Single Digital Gateway

Onroerendezaakbelasting (OZB) betalen voor woning

Heeft u een (vakantie)huis of appartement in Nederland? Dan betaalt u jaarlijks onroerendezaakbelasting (OZB). Uw gemeente bepaalt het tarief. Huurders betalen geen OZB.

De OZB is een percentage van de WOZ-waarde van uw (vakantie)woning. De gemeente stelt de hoogte van de OZB zelf jaarlijks vast. Daarom verschilt het per gemeente.

Kunt u de OZB niet betalen? Vraag dan uw gemeente om kwijtschelding. U hoeft dan de belasting niet te betalen. Of u betaalt een deel van de belasting. De gemeente bepaalt of u voor kwijtschelding in aanmerking komt.

OZB betaalt u via de gemeentelijke belastingaanslag. Meestal ontvangt u deze aanslag in de eerste helft van februari.

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

WOZ en onroerende-zaakbelasting (OZB)

Heeft u een eigen woning, bedrijfspand of grond in uw bezit? Of gebruikt u een bedrijfspand zoals een winkel of kantoor of een stuk grond? Dan betaalt u elk jaar onroerende-zaakbelasting (OZB) aan de gemeente Montferland. Hoeveel dat is hangt af van de waarde van uw woning of bedrijfsruimte en van het OZB-tarief.

  • De gemeente stelt de waarde van uw woning, winkel of kantoor vast volgens de regels van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ);
  • De gemeente gaat uit van de waarde van uw woning, winkel of kantoor op 1 januari van het voorafgaande jaar. Dit wordt de waarde peildatum genoemd;
  • Gebouwen die in aanbouw zijn moet ook gewaardeerd worden.
  • De waarderingskamer bewaakt de kwaliteit van de WOZ uitvoering bij gemeenten, wilt u weten hoe een WOZ waarde tot stand komt, ga dan naar de website van de waarderingskamer.

Bekijk uw aanslag via het WOZ-loket en log in met uw DigiD.

Voor een actueel overzicht van de leges verwijzen wij u naar de legesverordening die te vinden is op www.overheid.nl.

Het is verstandig even contact met ons op te nemen voordat u bezwaar maakt. Ook is het mogelijk om vooraf een afspraak te maken. Tenslotte kunnen wij u ook advies geven. Dit voorkomt onnodige bezwaarschriften. Als er na het gesprek nog vragen zijn is het mogelijk zelf de taxateur te spreken. Het gesprek kan telefonisch of in het gemeentehuis plaatsvinden. U kunt ook een e-mail sturen naar: belasting@montferland.info. Wij streven er naar uw vragen binnen 2 werkdagen te beantwoorden. U kunt ons ook bellen. Telefoonnummer: (0316) 291 391 (keuze belastingen/WOZ)

Soms schakelen burgers/bedrijven zelf een deskundige in. Het is verstandig van te voren te vragen wat de kosten voor u en voor de gemeente zijn. Er zijn bedrijven die werken op no-cure-no-pay basis. Dit lijkt voor u gratis, maar de gemeente moet de kosten vergoeden bij toekenning van een bezwaar. Indirect werkt dit dus kostenverhogend. Bij twijfel is het verstandig om even naar de gemeente te bellen voor advies.

Schriftelijk reageren/bezwaar maken

U kunt zelf uw reactie/bezwaarschrift schrijven. Belangrijk is het volgende vermeld in uw brief:

  • Naam, adres, woonplaats;
  • Datum wanneer de brief is geschreven;
  • Handtekening;
  • Waarom u bezwaar maakt;
  • Telefoonnummer en e-mailadres (als u die heeft).

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Gemeente Montferland
Postbus 47
6940 BA Didam

Online reageren/bezwaar maken

U kunt gebruik maken van het vooringevulde reactieformulier. Dit reactieformulier kunt u downloaden via het WOZ loket. Log in met uw DigiD. Als u niet beschikt over internet kunt u ons bellen. Dan sturen wij u een reactieformulier toe en als u wilt kunt u ook meteen een afspraak maken voor een gesprek.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Montferland

Laatst gecontroleerd op 22 september 2022