Single Digital Gateway

Huwelijk melden in Nederland

Wilt u gaan trouwen? Dan moet u dit eerst melden bij de gemeente. Dit doet u minimaal 2 weken en maximaal 1 jaar voor uw geplande huwelijk.

Er is een aantal voorwaarden voor het sluiten van het huwelijk, zoals:

  • U bent beiden 18 jaar of ouder.
  • U bent niet met iemand anders getrouwd of een geregistreerd partnerschap aangegaan.
  • U bent geen familie van elkaar. Zoals grootouders, kleinkinderen, ouders, kinderen, broers en zussen.

Gaat u trouwen met een buitenlander? Dan gelden er andere voorwaarden.

Gaat u trouwen met iemand van hetzelfde geslacht? In Nederland trouwt u voor de burgerlijke stand. Dit heet het burgerlijk huwelijk. Pas dan bent u voor de wet getrouwd. Wilt u ook in de kerk trouwen? Bij sommige kerken kunt u zonder problemen terecht. Maar andere kerken zullen weigeren. Vraag dit na bij de kerk waar u wilt trouwen. Het kerkelijk huwelijk kan in elk geval pas na het burgerlijk huwelijk plaatsvinden.

Trouwt u buiten Nederland? En bent u nog geen 18 jaar? In Nederland wordt uw huwelijk pas goedgekeurd als u beiden 18 jaar bent.

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Gemeente Laarbeek: Huwelijk melden

U wilt gaan trouwen of uw partnerschap registreren? Gefeliciteerd! En wat leuk dat u dat in Laarbeek wilt gaan doen. In Laarbeek kunt u uw huwelijksceremonie vieren op vrijwel elke plek die u wilt. En op elke dag van de week.

Ook kunt u zelf uw voorkeur aangeven voor een trouwambtenaar. We doen ons best om ervoor te zorgen dat diegene uw huwelijk kan voltrekken (dit lukt helaas niet altijd).

Als u allebei niet in Nederland woont, dan moet u uw huwelijk aangeven in de gemeente Den Haag. Meer informatie vindt u bij melding doen van huwelijk voor Nederlanders die in het buitenland wonen.

  • Als u allebei de Nederlandse nationaliteit heeft én allebei in Nederland woont, kunt u uw huwelijk online melden met gebruik van uw DigiD.
  • Woont u beiden niet in Nederland en heeft u en/of uw partner niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u alleen in de gemeente Den Haag melding doen van uw voorgenomen huwelijk/partnerschap.

De voorwaarden om te kunnen trouwen zijn: 

  • U moet allebei 18 jaar of ouder zijn.
  • U mag allebei niet getrouwd zijn.
  • U mag geen geregistreerd partnerschap hebben (behalve met elkaar).
  • U mag geen directe familie van elkaar zijn, dus geen broer/zus of ouder/kind.
  • Een van u moet Nederlander zijn of in Nederland wonen.

Informatie over trouwlocaties

Neem contact met ons op voor meer informatie over de trouwlocaties.  

Wist u dat?

  • Houd er rekening mee dat een 'bijzondere' datum soms al maanden van tevoren vol zit.
  • Het is mogelijk om een kosteloze of eenvoudige ceremonie te hebben. 
  • Voor het gemeentehuis mag u geen rijst, rozenblaadjes of confetti gooien en vuurwerk afsteken.
  • In het gemeentehuis mag u dat ook niet en u mag bovendien ook geen ballonnen oplaten en bellen blazen

Er is een verschil tussen trouwen en geregistreerd partnerschap. Met een geregistreerd partnerschap heeft u bijna dezelfde rechten als mensen die getrouwd zijn. De voorwaarden, kosten en procedure zijn gelijk. 

Dit zijn de belangrijkste verschillen tussen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap:

  • Om een geregistreerd partnerschap te beëindigen, hoeft u niet naar de rechter wanneer u het met elkaar eens bent én geen minderjarige kinderen hebt. Om een huwelijk te ontbinden moet u altijd naar de rechter.
  • Bij een huwelijk moet u elkaar het jawoord geven. Bij een geregistreerd partnerschap is dat niet verplicht.
  • Niet alle landen erkennen het geregistreerd partnerschap. Dit geldt overigens ook bij een huwelijk van partners met hetzelfde geslacht. Kijk voor meer informatie over op de website van de Rijksoverheid(externe link).

Een belangrijke overeenkomst is:

Een man die een geregistreerd partnerschap heeft met de moeder wordt automatisch de vader van de kinderen die ná de registratie van het partnerschap geboren worden.

Aanmelden

Als u wilt trouwen in Laarbeek, dan moet u ons op de hoogte brengen. Vroeger noemden we dit in ondertrouw gaan, nu heet dat een melding doen. Dit kan vanaf 1 jaar voor de huwelijksdatum en moet minimaal 2 weken voor de huwelijksdag gemeld zijn.

Om uw huwelijk te registreren moet u een aantal dingen regelen met de gemeente Laarbeek. Dat kan allemaal ineens via ons digitale portaal. Niet digitaal actief? U mag natuurlijk ook een afspraak maken in het gemeentehuis, neem daarvoor contact op via telefoonnummer 0492 469 700.

U kunt hieronder alles op uw gemak nalezen voordat u uw melding gaat doen. Zodra u al uw keuzes heeft gemaakt, klikt u op: melding doen. 
Let op: als u uw huwelijk digitaal gaat aanvragen moet u de melding in 1 keer afronden. U kunt de gegevens niet halverwege opslaan.

  • Wanneer u uw trouwdag digitaal aanmeldt, moet u dat in één keer digitaal invullen. U heeft 4 dingen nodig om de melding in te dienen.
    1. DigiD voor allebei de partners (nog geen DigiD? Dan kunt u hier uw DigiD aanvragen(externe link))
    2. Digitaal bestand (foto) van de legitimatiebewijzen van beide partners
    3. Digitaal bestand (foto) van de legitimatiebewijzen van de getuigen (totaal per bruidspaar: minimaal 2, maximaal 4)
    4. Uw pinpas; om de melding van uw huwelijk definitief te maken moet u de kosten (formeel de leges) betalen.

Datum en tijd kiezen

U kunt zelf de datum en het tijdstip kiezen. Zolang we het geregeld krijgen, kan het op iedere dag en ieder tijdstip. Er moet bijvoorbeeld wel een ruimte en trouwambtenaar beschikbaar zijn. Houd er wel rekening dat trouwen op zaterdagen en zondagen of buiten kantooruren meer kost dan op andere dagen. Kijk daarvoor bij het kopje ‘Kosten’.

De huwelijksvoltrekking zal ongeveer 30 minuten duren.

Trouwlocaties

Klik hier om foto’s en informatie over de verschillende locaties te bekijken.

Gemeentehuis

U kunt zelf de locatie kiezen. U kunt natuurlijk trouwen in het gemeentehuis van Laarbeek. In de trouwzaal of als u met een kleiner gezelschap bent in de B&W-kamer. 

Als u in het gemeentehuis wilt trouwen, kunt u de locatie op onze site meteen vastleggen. Bij de kosten die vermeld worden komen geen extra kosten voor de reservering van de zaal. Bij een kosteloze huwelijksvoltrekking wordt u automatisch ontvangen in de spreekkamer in het gemeentehuis. Een eenvoudige huwelijksceremonie vindt plaats in de kamer van de burgemeester en wethouders.

5 andere Laarbeekse trouwlocaties

Er zijn ook nog 5 andere plekken in Laarbeek vastgelegd als officiële trouwlocatie. 
In Beek en Donk kunt u naast het gemeentehuis terecht in het Oude Raadhuis.
In Aarle-Rixtel zijn dat: De Couwenbergh, Kasteel Croy en het Kouwenbergs Kerkje. 
In Lieshout is het De Heerenkamer in het Bavaria Brouwerijcafé.

Als u kiest voor een van de deze trouwlocaties, moet u de reservering nog apart vastleggen bij de trouwlocatie van uw keuze. Bovendien betaalt u aan die trouwlocatie nog extra kosten voor het gebruik van de locatie. Daarvoor maakt u dus aparte afspraken met beheerder van de trouwlocatie. 

U moet de eerst de reservering vastleggen bij de trouwlocatie en als dat is gelukt, legt u uw huwelijksdag definitief vast bij de gemeente. 

Eenmalige huwelijkslocatie

Een eenmalige huwelijkslocatie is een plek die waar - zoals de titel al zegt - voor één keer getrouwd mag worden. Daarbij kunt u denken aan uw eigen achtertuin of die van uw ouderlijk huis. Of u trouwt op een andere plek die voor u een speciale betekenis heeft. 

Het is verstandig om eerst even contact op te nemen met een van onze medewerkers via het centrale telefoonnummer 0492 469 700 of via e-mail postbabsen@laarbeek.nl(link stuurt een e-mail). Daarna vult u het aanvraagformulier eenmalige huwelijkslocatie in en print het uit. Klik hier om het formulier te downloaden.

Uw trouwambtenaar kiezen

Met de verdeling van de huwelijken houden we zoveel mogelijk rekening met de door u aangegeven voorkeur van de trouwambtenaar. Het kan echter zijn dat u een andere trouwambtenaar krijgt toegewezen. Dit gebeurt dan altijd in overleg met u. Samen met de trouwambtenaar, de Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (Babs), bespreekt u hoe de inhoud van de huwelijkssluiting eruit gaat zien. De plechtigheid stemmen we zoveel mogelijk op uw wensen af, het is uw dag!

U kunt hier wat meer lezen over onze trouwambtenaren.

Het is zelfs mogelijk om uw eigen trouwambtenaar mee te brengen. Daar zijn wel aparte voorwaarden aan verbonden. Vereisten hiervoor zijn:

  • Een actuele benoeming tot trouwambtenaar in een andere gemeente.
  • Een beëdiging door de rechtbank als trouwambtenaar.
  • Minimaal 2 maanden voor de trouwdag dient u een schriftelijk verzoek in bij Team Burgerzaken.
  • Bij het verzoek moet u ook inleveren: een kopie van het paspoort van de trouwambtenaar, een kopie van het audiëntieblad, een recent aanwijzigingsbesluit, een brief waarin uw gemeente verklaart dat u daar nog met regelmaat huwelijken voltrekt.

Uw getuigen kiezen

Het is verplicht om getuigen te hebben bij een huwelijk. Dat kunnen 2, 3 of 4 getuigen zijn. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. Getuigen moeten een kopie van hun geldige legitimatiebewijs overleggen. Dit heeft u nodig voor de melding van uw huwelijk te doen. De trouwambtenaar die het huwelijk voltrekt kan het ook tijdens de ceremonie gebruiken om hen te identificeren.

Kosteloze huwelijksvoltrekking

Wilt u helemaal geen ceremonie? Dan kunt u kiezen voor een kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie. Dat kan alleen in het gemeentehuis en op maandagochtend om 9.00 uur of om 09.15 uur. De kosteloze huwelijken en partnerschappen worden voltrokken in de spreekkamer van burgerzaken. Hierbij mogen maximaal 6 personen aanwezig (het bruidspaar en maximaal 4 getuigen). Deze ceremonie neemt maximaal 5 minuten in beslag.

Eenvoudige huwelijksceremonie

Wilt u geen uitgebreide ceremonie maar toch net iets meer dan alleen het ondertekenen van de akte? Dan kunt u kiezen voor een eenvoudige. Dat kan alleen in het gemeentehuis op maandagochtend om 9.30 uur of om 10.00 uur. Een eenvoudige huwelijksceremonie wordt voltrokken in de kamer van de burgemeester en wethouders. Hierbij mogen maximaal 15 personen aanwezig zijn. Een korte toespraak maakt deel uit van deze ceremonie. Deze ceremonie neemt maximaal 15 minuten in beslag.
U kunt hier de ruimte bekijken. 

Trouwboekjes

Een trouwboekje is niet verplicht maar kan een keuze zijn. U kunt dan kiezen uit verschillende trouwboekjes. Een boekje bestaat uit een omslag en een inleg. De omslagen en de inleggen kunnen op alle manieren gecombineerd worden.
U kunt daarbij kiezen uit: (invoegen foto’s trouwboekjes)

Dag Tijdstip Kosten bij gemeente
Maandag  09.00 en 09.15 uur  Gratis
Maandag (eenvoudige huwelijken)  09.30 en 10.00 uur € 222,00
Maandag t/m vrijdag 09.00 - 17.00 uur € 446,00
Maandag t/m vrijdag (Trouwlocatie)  09.00 - 17.00 uur  € 764,00
Zaterdag + zondag 09.00 - 17. 00 uur € 637,00
Zaterdag + zondag (Trouwlocatie) 09.00 - 17.00 uur  € 1.018,00
Zaterdag + zondag 17.00 - 19.00 uur € 828,00
Zaterdag + zondag (Trouwlocatie) 17.00 - 19.00 uur € 1273,00
Zaterdag + zondag Toeslag 19.00 - 09.00 uur € 364,00 (extra)
Trouwboekje   € 38,00
Getuige (van gemeente) p.p.   € 65,00
(tarieven 2022)

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Laarbeek

Laatst gecontroleerd op 14 november 2022