Inschrijven bij de gemeente in Nederland
Gaat u gedurende een half jaar langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet u zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u bij de gemeente waar u gaat wonen.
U moet zich inschrijven bij uw gemeente:
- op uw vaste woonadres;
- op een briefadres, als u geen vast adres heeft. Bijvoorbeeld omdat u schipper bent. Of in een instelling zit, zoals een gevangenis of psychiatrische instelling.
Verhuist u naar een andere gemeente binnen Nederland? Dan geeft u de verhuizing door aan de nieuwe gemeente.
U moet zich inschrijven binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland. Dat doet u bij uw gemeente. De inschrijving is gratis. Zijn uw mogelijke partner en kinderen meegekomen naar Nederland? Dan moeten zij meekomen naar het gemeentehuis.
Na het inschrijven in de BRP krijgt u een Burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld om uw belastingzaken te regelen.
Uitzonderingen: later of anders inschrijven in de BRP
- U verblijft korter dan 4 maanden in Nederland. Dan kunt u zich laten inschrijven in de BRP als niet-ingezetene. Dat kan met een adres buiten Nederland. Ook dan krijgt u een BSN-nummer.
- U heeft geen geldige verblijfsstatus. En om in Nederland te mogen blijven heeft u een verblijfsvergunning nodig. Wacht u hierop? Dan hoeft u zich niet binnen 5 dagen in te schrijven.
- U kunt uw identiteit niet bewijzen. Daarvoor kan extra onderzoek nodig zijn. U kunt de uitkomst van het onderzoek afwachten. Daarna moet u zich alsnog inschrijven.
Zo werkt het voor u
Hierna volgt informatie van uw gemeente.
Gemeente Stichtse Vecht: Inschrijven bij de gemeente
- geldig identiteitsbewijs (geen rijbewijs) van ieder persoon die voor inschrijving in aanmerking komt
- een bewijs van uitschrijving (alleen nodig als je uit het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden komt)
- huur-/koopovereenkomst van de woning in Nederland
- of schriftelijke toestemming van de hoofd-/medebewoner met een kopie van geldig identiteitsbewijs van de hoofd-/medebewoner
- originele documenten (aktes) van gebeurtenissen die in het buitenland hebben plaatsgevonden, zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding en overlijden
Alleen Engelse, Duitse en Franse documenten/aktes worden geaccepteerd zonder vertaling door een beëdigd vertaler. Buitenlandse documenten moeten voldoen aan de regels voor het legaliseren van buitenlandse documenten. Die regels zijn verschillend per land.
Afspraak maken
- Maak een afspraak voor een eerste inschrijving in Nederland?
- Wilt u zich opnieuw inschrijven in Nederland? Stuur dan een e-mail naar burgerzaken.bo@stichtsevecht.nl.
Zet in het bericht:
- uw volledige naam
- geboortedatum
- vestigingsadres
- telefoonnummer
- en of u een koop- of huurovereenkomst voor het nieuwe adres hebt
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Stichtse Vecht
Bezoekadres
Endelhovenlaan 1
3601GR Maarssen
Maandag | 8:30 - 17:00 |
Dinsdag | 8:30 - 17:00 |
Woensdag | 8:30 - 17:00 |
Donderdag | 8:30 - 17:00 |
Vrijdag | 8:30 - 17:00 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |
Wij werken op afspraak.