uitschrijven. Vraag aan uw gemeente of dat mogelijk is.   
  • Verhuizen niet alle familieleden mee? Zoals uw partner en kinderen? Dan moet u zich altijd persoonlijk uitschrijven. 

Neem voor meer informatie over de voorwaarden contact op met uw gemeente.

Het kan voor u belangrijk zijn dat u een bewijs van uitschrijving heeft. Bijvoorbeeld omdat u dit moet aantonen bij een organisatie. Vraag een bewijs van uitschrijving uit de BRP aan bij de gemeente. Doe dit op het moment dat u zich uitschrijft. Een bewijs van uitschrijving toont aan dat u uit Nederland uitgeschreven bent. Op dit bewijs staan uw persoonsgegevens en de datum van uitschrijving.  

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Aangifte vertrek buitenland

Gaat u binnen de periode van één jaar voor langer dan 8 maanden of misschien zelfs definitief naar het buitenland? Dan moet u bij de gemeente aangifte doen van uw vertrek. We schrijven u dan uit de Basisregistratie Personen. U kunt uw emigratie maximaal 5 dagen vóór uw vertrek doorgeven. Echter de datum van binnenkomst van uw emigratie aangifte is datum uitschrijving naar het buitenland.

Vertrekt u voor korter dan 8 maanden en houdt u uw adres in Nederland niet aan? Dan kunt u misschien een briefadres nemen.

Online, aan de balie of schriftelijk regelen

U kunt op drie manieren uw vertrek naar het buitenland aan ons doorgeven:

  • Online via een digitaal formulier (alleen met een DigiD-code)
  • Bij bezoek aan de balie in ons gemeentehuis. Dit kan alleen als u hiervoor een afspraak maakt.
  • Schriftelijk via een brief; zet daarin de volgende informatie over uzelf en alle personen die eventueel meeverhuizen: 
    • voor- en achternaam, geboortedatum en -plaats, 
    • het oude en nieuwe adres (of land) en de verhuisdatum. 
    • alle personen van 16 jaar en ouder moeten de aangifte ondertekenen en een kopie van het legitimatiebewijs meesturen. 
    • een uitzondering geldt voor de persoon waarmee u bent getrouwd of als partner geregistreerd bent.
    • u kunt de brief sturen naar: Gemeente ’s-Hertogenbosch, afdeling Publieke Dienstverlening, Postbus 12345, 5200 GZ ‘s-Hertogenbosch, Nederland.

Bewijs van vertrek

In veel landen hebt u een bewijs van uitschrijving van uw laatste woonplaats nodig. Direct bij de afspraak Emigratie kunt u een uitschrijfbewijs vragen. Is het vertrek naar buitenland al doorgegeven aan de gemeente? Dan kunt u voor het uitschrijfbewijs terecht bij een RNI-loket (Registratie Niet-Ingezetenen).

Soms vragen landen ook om een verklaring omtrent het gedrag (VOG). U dient dit apart aan te vragen bij onze gemeente.

Meer informatie

Neem voor het aanvragen en de voorwaarden contact op met de gemeente 's-Hertogenbosch via telefoonnummer of WhatsApp +31 73 615 51 55 of stuur ons een e-mail via het digitaal contactformulier.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente 's-Hertogenbosch

Bezoekadres

Wolvenhoek 1

5211HH 's-Hertogenbosch

Openingstijden
Maandag
08.30 - 17.00
Dinsdag
08.30 - 17.00
Woensdag
08.30 - 17.00
Donderdag
08.30 - 20.00
Vrijdag
08.30 - 17.00
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten

Wij werken uitsluitend op afspraak.

Laatst gecontroleerd op 14 november 2022