Inschrijven bij de gemeente in Nederland
Gaat u gedurende een half jaar langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet u zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u bij de gemeente waar u gaat wonen.
U moet zich inschrijven bij uw gemeente:
- op uw vaste woonadres;
- op een briefadres, als u geen vast adres heeft. Bijvoorbeeld omdat u schipper bent. Of in een instelling zit, zoals een gevangenis of psychiatrische instelling.
Verhuist u naar een andere gemeente binnen Nederland? Dan geeft u de verhuizing door aan de nieuwe gemeente.
U moet zich inschrijven binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland. Dat doet u bij uw gemeente. De inschrijving is gratis. Zijn uw mogelijke partner en kinderen meegekomen naar Nederland? Dan moeten zij meekomen naar het gemeentehuis.
Na het inschrijven in de BRP krijgt u een Burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld om uw belastingzaken te regelen.
Uitzonderingen: later of anders inschrijven in de BRP
- U verblijft korter dan 4 maanden in Nederland. Dan kunt u zich laten inschrijven in de BRP als niet-ingezetene. Dat kan met een adres buiten Nederland. Ook dan krijgt u een BSN-nummer.
- U heeft geen geldige verblijfsstatus. En om in Nederland te mogen blijven heeft u een verblijfsvergunning nodig. Wacht u hierop? Dan hoeft u zich niet binnen 5 dagen in te schrijven.
- U kunt uw identiteit niet bewijzen. Daarvoor kan extra onderzoek nodig zijn. U kunt de uitkomst van het onderzoek afwachten. Daarna moet u zich alsnog inschrijven.
Zo werkt het voor u
Hierna volgt informatie van uw gemeente.
Verhuizen uit het buitenland
U moet uw verhuizing uit het buitenland persoonlijk aan de gemeente Bernheze doorgeven. Maak hiervoor een afspraak.
U kunt ook telefonisch een afspraak met de gemeente Bernheze maken door te bellen naar +31 (0)412 45 88 88.
Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven, moeten meekomen naar de afspraak. Dus ook baby’s, jonge kinderen en ouderen.
- Een geldig identiteitsbewijs van iedereen die zich gaat inschrijven (dit mag geen rijbewijs zijn).
- Huur- of koopcontract van uw woning of toestemming van de hoofdbewoner bij wie u gaat inwonen.
- Meertalig inlichtingenformulier
Frans - Duits - Engels - Spaans - Italiaans - Portugees - Turks - Grieks - Arabisch - Chinees - Meertalig inlichtingenformulier
Pools - Russisch - Tsjechisch - Slowaaks - Hongaars - Roemeens - Bulgaars - Servisch - Farsi
Als u in het buitenland geboren, getrouwd of gescheiden bent, neem dan ook de volgende originele documenten mee:
- uw geboorteakte
- de geboorteakten van uw partner en/of uw kinderen
- uw huwelijksakte of bewijs van geregistreerd partnerschap
- echtscheidingspapieren
- adoptiepapieren en/of een overlijdensakte van uw partner of kind(eren)
Soms heeft uw akte of document een legalisatie en/of vertaling nodig. U kunt dit per land bekijken op de website van de Rijksoverheid. Vul het land in waar uw document is afgegeven.
Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van officiële documenten die u misschien mee moet nemen.
Tijdens de afspraak registreert de gemeente Bernheze u meteen in de Basisregistratie Personen (BRP). U krijgt een bevestigingsbrief mee. Uw BSN sturen wij binnen 3 weken op met de post.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Bernheze
Bezoekadres
De Misse 6
5384ZG Heesch
Maandag | 8:30-12:30 |
Dinsdag | 8:30-12:30 |
Woensdag | 8:30-19:00 |
Donderdag | 8:30-12:30 |
Vrijdag | 8:30-12:30 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |
The opening hours indicated are of the Public Counter. The Collection Desk has extended opening hours: www.bernheze.org