Single Digital Gateway

Geboorteakte aanvragen in Nederland

Wilt u een kopie van uw geboorteakte? Vraag dan een afschrift of uittreksel van uw geboorteakte aan. Of meertalig internationaal uittreksel. Dit doet u bij de gemeente waar u geboren bent.

U krijgt uw originele geboorteakte niet mee. In plaats daarvan kunt u kiezen voor een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel. Vraagt een organisatie om uw geboorteakte? Vraag dan na bij deze organisatie of u een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel nodig heeft.

Afschrift geboorteakte

Een afschrift is een officiële kopie van de geboorteakte. De gemeente zet er een stempel op. Op het afschrift staat dezelfde informatie als op uw geboorteakte.

Uittreksel geboorteakte

Het uittreksel van de geboorteakte bevat uw huidige gegevens. Uw:

  • naam; 
  • geslachtsnaam; 
  • geboorteplaats;
  • geboortedatum.

Uw afstamming (gegevens ouders) staat er niet op.

Meertalig internationaal uittreksel geboorteakte

Het meertalig internationaal uittreksel is een huidige samenvatting van uw geboorteakte voor internationaal gebruik. Er staat een toelichting op in het:

  • Nederlands;
  • Engels;
  • Frans;
  • Duits;
  • Spaans;
  • Grieks;
  • Italiaans;
  • Portugees;
  • Turks;
  • Servo-Kroatisch.

U vraagt de geboorteakte aan in de gemeente waar u geboren bent. U kunt een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel aanvragen.

Bent u buiten Nederland geboren? Wilt u een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel van uw geboorteakte aanvragen? Neem dan contact op met de ambtenaar van de burgerlijke stand in de stad of regio waar u geboren bent. Is uw buitenlandse geboorteakte bij de gemeente Den Haag ingeschreven? Dan vraagt u hem daar aan.

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Afschrift burgerlijke stand

Wat moet u doen

  • Online (met DigiD): U krijgt het afschrift binnen 4 weken via de post
  • Online (zonder DigiD): U krijgt het afschrift binnen 4 weken via de post
  • Op afspraak: U maakt een afspraak en komt naar het Stadskantoor. U krijgt het afschrift meteen mee. Neem het volgende mee naar uw afspraak:
    • Geldig identiteitsbewijs
    • Geld (contant of pin)
    • Als u het voor iemand anders aanvraagt: neem dan ook een brief met toestemming mee en een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de aanvrager

Machtiging

U kunt iemand anders toestemming geven om voor u een afschrift burgerlijke stand aan te vragen (machtigen).

  • De gemachtigde moet meerderjarig zijn
  • De gemachtigde heeft een brief met uw toestemming
    • U schrijft een brief. Onder deze brief zet u allebei een handtekening
  • De gemachtigde heeft een geldig identiteitsbewijs van zichzelf en een kopie van uw geldige identiteitsbewijs

Bekijk de mogelijke kosten op Hilversum.nl.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Hilversum

Laatst gecontroleerd op 14 november 2022