Single Digital Gateway

Aangifte van overlijden doen in Nederland

Wilt u het overlijden van een dierbare of iemand anders aangeven? Meestal doet de uitvaartondernemer aangifte van overlijden, maar u kunt dit ook zelf doen. Dit moet bij de gemeente waar uw dierbare overleden is. 

Neem de verklaring van overlijden mee bij de aangifte. Deze krijgt u van de arts die het overlijden heeft vastgesteld. Dit kan de huisarts zijn. Bijvoorbeeld als uw dierbare thuis is overleden. Maar het kan ook een arts in het ziekenhuis van overlijden zijn. 

Na de aangifte maakt de gemeente een akte van overlijden op. Op de akte staan de gegevens van de overledene. Ook de naam van de aangever staat op de akte. U kunt van de akte een uittreksel krijgen. 

Na het opmaken van de akte van overlijden, verwerkt de gemeente het overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP).

De ambtenaar van de burgerlijke stand geeft toestemming tot begraven of cremeren af. Dat is nodig voor de uitvaart. 

De aangifte van overlijden moet u binnen 6 werkdagen doen. En in ieder geval voor de uitvaart. 

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Aangifte van overlijden

Als iemand is overleden, doet u hiervan aangifte in de gemeente waar de persoon is overleden. Aangifte doen is verplicht. Meestal doet de uitvaartondernemer dit. Als nabestaande kunt u dit ook zelf doen. De aangifte wordt binnen 6 dagen na het overlijden gedaan in de gemeente waar de persoon is overleden. Een begrafenis of crematie moet namelijk uiterlijk op de 6e werkdag na het overlijden plaatsvinden. De gemeente verwerkt het overlijden van deze persoon in de burgerlijke stand en de basisregistratie personen (BRP).

Online aangifte doen

Uitvaartondernemers kunnen online aangifte van overlijden doen met e-Herkenning niveau 2+. Om bij de gemeente Valkenswaard digitaal aangifte van overlijden te kunnen doen, moet u bekend zijn in het systeem. U kunt hierover contact opnemen via het algemene telefoonnummer 040 208 34 44

Aangifte doen overlijden

Heeft u geen e-Herkenning?  Vraag hier e-Herkenning aan.

Aangifte aan de balie

Kunt u (nog) geen aangifte online doen of wilt u als nabestaande aangifte doen, dan moet u een afspraak maken voor aangifte van overlijden aan de balie.

Afspraak maken

Aangifte door nabestaanden

U kunt zelf aangifte van overlijden doen. Dit doet u in de gemeente waar uw dierbare is overleden. Maak hiervoor een afspraak met de gemeente Valkenswaard.

Afspraak maken

Online aangifte door uitvaartondernemers

U kunt ook vragen of een uitvaartondernemer aangifte voor u doet. Uitvaartondernemers die in Nederland zijn gevestigd kunnen online aangifte doen.

2024

Aan de aangifte van overlijden zijn geen kosten verbonden. Voor een afschrift van de overlijdensakte betaalt u € 16,60.

  • Als nabestaande krijgt u het uittreksel van de 'akte van overlijden' en het 'verlof tot begraven of cremeren' meteen mee.
  • Uitvaartondernemers ontvangen het uittreksel en eventueel andere documenten dezelfde of uiterlijk de volgende werkdag.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Valkenswaard

Laatst gecontroleerd op 14 november 2022