Inschrijven bij de gemeente in Nederland
Gaat u gedurende een half jaar langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet u zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u bij de gemeente waar u gaat wonen.
U moet zich inschrijven bij uw gemeente:
- op uw vaste woonadres;
- op een briefadres, als u geen vast adres heeft. Bijvoorbeeld omdat u schipper bent. Of in een instelling zit, zoals een gevangenis of psychiatrische instelling.
Verhuist u naar een andere gemeente binnen Nederland? Dan geeft u de verhuizing door aan de nieuwe gemeente.
U moet zich inschrijven binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland. Dat doet u bij uw gemeente. De inschrijving is gratis. Zijn uw mogelijke partner en kinderen meegekomen naar Nederland? Dan moeten zij meekomen naar het gemeentehuis.
Na het inschrijven in de BRP krijgt u een Burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld om uw belastingzaken te regelen.
Uitzonderingen: later of anders inschrijven in de BRP
- U verblijft korter dan 4 maanden in Nederland. Dan kunt u zich laten inschrijven in de BRP als niet-ingezetene. Dat kan met een adres buiten Nederland. Ook dan krijgt u een BSN-nummer.
- U heeft geen geldige verblijfsstatus. En om in Nederland te mogen blijven heeft u een verblijfsvergunning nodig. Wacht u hierop? Dan hoeft u zich niet binnen 5 dagen in te schrijven.
- U kunt uw identiteit niet bewijzen. Daarvoor kan extra onderzoek nodig zijn. U kunt de uitkomst van het onderzoek afwachten. Daarna moet u zich alsnog inschrijven.
Zo werkt het voor u
Hierna volgt informatie van uw gemeente.
Vestiging vanuit het buitenland
Als u in een half jaar minimaal vier maanden in Nederland verblijft en in de gemeente Nieuwkoop gaat wonen dan moet u ingeschreven worden in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit moet u persoonlijk bij de gemeente melden. U kunt hiervoor een afspraak maken. De afspraak moet binnen vijf dagen na aankomst plaatsvinden. Ook uw gezinsleden moeten persoonlijk bij de afspraak aanwezig zijn.
- Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart, verblijfsdocument).
- Overige/andere documenten zoals een geboorteakte (voor meer informatie hierover graag contact opnemen met de gemeente).
Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van officiële documenten die u misschien mee moet nemen.
Tijdens de afspraak registreert de gemeente u meteen in de Basisregistratie Personen (BRP). U krijgt een bevestigingsbrief mee. Uw BSN stuurt de gemeente binnen 3 weken op met de post.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Nieuwkoop
Bezoekadres
Teylersplein 1
2441LE Nieuwveen
Maandag | 8:30 - 17:00 |
Dinsdag | 8:30 - 17:00 |
Woensdag | 8:30 - 17:00 |
Donderdag | 8:30 - 20:00 |
Vrijdag | 8:30 - 13:00 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |