Single Digital Gateway

Huwelijk melden in Nederland

Wilt u gaan trouwen? Dan moet u dit eerst melden bij de gemeente. Dit doet u minimaal 2 weken en maximaal 1 jaar voor uw geplande huwelijk.

Er is een aantal voorwaarden voor het sluiten van het huwelijk, zoals:

  • U bent beiden 18 jaar of ouder.
  • U bent niet met iemand anders getrouwd of een geregistreerd partnerschap aangegaan.
  • U bent geen familie van elkaar. Zoals grootouders, kleinkinderen, ouders, kinderen, broers en zussen.

Gaat u trouwen met een buitenlander? Dan gelden er andere voorwaarden.

Gaat u trouwen met iemand van hetzelfde geslacht? In Nederland trouwt u voor de burgerlijke stand. Dit heet het burgerlijk huwelijk. Pas dan bent u voor de wet getrouwd. Wilt u ook in de kerk trouwen? Bij sommige kerken kunt u zonder problemen terecht. Maar andere kerken zullen weigeren. Vraag dit na bij de kerk waar u wilt trouwen. Het kerkelijk huwelijk kan in elk geval pas na het burgerlijk huwelijk plaatsvinden.

Trouwt u buiten Nederland? En bent u nog geen 18 jaar? In Nederland wordt uw huwelijk pas goedgekeurd als u beiden 18 jaar bent.

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Gemeente Hulst: Huwelijk melden

U meldt uw huwelijk aan bij de gemeente Hulst en geeft daarbij alle gegevens door van uzelf, uw  aanstaande echtgenoot/echtgenote en uw getuigen. Dit doet u minimaal 2 weken en maximaal 1 jaar voor uw geplande huwelijk.   U kunt dit online doen of in het gemeentehuis.

Direct online regelen

U kunt uw melding hier online doen. 

Let op: u kunt GEEN digitale melding doen als één van u beiden geen onderdaan is van een EU/EER lidstaat of Zwitserland en niet in het bezit is van een verblijfsvergunning onbepaalde tijd (regulier of asiel). U moet dan het formulier melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap met verblijfsrecht invullen en als bijlage samen met een contactformulier aan ons toesturen.

Maak een afspraak

Neem contact op via (+31)114-389000.

Als u allebei niet in Nederland woont, dan moet u uw huwelijk aangeven in de gemeente Den Haag. Meer informatie vindt u bij melding doen van huwelijk voor Nederlanders die in het buitenland wonen.

Bij het aanmelden van uw huwelijk maakt u een aantal keuzes die u doorgeeft aan de gemeente. Het gaat hierbij in ieder geval om de ceremonie en de locatie. De kosten hangen af van uw wensen en de mogelijkheden bij de gemeente.

Ceremonie

De ceremonie is het officiële deel van uw huwelijk. U kunt kiezen uit: 

  • gratis trouwen;
  • eenvoudige ceremonie;
  • uitgebreide ceremonie.

Als u kiest voor een uitgebreide ceremonie, dan bepaalt u wie de ceremonie leidt. U heeft de volgende keuzes:

  • Een trouwambtenaar van de gemeente. De trouwambtenaar neemt een paar weken voor de trouwdatum contact met u op om kennis te maken. Als u een voorkeur heeft voor een trouwambtenaar, geeft u dit door aan de gemeente.
  • Een familielid of kennis. Als u wilt dat een familielid of kennis uw ‘eigen trouwambtenaar’ wordt, neemt uiterlijk drie maanden voor de geplande huwelijksdatum contact op met de gemeente.

Trouwlocatie

U kunt op verschillende plekken trouwen. U kunt kiezen voor:

  • een trouwlocatie van de gemeente;
  • een trouwlocatie van uw eigen keuze. Geef uw locatie uiterlijk drie maanden voor de geplande huwelijksdatum door aan de gemeente. U betaalt hiervoor extra kosten. Neem contact op met de gemeente via (+31)114-389000.

U betaalt kosten voor de aanvraag van een huwelijk. Meer informatie vindt u hier.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Hulst

Bezoekadres

Grote Markt 24

4561EB Hulst

Openingstijden
Maandag
9:00 - 12:00
13:00 - 16:00
Dinsdag
9:00 - 12:00
13:00 - 16:00
Woensdag
9:00 - 12:00
13:00 - 16:00
18:00 - 20:00
Donderdag
9:00 - 12:00
13:00 - 16:00
Vrijdag
9:00 - 12:00
13:00 - 16:00
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten
Laatst gecontroleerd op 14 november 2022