Single Digital Gateway

Omgevingsvergunning aanvragen

Bent u van plan om in uw tuin of naast uw huis iets te bouwen of te slopen? Bijvoorbeeld een garage bouwen of een boom kappen? Dan heeft u vaak een omgevingsvergunning nodig. Deze vergunning vraagt u aan via het Omgevingsloket. In sommige gevallen hoeft u alleen een melding te doen.

Voor sommige werkzaamheden in uw tuin en naast uw huis heeft u een omgevingsvergunning nodig. Bijvoorbeeld: 

  • bouwen;
  • slopen;
  • maken van een in- en uitrit;
  • een monument aanpassen, verbouwen of restaureren;
  • bomen kappen. 

Kijk op het Omgevingsloket om te checken of u een omgevingsvergunning moet hebben. Of dat u een melding moet doen.

Vraag de omgevingsvergunning aan via het Omgevingsloket.

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Gemeente Zaanstad: Omgevingsvergunning aanvragen

Wilt u weten of u een omgevingsvergunning nodig heeft? U kunt bij het Omgevingsloket online een vergunningcheck doen.

  1. Ga naar Omgevingsloket online.
  2. Doe de vergunningcheck.
  3. U ziet of u een vergunning nodig heeft. 
  4. U kunt de vergunning meteen online of schriftelijk aanvragen. Voor beide opties gebruikt u het Omgevingsloket. Log in met DigiD (voor uzelf) of met eHerkenning (voor een bedrijf).

Voor de behandeling van uw vergunningaanvraag betaalt u legeskosten. Ook als u de vergunning eventueel niet krijgt. Hiervoor ontvangt u van de gemeente een aanslag. De kosten die voor de behandeling van omgevingsvergunningen vindt u via onderstaande Tarieventabel. In Hoofdstuk 2, paragraaf 19 van de legesverordening alle kosten voor omgevingsvergunningen.

Voor de meest voorkomende soorten bouw-, verbouw, of uitbreidingsplannen rondom woningen in Zaanstad waar particulieren mee te maken kunnen krijgen is een vereenvoudigd overzicht gemaakt met de legeskosten die daarvoor gelden.

Nadat een omgevingsvergunning is aangevraagd, ontvangt u na enkele dagen een eerste ontvangstbevestiging. De termijn van de vergunningprocedure begint pas te lopen nadat de gemeente uw formele vergunningaanvraag heeft ontvangen. Deze datum kunt u terugvinden in de ontvangstbevestiging.

Twee weken na de ontvangstbevestiging ontvangt u bericht over hoeveel tijd uw aanvraag in beslag zal nemen. Er zijn twee mogelijke procedures voor het afhandelen van uw aanvraag:

Reguliere procedure

De reguliere procedure geldt bij de meest voorkomende en eenvoudige aanvragen, bijvoorbeeld het bouwen van een huis dat binnen de geldende planologische regels past. De tijd om een beslissing te nemen is acht weken, maar kan één keer met zes weken worden verlengd. Als de gemeente de vergunning niet op tijd verstrekt, wordt deze automatisch verleend. Is er aanvullende informatie nodig of wordt de aanvraag langer bekeken, dan wordt de termijn hierop aangepast en kan de aanvraag langer duren. Als dit zo is, wordt u ingelicht.

Uitgebreide procedure

De uitgebreide procedure geldt bij complexe projecten waarbij de gemeente te maken heeft met verschillende belangen en belanghebbenden. Deze partijen moeten stukken inzien om erop te kunnen reageren. De uitgebreide procedure kan zes maanden duren en mag eenmalig met zes weken worden verlengd. Als er aanvullende informatie nodig is of als de aanvraag wordt aangehouden, dan wordt de termijn hierop aangepast en duurt de aanvraag langer. Als dit zo is, wordt u ingelicht.

U kunt de lijst met vergunningaanvragen en besluiten bekijken op Bekendmakingen.

Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u bezwaar maken. Het volgende geldt:

  • Bij een standaard omgevingsvergunning (8 weken) maakt u bezwaar binnen 6 weken na de bekendmaking van het besluit. Hoe u dat doet staat bij de gepubliceerde besluiten.   
  • Is het een uitgebreide omgevingsvergunning (26 weken), dan is het een ontwerpbesluit. U kunt binnen 6 weken een zienswijze indienen. Daarna komt er een definitief besluit. U kunt binnen 6 weken beroep aantekenen bij de rechtbank.

Goed om te weten

U mag pas beginnen als u de vergunning heeft gekregen. Begint u eerder, dan moet u misschien de werkzaamheden op eigen kosten ongedaan maken.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Zaanstad

Laatst gecontroleerd op 2 januari 2024