Single Digital Gateway

Rioolheffing betalen

U betaalt rioolheffing via de gemeentelijke belastingen voor uw afval- en regenwater dat in het riool terechtkomt. Hiermee betaalt de gemeente het onderhoud en vervanging van het riool. Sommige gemeenten noemen de rioolheffing ook wel rioolbelasting. 

Gemeenten berekenen de rioolheffing op verschillende manieren. Sommige bepalen de rioolheffing bijvoorbeeld op basis van de waarde van het huis. Andere op basis van het drinkwaterverbruik. Wilt u weten hoe de gemeente de rioolheffing voor u berekent? Neem dan contact op met uw gemeente.  

Rioolheffing betaalt u via de gemeentelijke belastingaanslag. Meestal ontvangt u deze aanslag in de eerste helft van februari. 

Kunt u de gemeentelijke belastingen niet betalen? Vraag dan uw gemeente om kwijtschelding.

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Afvalstoffen- en rioolheffing

Let op. U hoeft alleen rioolheffing te betalen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.

De volgende tarieven gelden:

Rioolheffing

Ieder huishouden, bedrijf of instelling dat gebruikmaakt van het riool moet rioolheffing betalen. Met het geld dat de gemeente via deze belasting ontvangt, onderhouden we de gemeentelijke riolering.

  • Voor afvalwater van 500m3 of minder: € 179,-

Voor elke volgende eenheid van 100m3 afvalwater:

  • Per eenheid boven de 500 tot en met 5000m3: € 94,33
  • Per eenheid boven de 5000 tot en met 10.000m3: € 77,58
  • Per eenheid boven de 10.000m3: € 37,04

Betalen

Ik wil de aanslag digitaal ontvangen

Als u de gemeentelijke aanslag digitaal wilt ontvangen kunt u zich aanmelden op MijnOverheid. Via MijnOverheid ontvangt u dan de aanslag met de WOZ-beschikking, onroerendezaakbelasting en afvalstoffen- en rioolheffing.

Betaal op tijd

Betaal op tijd om te voorkomen dat u extra moet betalen.

Kwijtschelding

Kunt u de gemeentelijke belastingen niet op tijd betalen? Dan kunt u een betalingsregeling aanvragen. Wij raden u aan dit zo snel mogelijk na ontvangst van de aanslag te doen. Neem hiervoor contact op met de gemeente. 

Kunt u de gemeentelijke belastingen niet betalen? Dan komt u misschien in aanmerking voor kwijtschelding. U hoeft de belastingen dan niet of maar gedeeltelijk te betalen. De gemeente houdt rekening met uw inkomen, uitgaven en bezittingen. Meer informatie over het aanvragen van kwijtschelding vindt u in de toelichting verzoekformulier kwijtschelding.

Bent u het niet eens met de heffing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij raden u aan eerst contact op te nemen met de medewerkers van Belastingen. Bent u er met een van onze medewerkers niet uitgekomen en wilt u alsnog bezwaar maken? Dan kunt u binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag of beschikking bezwaar maken.

Schriftelijk bezwaar maken

U kunt ook schriftelijk bezwaar maken. Zorg ervoor dat u uw bezwaarschrift binnen 6 weken na de vermelde datum op de aanslag stuurt aan de gemeente Rijssen-Holten, ter attentie van de medewerker gemeentelijk heffingen. Vermeld in ieder geval:

  • naam en adres;
  • datum van het bezwaarschrift;
  • waartegen u bezwaar maakt;
  • waarom u bezwaar maakt;
  • uw handtekening;
  • het telefoonnummer waarop u overdag bereikbaar bent.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Rijssen-Holten

Laatst gecontroleerd op 20 september 2022