Single Digital Gateway

Inschrijven bij de gemeente in Nederland

Gaat u gedurende een half jaar langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet u zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u bij de gemeente waar u gaat wonen. 

U moet zich inschrijven bij uw gemeente: 

  • op uw vaste woonadres; 
  • op een briefadres, als u geen vast adres heeft. Bijvoorbeeld omdat u schipper bent. Of in een instelling zit, zoals een gevangenis of psychiatrische instelling.  

Verhuist u naar een andere gemeente binnen Nederland? Dan geeft u de verhuizing door aan de nieuwe gemeente.

U moet zich inschrijven binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland. Dat doet u bij uw gemeente. De inschrijving is gratis. Zijn uw mogelijke partner en kinderen meegekomen naar Nederland? Dan moeten zij meekomen naar het gemeentehuis.

Na het inschrijven in de BRP krijgt u een Burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld om uw belastingzaken te regelen. 

Uitzonderingen

In sommige gevallen mag u zich later of anders inschrijven in de BRP:

  • U verblijft korter dan 4 maanden in Nederland. Dan kunt u zich laten inschrijven in de BRP als niet-ingezetene. Dat kan met een adres buiten Nederland. Ook dan krijgt u een BSN-nummer. 
  • U heeft geen geldige verblijfsstatus. En om in Nederland te mogen blijven heeft u een verblijfsvergunning nodig. Wacht u hierop? Dan hoeft u zich niet binnen 5 dagen in te schrijven.   
  • U kunt uw identiteit niet bewijzen. Daarvoor kan extra onderzoek nodig zijn. U kunt de uitkomst van het onderzoek afwachten. Daarna moet u zich alsnog inschrijven.  

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP)

Een aangifte 'eerste inschrijving' is voor mensen die zich vanuit het buitenland voor de eerste keer vestigen in Culemborg en van plan zijn om langer dan vier maanden in Nederland te verblijven. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente.

Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven, moeten meekomen naar de afspraak. Dus ook baby’s, jonge kinderen en ouderen.

  • legitimatiebewijs;
  • geboorteakte (eventueel gelegaliseerd en vertaald in Nederlands, Engels, Duits of Frans);
  • huurcontract of koopcontract of verklaring van medebewoning of schriftelijke toestemming van de woningbouwvereniging;
  • indien van toepassing: machtiging tot voorlopig verblijf (MVV);
  • indien van toepassing: huwelijksakte.

Als u komt vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten:

  • een bewijs van uitschrijving.

Iedereen die zich vanuit het buitenland vestigt moet zich persoonlijk melden (dus ook kinderen). U laat zich bij de stadsbalie inschrijven in de Basisregistratie personen.

Het is ook bedoeld voor mensen die al eerder ingeschreven hebben gestaan, maar zich lieten uitschrijven naar het buitenland. U moet dan documenten mee nemen van feiten die in het buitenland gebeurd zijn, zoals een huwelijk, echtscheiding of geboorte kind. Verder geldt hetzelfde als bij de eerste vestiging.

Voor het verkrijgen van de juiste formulieren, aanvullende informatie kunt u contact opnemen met de stadsbalie. Telefoonnummer: +31 345 477 700.

Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van officiële documenten die u misschien mee moet nemen.

Tijdens de afspraak registreert de gemeente u meteen in de Basisregistratie Personen (BRP). U krijgt een bevestigingsbrief mee. Uw BSN stuurt de gemeente binnen 3 weken op met de post.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Culemborg

Bezoekadres

Ridderstraat 250

4100AC Culemborg

Openingstijden
Maandag
9:00 - 16:00
Dinsdag
9:00 - 19:00
Woensdag
9:00 - 16:00
Donderdag
9:00 - 16:00
Vrijdag
9:00 - 12:00
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten