Single Digital Gateway

Inschrijven bij de gemeente in Nederland

Gaat u gedurende een half jaar langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet u zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u bij de gemeente waar u gaat wonen. 

U moet zich inschrijven bij uw gemeente: 

  • op uw vaste woonadres; 
  • op een briefadres, als u geen vast adres heeft. Bijvoorbeeld omdat u schipper bent. Of in een instelling zit, zoals een gevangenis of psychiatrische instelling.  

Verhuist u naar een andere gemeente binnen Nederland? Dan geeft u de verhuizing door aan de nieuwe gemeente.

U moet zich inschrijven binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland. Dat doet u bij uw gemeente. De inschrijving is gratis. Zijn uw mogelijke partner en kinderen meegekomen naar Nederland? Dan moeten zij meekomen naar het gemeentehuis.

Na het inschrijven in de BRP krijgt u een Burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld om uw belastingzaken te regelen. 

Uitzonderingen

In sommige gevallen mag u zich later of anders inschrijven in de BRP:

  • U verblijft korter dan 4 maanden in Nederland. Dan kunt u zich laten inschrijven in de BRP als niet-ingezetene. Dat kan met een adres buiten Nederland. Ook dan krijgt u een BSN-nummer. 
  • U heeft geen geldige verblijfsstatus. En om in Nederland te mogen blijven heeft u een verblijfsvergunning nodig. Wacht u hierop? Dan hoeft u zich niet binnen 5 dagen in te schrijven.   
  • U kunt uw identiteit niet bewijzen. Daarvoor kan extra onderzoek nodig zijn. U kunt de uitkomst van het onderzoek afwachten. Daarna moet u zich alsnog inschrijven.  

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Verhuizen vanuit buitenland

U moet uw verhuizing uit het buitenland persoonlijk aan de gemeente doorgeven. U kunt hiervoor een afspraak maken.

  • U hebt of de Nederlandse nationaliteit
  • Of u hebt de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie
  • Of u hebt een verblijfsvergunning voor bepaalde of onbepaalde tijd
  • Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven, moeten meekomen naar de afspraak. Dus ook baby’s, jonge kinderen en ouderen

  • Uw geldige identiteitsbewijs (paspoort of ID-kaart)
  • Geboorteakte, huwelijksakte of echtscheidingsakte (opgesteld door een beëdigd vertaler)
  • Een huurcontract, eigendomsbewijs of een verklaring van de hoofdbewoner
  • Woont u in Duitsland of op de Nederlandse Antillen of Aruba? Neem dan een bewijs van uitschrijving mee

U kunt online een afspraak maken.

Uw inschrijving in de gemeente is gratis.

Hebt u alle benodigde documenten meegenomen? Dan kan de gemeente u binnen 14 dagen inschrijven. Als u de gevraagde documenten niet aanlevert of de verkeerde gegevens doorgeeft dan kunt u een boete krijgen.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Hoogeveen

Bezoekadres

Raadhuisplein 24

7901BW Hoogeveen

Openingstijden
Maandag
9:00 - 17:00
Dinsdag
9:00 - 17:00
Woensdag
9:00 - 17:00
Donderdag
9:00 - 20:00
Vrijdag
9:00 - 13:00
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten