Inschrijven bij de gemeente in Nederland
Gaat u gedurende een half jaar langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet u zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u bij de gemeente waar u gaat wonen.
U moet zich inschrijven bij uw gemeente:
- op uw vaste woonadres;
- op een briefadres, als u geen vast adres heeft. Bijvoorbeeld omdat u schipper bent. Of in een instelling zit, zoals een gevangenis of psychiatrische instelling.
Verhuist u naar een andere gemeente binnen Nederland? Dan geeft u de verhuizing door aan de nieuwe gemeente.
U moet zich inschrijven binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland. Dat doet u bij uw gemeente. De inschrijving is gratis. Zijn uw mogelijke partner en kinderen meegekomen naar Nederland? Dan moeten zij meekomen naar het gemeentehuis.
Na het inschrijven in de BRP krijgt u een Burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld om uw belastingzaken te regelen.
Uitzonderingen: later of anders inschrijven in de BRP
- U verblijft korter dan 4 maanden in Nederland. Dan kunt u zich laten inschrijven in de BRP als niet-ingezetene. Dat kan met een adres buiten Nederland. Ook dan krijgt u een BSN-nummer.
- U heeft geen geldige verblijfsstatus. En om in Nederland te mogen blijven heeft u een verblijfsvergunning nodig. Wacht u hierop? Dan hoeft u zich niet binnen 5 dagen in te schrijven.
- U kunt uw identiteit niet bewijzen. Daarvoor kan extra onderzoek nodig zijn. U kunt de uitkomst van het onderzoek afwachten. Daarna moet u zich alsnog inschrijven.
Zo werkt het voor u
Hierna volgt informatie van uw gemeente.
Verhuizen vanuit buitenland
U moet uw verhuizing uit het buitenland persoonlijk aan de gemeente doorgeven. U kunt hiervoor een afspraak maken.
- U hebt of de Nederlandse nationaliteit
- Of u hebt de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie
- Of u hebt een verblijfsvergunning voor bepaalde of onbepaalde tijd
- Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven, moeten meekomen naar de afspraak. Dus ook baby’s, jonge kinderen en ouderen
- Uw geldige identiteitsbewijs (paspoort of ID-kaart)
- Geboorteakte, huwelijksakte of echtscheidingsakte (opgesteld door een beëdigd vertaler)
- Een huurcontract, eigendomsbewijs of een verklaring van de hoofdbewoner
- Woont u in Duitsland of op de Nederlandse Antillen of Aruba? Neem dan een bewijs van uitschrijving mee
U kunt online een afspraak maken.
Uw inschrijving in de gemeente is gratis.
Hebt u alle benodigde documenten meegenomen? Dan kan de gemeente u binnen 14 dagen inschrijven. Als u de gevraagde documenten niet aanlevert of de verkeerde gegevens doorgeeft dan kunt u een boete krijgen.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Hoogeveen
Bezoekadres
Raadhuisplein 24
7901BW Hoogeveen
Maandag | 9:00 - 17:00 |
Dinsdag | 9:00 - 17:00 |
Woensdag | 9:00 - 17:00 |
Donderdag | 9:00 - 20:00 |
Vrijdag | 9:00 - 13:00 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |