Single Digital Gateway

Inschrijven bij de gemeente in Nederland

Gaat u gedurende een half jaar langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet u zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u bij de gemeente waar u gaat wonen. 

U moet zich inschrijven bij uw gemeente: 

  • op uw vaste woonadres; 
  • op een briefadres, als u geen vast adres heeft. Bijvoorbeeld omdat u schipper bent. Of in een instelling zit, zoals een gevangenis of psychiatrische instelling.  

Verhuist u naar een andere gemeente binnen Nederland? Dan geeft u de verhuizing door aan de nieuwe gemeente.

U moet zich inschrijven binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland. Dat doet u bij uw gemeente. De inschrijving is gratis. Zijn uw mogelijke partner en kinderen meegekomen naar Nederland? Dan moeten zij meekomen naar het gemeentehuis.

Na het inschrijven in de BRP krijgt u een Burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld om uw belastingzaken te regelen. 

Uitzonderingen

In sommige gevallen mag u zich later of anders inschrijven in de BRP:

  • U verblijft korter dan 4 maanden in Nederland. Dan kunt u zich laten inschrijven in de BRP als niet-ingezetene. Dat kan met een adres buiten Nederland. Ook dan krijgt u een BSN-nummer. 
  • U heeft geen geldige verblijfsstatus. En om in Nederland te mogen blijven heeft u een verblijfsvergunning nodig. Wacht u hierop? Dan hoeft u zich niet binnen 5 dagen in te schrijven.   
  • U kunt uw identiteit niet bewijzen. Daarvoor kan extra onderzoek nodig zijn. U kunt de uitkomst van het onderzoek afwachten. Daarna moet u zich alsnog inschrijven.  

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Verhuizing vanuit het buitenland en inburgering

Verhuist u vanuit het buitenland naar ‘s-Hertogenbosch (immigratie/inburgering)? Of bent u het komende half jaar minimaal 4 maanden in Nederland? Laat u dan binnen 5 dagen na aankomst persoonlijk inschrijven bij de gemeente. Neem uw partner en/of kinderen die ook ingeschreven moeten worden, mee. De verwerking van uw inschrijving duurt maximaal 28 dagen, maar regelen wij zo snel mogelijk.

Maak hier een afspraak

Tijdens de afspraak registreert de gemeente u meteen in de Basisregistratie Personen (BRP). U krijgt een bevestigingsbrief mee. Uw BSN stuurt de gemeente binnen 3 weken op met de post.

Voorwaarden

Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven, moeten meekomen naar de afspraak. Dus ook baby’s, jonge kinderen en ouderen.

Niet-EU burgers

Komt u voor het eerst naar Nederland en hebt u geen Europese nationaliteit? Dan vraagt u eerst een verblijfsvergunning aan bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). U kunt een afspraak met de IND maken via +31 88 043 04 30. Ga voor meer informatie naar de website van de IND.

Nodig voor de aanvraag

Neem het volgende mee als u zich komt inschrijven bij de gemeente:

  • Alle personen die u wilt inschrijven in ’s-Hertogenbosch, moeten bij de inschrijving aanwezig zijn.
  • Geldig identiteitsbewijs van iedere persoon die wordt ingeschreven.
  • Reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt.
  • Bewijs van uitschrijving als u komt van Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba, Sint Eustatius.
  • Originele documenten uit het buitenland van uzelf, uw partner en kinderen: bijvoorbeeld geboorteakte, huwelijksakte, echtscheidingsakte en/of soms een overlijdensakte.
  • Deze documenten moeten worden gelegaliseerd in het land van herkomst. Ze moeten vertaald in het Nederlands door een beëdigde vertaler in Nederland. Regel dit zelf. Hoe u dit doet, leest u op de website van de Rijksoverheid.

De gemeente mag u vragen om nog andere documenten te laten zien. Bijvoorbeeld een huur- of koopcontract van uw nieuwe woning in Nederland.

Inleveren akten uit het buitenland

Heeft de gemeente u gevraagd om documenten? Maak dan een afspraak voor het inleveren van akten buitenland via het digitaal formulier.

Kosten

Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van officiële documenten die u misschien mee moet nemen.

Nederlandse nationaliteit

Om de Nederlandse nationaliteit te krijgen, dient u een verzoek tot naturalisatie in. Dat doet u bij de gemeente waar u woont. Maak hiervoor een afspraak bij de afdeling Publieke Dienstverlening, via +31 73 615 51 55.

Om de Nederlandse nationaliteit te krijgen, moet u een geldige verblijfsvergunning hebben en aan enkele voorwaarden voldoen. U leest hierover op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).

Inburgering

Meer informatie over inburgering is te vinden op de website van Weener XL.

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met de gemeente 's-Hertogenbosch via telefoonnummer of WhatsApp +31 73 - 615 51 55 of stuur een e-mail via het digitaal contactformulier.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente 's-Hertogenbosch

Bezoekadres

Wolvenhoek 1

5211HH 's-Hertogenbosch

Openingstijden
Maandag
08.30 - 17.00
Dinsdag
08.30 - 17.00
Woensdag
08.30 - 17.00
Donderdag
08.30 - 20.00
Vrijdag
08.30 - 17.00
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten

Wij werken uitsluitend op afspraak.