Single Digital Gateway

Inschrijven bij de gemeente in Nederland

Gaat u gedurende een half jaar langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet u zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u bij de gemeente waar u gaat wonen. 

U moet zich inschrijven bij uw gemeente: 

  • op uw vaste woonadres; 
  • op een briefadres, als u geen vast adres heeft. Bijvoorbeeld omdat u schipper bent. Of in een instelling zit, zoals een gevangenis of psychiatrische instelling.  

Verhuist u naar een andere gemeente binnen Nederland? Dan geeft u de verhuizing door aan de nieuwe gemeente.

U moet zich inschrijven binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland. Dat doet u bij uw gemeente. De inschrijving is gratis. Zijn uw mogelijke partner en kinderen meegekomen naar Nederland? Dan moeten zij meekomen naar het gemeentehuis.

Na het inschrijven in de BRP krijgt u een Burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld om uw belastingzaken te regelen. 

Uitzonderingen

In sommige gevallen mag u zich later of anders inschrijven in de BRP:

  • U verblijft korter dan 4 maanden in Nederland. Dan kunt u zich laten inschrijven in de BRP als niet-ingezetene. Dat kan met een adres buiten Nederland. Ook dan krijgt u een BSN-nummer. 
  • U heeft geen geldige verblijfsstatus. En om in Nederland te mogen blijven heeft u een verblijfsvergunning nodig. Wacht u hierop? Dan hoeft u zich niet binnen 5 dagen in te schrijven.   
  • U kunt uw identiteit niet bewijzen. Daarvoor kan extra onderzoek nodig zijn. U kunt de uitkomst van het onderzoek afwachten. Daarna moet u zich alsnog inschrijven.  

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Verhuizen naar Nederland.

U moet uw verhuizing uit het buitenland persoonlijk aan de gemeente doorgeven. Maak hiervoor een afspraak.

Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven, moeten meekomen naar de afspraak. Dus ook baby’s, jonge kinderen en ouderen.

  • Uw geldige identiteitsbewijs
  • Indien nodig een reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt (dit is bijvoorbeeld een tijdelijk reisdocument zoals een noodpaspoort of reisdocument voor vreemdelingen of vluchtelingen)
  • Documenten van levensgebeurtenissen uit uw tijd in het buitenland, zoals een geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte of echtscheidingsakte (mochten deze akte op het moment van inschrijving nog niet geregistreerd zijn in het buitenland, zoals bijvoorbeeld de echtscheidingsakte, dan mogen deze documenten ook op een later tijdstip worden aangeleverd.

In bepaalde situaties heeft u extra documenten nodig:

  • Als u bij iemand gaat inwonen of samenwonen: schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van dat adres.
  • Als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten komt: een bewijs van uitschrijving.

Wilt u emigreren maar heeft u niet de nationaliteit van een EU-land?

  • Dan heeft u ook een verblijfsvergunning nodig. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van de Rijksoverheid.

Let op! Wij moeten kunnen zien dat buitenlandse documenten echt zijn. Dit kan door de documenten te legaliseren. Vraag vooraf aan ons of dit nodig is. Buitenlandse documenten moeten in het Nederlands, Engels, Frans of Duits zijn opgesteld. Is dit niet zo? Dan moet u de documenten eerst laten vertalen door een in Nederland beëdigde vertaler.

Verhuizen naar Nederland

Als u (opnieuw) in Nederland komt wonen moet u zich bij ons inschrijven. Doe dit binnen 5 dagen nadat u in Nederland bent aangekomen.

Kom langs bij ons servicepunt in Oud-Beijerland. Maak hiervoor online een afspraak. Als uw partner en kinderen ook in Nederland komen wonen, moeten zij met u meekomen.

Let op: gaat het om inschrijven van personen uit Oekraïne? Bel dan naar 088 – 647 36 47 voor het maken van een aparte afspraak.

Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van officiële documenten die u misschien mee moet nemen.

  • Bij de eerste keer inschrijven in Nederland: binnen 4 weken ontvangt u bericht over uw inschrijving en uw burgerservicenummer (BSN).
  • Bij een hervestiging (u heeft al eerder in Nederland ingeschreven gestaan): u ontvangt binnen 5 werkdagen bericht over uw inschrijving.

Zet in uw bezwaar de volgende informatie:

  • uw naam en adres
  • de datum van uw bezwaar
  • om welk besluit het gaat
  • waarom u het niet eens bent met het besluit
  • uw handtekening

Het bezwaarschrift moet per post bij de gemeente worden ingediend, per e-mail is maken van bezwaar niet mogelijk. Gemeente Hoeksche Waard wordt geadviseerd door een commissie Bezwaarschriften.

U kunt uw bezwaarschrift opsturen naar:

Postbus 2003
3260 EA Oud-Beijerland

U kunt voor het schrijven van bezwaarschriften de hulp inschakelen van de Sociaal Raadslieden bij Kwadraad. Meer informatie over Kwadraad en de Sociaal Raadslieden vindt u hier: Kwadraad maatschappelijk werk - Gemeente Hoeksche Waard (gemeentehw.nl)

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Hoeksche Waard

Bezoekadres

W. van Vlietstraat 6

3262GM Oud-Beijerland

Openingstijden
Maandag
8:30 - 17:00
Dinsdag
8:30 - 20:30
Woensdag
8:30 - 17:00
Donderdag
8:30 - 17:00
Vrijdag
8:30 - 17:00
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten