Uitschrijven uit Nederlandse gemeente bij lang verblijf buiten Nederland
Gaat u minimaal 8 maanden van een jaar buiten Nederland wonen? Laat u dan uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP) waar uw persoonsgegevens staan. Zoals uw naam, geslacht en geboortedatum. U kunt zich laten uitschrijven uit de BRP bij de gemeente waar u woont.
Er gelden voorwaarden als u zich wilt uitschrijven uit uw gemeente:
- U kunt zich ook uitschrijven als de 8 maanden dat u buiten Nederland woont niet aaneengesloten te zijn.
- U mag zich niet eerder dan 5 dagen voor uw vertrek laten uitschrijven. Weekenden en feestdagen zijn hierin inbegrepen.
- U mag zich schriftelijk of persoonlijk laten uitschrijven uit de BRP. Dit hangt af van uw situatie. Bij sommige gemeenten kunt u zich digitaal uitschrijven. Vraag aan uw gemeente of dat mogelijk is.
- Verhuizen niet alle familieleden mee? Zoals uw partner en kinderen? Dan moet u zich altijd persoonlijk uitschrijven.
Neem voor meer informatie over de voorwaarden contact op met uw gemeente.
Het kan voor u belangrijk zijn dat u een bewijs van uitschrijving heeft. Bijvoorbeeld omdat u dit moet aantonen bij een organisatie. Vraag een bewijs van uitschrijving uit de BRP aan bij de gemeente. Doe dit op het moment dat u zich uitschrijft. Een bewijs van uitschrijving toont aan dat u uit Nederland uitgeschreven bent. Op dit bewijs staan uw persoonsgegevens en de datum van uitschrijving.
Zo werkt het voor u
Hierna volgt informatie van uw gemeente.
Aangifte vertrek buitenland
Gaat u binnen de periode van één jaar voor langer dan 8 maanden of misschien zelfs definitief naar het buitenland? Dan moet u bij de gemeente aangifte doen van uw vertrek. We schrijven u dan uit de Basisregistratie Personen. Doe dit tenminste 4 weken voor, maar uiterlijk op de dag van uw vertrek. Het doorgeven van een verhuizing is gratis.
Vertrekt u voor korter dan 8 maanden en houdt u uw adres in Nederland niet aan? Dan kunt u misschien een briefadres nemen.
Online, aan de balie of schriftelijk regelen
U kunt op drie manieren uw vertrek naar het buitenland aan ons doorgeven:
- Online via een digitaal formulier (alleen met een DigiD-code)
- Bij bezoek aan de balie in ons gemeentehuis. Dit kan alleen als u hiervoor een afspraak maakt.
- Schriftelijk via een brief; zet daarin de volgende informatie over uzelf en alle personen die eventueel meeverhuizen:
- voor- en achternaam, geboortedatum en -plaats,
- het oude en nieuwe adres (of land) en de verhuisdatum.
- Alle personen van 16 jaar en ouder moeten de aangifte ondertekenen en een kopie van het legitimatiebewijs meesturen.
- Een uitzondering geldt voor de persoon waarmee u bent getrouwd of als partner geregistreerd bent.
- U kunt de brief sturen naar: Gemeente ’s-Hertogenbosch, afdeling Publieke Dienstverlening, Postbus 12345, 5200 GZ ‘s-Hertogenbosch, Nederland.
Bewijs van uitschrijving
In veel landen hebt u een bewijs van uitschrijving van uw laatste woonplaats nodig. Dit bewijs kunt u pas aanvragen nadat u bent uitgeschreven naar het buitenland. Hiervoor kunt u terecht bij een RNI-loket (Registratie Niet-Ingezetenen).
Soms vragen landen ook om een verklaring omtrent het gedrag (VOG). U dient dit apart aan te vragen bij onze gemeente.
Meer informatie
Neem voor het aanvragen en de voorwaarden contact op met de gemeente 's-Hertogenbosch via telefoonnummer of WhatsApp +31 73 615 51 55 of stuur ons een e-mail via het digitaal contactformulier.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente 's-Hertogenbosch
Bezoekadres
Wolvenhoek 1
5211HH 's-Hertogenbosch
Maandag | 08.30 - 17.00 |
Dinsdag | 08.30 - 17.00 |
Woensdag | 08.30 - 17.00 |
Donderdag | 08.30 - 20.00 |
Vrijdag | 08.30 - 17.00 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |
Wij werken uitsluitend op afspraak.