Single Digital Gateway

Naturalisatie tot Nederlander aanvragen in Nederland

Wilt u de Nederlandse nationaliteit aanvragen? Dat kan via een verzoek om naturalisatie. De aanvraag doet u bij uw gemeente.

Meestal is een voorwaarde dat u al 5 jaar wettig in Nederland woont. Op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) vindt u alle voorwaarden voor naturalisatie.

In sommige gevallen geldt de voorwaarde van 5 jaar verblijf niet. Lees meer over de uitzonderingen op de regel van 5 jaar verblijf.

Uw gemeente stuurt de aanvraag naar de IND. De IND neemt de beslissing over uw aanvraag. Dat duurt maximaal 12 maanden. De voortgang kunt u volgen op Mijn IND.

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Gemeente Stichtse Vecht: Naturalisatie tot Nederlander aanvragen

  • maak een belafspraak voor een informatiegesprek
  • als niet-Nederlander kunt u onder bepaalde voorwaarden de Nederlandse nationaliteit aanvragen
  • afhankelijk van uw persoonlijke situatie zijn er 2 mogelijkheden: optie of naturalisatie

Er zijn er geen afspraken op het gemeentekantoor. U wordt gebeld door onze medewerkers.

U kunt een aanvraag tot naturalisatie indienen als u aan de onderstaande voorwaarden voldoet:

  1. u bent meerderjarig
  2. u woont minimaal 5 jaar onafgebroken met een geldige verblijfsvergunning in het Koninkrijk der Nederlanden
  3. u heeft steeds op tijd uw verblijfsvergunning verlengd. Op deze regel zijn uitzonderingen:
    1. u bent getrouwd met of geregistreerd partner van een Nederlandse man of vrouw. In dat geval kunt u na 3 jaar huwelijk of geregistreerd partnerschap en onafgebroken samenwoning een aanvraag indienen. Op het moment van aanvraag moet u beschikken over een geldige verblijfsvergunning, die minimaal 1 jaar geldig is.
    2. u woont 3 jaar legaal (met een geldige verblijfsvergunning) in Nederland onafgebroken samen met een Nederlandse man of vrouw (beide ongehuwd)
    3. u bent oud-Nederlander: u hebt de Nederlandse nationaliteit gehad en deze weer verloren. In sommige gevallen kunt u gebruik maken van de optieprocedure
  4. u hebt een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd of een verblijfsvergunning voor een niet tijdelijk verblijfsdoel
  5. u bent voldoende ingeburgerd. U moet dit aantonen door het overleggen van een Nederlands diploma (bijvoorbeeld middelbare school) of een met goed gevolg afgesloten inburgeringsexamen
  6. u heeft t de laatste 5 jaar geen gevangenisstraf, leerstraf, taakstraf of hoge geldboete gekregen. Er mag geen strafzaak tegen u openstaan
  7. u bent bereid afstand te doen van uw huidige nationaliteit. Er zijn uitzonderingen, informeer hiernaar bij de gemeente

Inburgeringsexamen

Als u door naturalisatie Nederlander wilt worden, moet u voldoende ingeburgerd zijn. Dit betekent dat u behoorlijk Nederlands moet kunnen spreken, lezen, schrijven en verstaan. U moet u goed kunnen redden in de Nederlandse maatschappij. Om dat aan te tonen moet u een inburgeringsexamen doen. Als u dat examen haalt op niveau A-2, krijgt u een diploma. Met dit diploma kunt u de Nederlandse nationaliteit aanvragen. Soms kunt u ook zonder diploma Nederlander worden. De afdeling Burgerzaken kan u hierover meer informatie geven.

Afstand doen van jouw huidige nationaliteit

Als u Nederlander wordt, moet u in sommige gevallen afstand doen van uw huidige nationaliteit. Dat is onder andere afhankelijk van het land van herkomst en uw persoonlijke omstandigheden. U moet, als u afstand moet doen, al bij de aanvraag een verklaring ondertekenen.

  • geldig legitimatiebewijs
  • geldige verblijfsvergunning
  • bewijs van inburgeringsexamen of Nederlandse diploma’s
  • afhankelijk van de oorspronkelijke nationaliteit kunnen er aanvullende documenten worden gevraagd

Vertaling door erkende tolk of vertaler

Zijn de documenten opgesteld in een andere taal dan het Nederlands, Engels, Frans of Duits? Dan moet u waarschijnlijk een vertaling laten maken door een erkende tolk of vertaler. Soms moeten de documenten ook gelegaliseerd worden. Ze moeten dan in het land van herkomst op echtheid worden gecontroleerd. Het vertalen en legaliseren van documenten kan enkele maanden in beslag nemen. De kosten voor het vertalen en legaliseren moet u zelf betalen. Bruikbare legitimatiebewijzen zijn:

  • een geldig buitenlands reisdocument
  • een geldig verblijfsdocument van de IND

Maak een belafspraak voor uw aanvraag.

Bekijk de hoogte van de kosten op de website van de IND . Als uw aanvraag wordt afgewezen krijgt u uw geld niet terug. De kosten moet u bij de aanvraag direct betalen. ​U kunt niet met creditcard betalen.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Stichtse Vecht

Bezoekadres

Endelhovenlaan 1

3601GR Maarssen

Openingstijden
Maandag
8:30 - 17:00
Dinsdag
8:30 - 17:00
Woensdag
8:30 - 17:00
Donderdag
8:30 - 17:00
Vrijdag
8:30 - 17:00
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten

Wij werken op afspraak.

Laatst gecontroleerd op 14 november 2022