Single Digital Gateway

Inschrijven bij de gemeente in Nederland

Gaat u gedurende een half jaar langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet u zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u bij de gemeente waar u gaat wonen. 

U moet zich inschrijven bij uw gemeente: 

  • op uw vaste woonadres; 
  • op een briefadres, als u geen vast adres heeft. Bijvoorbeeld omdat u schipper bent. Of in een instelling zit, zoals een gevangenis of psychiatrische instelling.  

Verhuist u naar een andere gemeente binnen Nederland? Dan geeft u de verhuizing door aan de nieuwe gemeente.

U moet zich inschrijven binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland. Dat doet u bij uw gemeente. De inschrijving is gratis. Zijn uw mogelijke partner en kinderen meegekomen naar Nederland? Dan moeten zij meekomen naar het gemeentehuis.

Na het inschrijven in de BRP krijgt u een Burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld om uw belastingzaken te regelen. 

Uitzonderingen

In sommige gevallen mag u zich later of anders inschrijven in de BRP:

  • U verblijft korter dan 4 maanden in Nederland. Dan kunt u zich laten inschrijven in de BRP als niet-ingezetene. Dat kan met een adres buiten Nederland. Ook dan krijgt u een BSN-nummer. 
  • U heeft geen geldige verblijfsstatus. En om in Nederland te mogen blijven heeft u een verblijfsvergunning nodig. Wacht u hierop? Dan hoeft u zich niet binnen 5 dagen in te schrijven.   
  • U kunt uw identiteit niet bewijzen. Daarvoor kan extra onderzoek nodig zijn. U kunt de uitkomst van het onderzoek afwachten. Daarna moet u zich alsnog inschrijven.  

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Eerste inschrijving in Nederland (BRP)

Als u in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij een gemeente. Dit geldt ook als u in een periode van 6 maanden minimaal 4 maanden in Nederland gaat verblijven. Heeft u niet eerder in Nederland gewoond? U moet dan een ‘eerste inschrijving’ doen. Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 geëmigreerd, dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen.

Woont u niet of korter dan 4 maanden in Nederland? Dan kunt u zich laten inschrijven als niet-ingezetene in de BRP (ook wel RNI, de registratie van niet-ingezetenen). U krijgt dan een BSN toegekend. Dit nummer heeft u in de meeste gevallen nodig voor contact met de overheid.

Als u na 1 oktober 1994 bent uitgeschreven, moet u zich opnieuw inschrijven. Meer informatie hierover leest u bij het gerelateerde product 'Opnieuw inschrijven in Nederland' onderaan deze pagina. 

De voorwaarden voor een eerste inschrijving in Nederland zijn:

u heeft:

  • de Nederlandse nationaliteit, of
  • een paspoort uit een EU-/EER-land, of
  • een verblijfsvergunning voor bepaalde of onbepaalde tijd
  • u blijft langer dan 4 maanden in Nederland wonen

Dit geldt ook voor kinderen die in Nederland zijn geboren en aan de verblijfscriteria voldoen, maar waarvan beide ouders niet bij de gemeente staan ingeschreven.

U doet de inschrijving persoonlijk bij de gemeente. Alle personen (ook de kinderen) die worden ingeschreven moeten persoonlijk aanwezig zijn. Hiervoor kunt u alleen telefonisch een afspraak in de Stadswinkel maken via het telefoonnummer 14 0492 (plaats géén kengetal voor het nummer).

Om u voor het eerst in te schrijven, heeft de gemeente van u nodig:

  • een geldig identiteitsbewijs, waaruit uw nationaliteit blijkt
  • een bewijs dat u woonruimte heeft, zoals een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van het pand
  • een akte van geboorte, als u geboren bent in het buitenland
  • bij een vreemde nationaliteit van buiten de Europese Unie: een bewijs van rechtmatig verblijf. Dit vraagt u aan bij de IND
  • als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba komt: een verhuisbericht
  • eventueel de volgende akten:
    • een huwelijks- of een echtscheidingsakte
    • een akte van overlijden (als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden)
    • geboorteakten van de kinderen

Heeft u een bewijs van uitschrijving uit het vorige land? Neem dat dan ook mee.

Vaak moeten aktes uit het buitenland worden gelegaliseerd. Dit is afhankelijk van uw geboorteland. Meer informatie vindt u op de website van Rijksoverheid.

Heeft u niet de EU/EER of Zwitserse nationaliteit? Dan heeft u een verblijfsvergunning nodig. Dit geldt ook voor gezinsleden van mensen met een EU/EER of Zwitserse nationaliteit die zelf niet deze nationaliteit bezitten. Tijdens de inschrijving moet u een bewijs van uw verblijfsvergunning laten zien. U toont een pasje van de vreemdelingendienst óf een TEV-verklaring en een MVV-sticker.

Voor meer informatie over rechtmatig verblijf en het aanvragen van een verblijfsvergunning kunt u terecht bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).

Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van officiële documenten die u misschien mee moet nemen.

U moet binnen 5 werkdagen na uw aankomst in Nederland naar de gemeente gaan. Als u zich niet houdt aan de aangiftetermijn, kan de gemeente u een boete opleggen.

De gemeente verwerkt uw inschrijving binnen 4 weken.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Helmond