Uitschrijven uit Nederlandse gemeente bij lang verblijf buiten Nederland
Gaat u minimaal 8 maanden van een jaar buiten Nederland wonen? Laat u dan uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP) waar uw persoonsgegevens staan. Zoals uw naam, geslacht en geboortedatum. U kunt zich laten uitschrijven uit de BRP bij de gemeente waar u woont.
Er gelden voorwaarden als u zich wilt uitschrijven uit uw gemeente:
- U kunt zich ook uitschrijven als de 8 maanden dat u buiten Nederland woont niet aaneengesloten te zijn.
- U mag zich niet eerder dan 5 dagen voor uw vertrek laten uitschrijven. Weekenden en feestdagen zijn hierin inbegrepen.
- U mag zich schriftelijk of persoonlijk laten uitschrijven uit de BRP. Dit hangt af van uw situatie. Bij sommige gemeenten kunt u zich digitaal uitschrijven. Vraag aan uw gemeente of dat mogelijk is.
- Verhuizen niet alle familieleden mee? Zoals uw partner en kinderen? Dan moet u zich altijd persoonlijk uitschrijven.
Neem voor meer informatie over de voorwaarden contact op met uw gemeente.
Het kan voor u belangrijk zijn dat u een bewijs van uitschrijving heeft. Bijvoorbeeld omdat u dit moet aantonen bij een organisatie. Vraag een bewijs van uitschrijving uit de BRP aan bij de gemeente. Doe dit op het moment dat u zich uitschrijft. Een bewijs van uitschrijving toont aan dat u uit Nederland uitgeschreven bent. Op dit bewijs staan uw persoonsgegevens en de datum van uitschrijving.
Zo werkt het voor u
Hierna volgt informatie van uw gemeente.
Verhuizen naar het buitenland
- U geeft aan de gemeente uw nieuwe adres in het buitenland door. Heeft u nog geen vast adres in het buitenland? Geef dan uw 1e verblijfadres in het buitenland op. Bijvoorbeeld het adres van een hotel, familielid of kennis
- U moet altijd zelf uw vertrek naar het buitenland aan de gemeente doorgeven. Iemand anders kan dit niet voor u doen
- Voor kinderen jonger dan 16 jaar geeft een ouder/verzorger de verhuizing door
- In veel landen, bijvoorbeeld de Antillen en België, heeft u een bewijs van uitschrijving nodig. Vraag ons hierom wanneer u uw vertrek doorgeeft. Als u al vertrokken bent, vraagt u dit bewijs aan bij een gemeente met een Register Niet Ingezetenen (RNI)
Wat moet u doen
- Als alle bewoners van een adres gaan verhuizen, dan geeft u dit online door: verhuizing naar het buitenland (DigiD)
- U kunt ook een afspraak maken om naar de balie te komen. Als u getrouwd bent, dan hoeft maar 1 iemand van het gezin naar de balie te komen
- Als er een gezinslid achterblijft, dan komt u naar de balie: maak hiervoor een afspraak binnen 5 werkdagen voor uw vertrek. Alle gezinsleden komen mee. Neem van iedereen een geldig identiteitsbewijs mee
Geef uw verhuizing door
Veranderingen in uw persoonsgegevens geeft u door aan de gemeente. Doet u dit niet, dan kunt u hiervoor een boete krijgen.
Bekijk de mogelijke kosten op Hilversum.nl.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Hilversum