Single Digital Gateway

Inschrijven bij de gemeente in Nederland

Gaat u gedurende een half jaar langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet u zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u bij de gemeente waar u gaat wonen. 

U moet zich inschrijven bij uw gemeente: 

  • op uw vaste woonadres; 
  • op een briefadres, als u geen vast adres heeft. Bijvoorbeeld omdat u schipper bent. Of in een instelling zit, zoals een gevangenis of psychiatrische instelling.  

Verhuist u naar een andere gemeente binnen Nederland? Dan geeft u de verhuizing door aan de nieuwe gemeente.

U moet zich inschrijven binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland. Dat doet u bij uw gemeente. De inschrijving is gratis. Zijn uw mogelijke partner en kinderen meegekomen naar Nederland? Dan moeten zij meekomen naar het gemeentehuis.

Na het inschrijven in de BRP krijgt u een Burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld om uw belastingzaken te regelen. 

Uitzonderingen

In sommige gevallen mag u zich later of anders inschrijven in de BRP:

  • U verblijft korter dan 4 maanden in Nederland. Dan kunt u zich laten inschrijven in de BRP als niet-ingezetene. Dat kan met een adres buiten Nederland. Ook dan krijgt u een BSN-nummer. 
  • U heeft geen geldige verblijfsstatus. En om in Nederland te mogen blijven heeft u een verblijfsvergunning nodig. Wacht u hierop? Dan hoeft u zich niet binnen 5 dagen in te schrijven.   
  • U kunt uw identiteit niet bewijzen. Daarvoor kan extra onderzoek nodig zijn. U kunt de uitkomst van het onderzoek afwachten. Daarna moet u zich alsnog inschrijven.  

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Verhuizen naar Nederland

U moet uw verhuizing uit het buitenland persoonlijk bij de gemeente doorgeven. Hiervoor maakt u een afspraak.

Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven, moeten meekomen naar de afspraak. Dus ook baby’s, jonge kinderen en ouderen.

Meenemen naar uw afspraak:

  • Een geldig paspoort of identiteitskaart
  • Een origineel huur- of koopcontract
  • Verhuist u naar een adres waar al iemand woont, dan heeft u schriftelijke toestemming nodig van de huidige bewoner (origineel, geen kopie)
  • Bewijs van uw burgerlijke staat op het moment dat u naar Nederland verhuist
  • Geboorteakte als u in het buitenland bent geboren
  • Huwelijksakte als u in het buitenland bent getrouwd
  • Echtscheidingsakte als u in het buitenland bent gescheiden
  • Een bewijs van uitschrijving, als u verhuist vanuit Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba, Sint Eustatius.

Soms moet een akte worden gelegaliseerd. Bekijk de informatie van de Rijksoverheid over het legaliseren van buitenlandse documenten.

Bel om een afspraak te maken +31 53 481 81 81.

Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van officiële documenten die u misschien mee moet nemen.

Tijdens de afspraak registreert de gemeente u meteen in de Basisregistratie Personen (BRP). U krijgt een bevestigingsbrief mee. 3 weken later stuurt de gemeente uw Burgerservicenummer (BSN) op per post.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Enschede