Single Digital Gateway

Geboorteakte aanvragen in Nederland

Wilt u een kopie van uw geboorteakte? Vraag dan een afschrift of uittreksel van uw geboorteakte aan. Of meertalig internationaal uittreksel. Dit doet u bij de gemeente waar u geboren bent.

U krijgt uw originele geboorteakte niet mee. In plaats daarvan kunt u kiezen voor een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel. Vraagt een organisatie om uw geboorteakte? Vraag dan na bij deze organisatie of u een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel nodig heeft.

Afschrift geboorteakte

Een afschrift is een officiële kopie van de geboorteakte. De gemeente zet er een stempel op. Op het afschrift staat dezelfde informatie als op uw geboorteakte.

Uittreksel geboorteakte

Het uittreksel van de geboorteakte bevat uw huidige gegevens. Uw:

  • naam; 
  • geslachtsnaam; 
  • geboorteplaats;
  • geboortedatum.

Uw afstamming (gegevens ouders) staat er niet op.

Meertalig internationaal uittreksel geboorteakte

Het meertalig internationaal uittreksel is een huidige samenvatting van uw geboorteakte voor internationaal gebruik. Er staat een toelichting op in het:

  • Nederlands;
  • Engels;
  • Frans;
  • Duits;
  • Spaans;
  • Grieks;
  • Italiaans;
  • Portugees;
  • Turks;
  • Servo-Kroatisch.

U vraagt de geboorteakte aan in de gemeente waar u geboren bent. U kunt een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel aanvragen.

Bent u buiten Nederland geboren? Wilt u een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel van uw geboorteakte aanvragen? Neem dan contact op met de ambtenaar van de burgerlijke stand in de stad of regio waar u geboren bent. Is uw buitenlandse geboorteakte bij de gemeente Den Haag ingeschreven? Dan vraagt u hem daar aan.

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Burgerlijke stand, akte of afschrift

Bij geboorte, overlijden, huwelijk en partnerschapsregistratie maakt de ambtenaar van de burgerlijke stand een akte op. De akten worden opgenomen in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Dit bekent dat u in Oldenzaal alleen de akte kunt opvragen als u hier ook daadwerkelijk geboren of getrouwd bent. U kunt van de volgende akten een uittreksel aanvragen:

  • geboorteakte
  • overlijdensakte
  • huwelijksakte (of echtscheiding)
  • akte van partnerschapsregistratie (of beëindiging partnerschapsregistratie)

U kunt uw uittreksel burgerlijke stand online aanvragen. Het uittreksel wordt dan per post naar u verzonden. Houdt u er rekening mee dat het 5 werkdagen duurt voordat u het uittreksel heeft ontvangen.
Uittreksel Burgerlijke Stand online aanvragen

U kunt de akte ook opvragen bij de publieksbalie op het stadhuis. Hiervoor heeft u een afspraak nodig. Wilt u liever niet online de afspraak inplannen, dan kunt u dat ook telefonisch doen via telefoonnummer (0541) 58 81 11.

Om een uittreksel of afschrift aan te vragen, heeft u een geldig identiteitsbewijs nodig.

Wilt u een afschrift voor iemand anders aanvragen? Dat kan als u:

  • De echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner bent
  • Een erfgenaam bent
  • Het kind of de ouder bent
  • De wettelijk vertegenwoordiger bent
  • Toestemming heeft gekregen (met machtiging)

Vraagt u het afschrift aan met toestemming, dan heeft u het volgende nodig:

  • Een schriftelijke machtiging van de persoon voor wie u het afschrift aanvraagt
  • Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon voor wie u de aanvraag doet
  • Uw eigen identiteitsbewijs

Online aanvragen

Woont u in Nederland woont en heeft u een DigiD? Dan kunt u uw geboorteakte online aanvragen. Ook vanuit het buitenland kunt u met uw DigiD uw geboorteakte aanvragen.

Aanvragen aan de balie

U kunt uw geboorteakte aanvragen aan de balie van de gemeente (contactgegevens). Neem een geldig identiteitsbewijs mee.

Aanvragen vanuit het buitenland

Heeft u geen DigiD? Dan kunt u ook iemand toestemming geven om de geboorteakte voor u aan te vragen aan de balie. 

Of vraag uw geboorteakte aan via de post:

  • Stuur een brief naar de publieksbalie. 
  • Zet in de brief het geboortejaar, uw naam, adres en waarvoor u de akte nodig heeft. 
  • Zet uw handtekening onder de brief. Voeg een kopie toe van uw geldige identiteitsbewijs.

Een geboorteakte kost: € 14,30.

U betaalt kosten voor de aanvraag van een geboorteakte. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente.

Aanvraag in Nederland

U ontvangt de geboorteakte na maximaal 5 werkdagen via de post.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Oldenzaal

Laatst gecontroleerd op 14 november 2022