Single Digital Gateway

Geboorteakte aanvragen in Nederland

Wilt u een kopie van uw geboorteakte? Vraag dan een afschrift of uittreksel van uw geboorteakte aan. Of meertalig internationaal uittreksel. Dit doet u bij de gemeente waar u geboren bent.

U krijgt uw originele geboorteakte niet mee. In plaats daarvan kunt u kiezen voor een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel. Vraagt een organisatie om uw geboorteakte? Vraag dan na bij deze organisatie of u een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel nodig heeft.

Afschrift geboorteakte

Een afschrift is een officiële kopie van de geboorteakte. De gemeente zet er een stempel op. Op het afschrift staat dezelfde informatie als op uw geboorteakte.

Uittreksel geboorteakte

Het uittreksel van de geboorteakte bevat uw huidige gegevens. Uw:

  • naam; 
  • geslachtsnaam; 
  • geboorteplaats;
  • geboortedatum.

Uw afstamming (gegevens ouders) staat er niet op.

Meertalig internationaal uittreksel geboorteakte

Het meertalig internationaal uittreksel is een huidige samenvatting van uw geboorteakte voor internationaal gebruik. Er staat een toelichting op in het:

  • Nederlands;
  • Engels;
  • Frans;
  • Duits;
  • Spaans;
  • Grieks;
  • Italiaans;
  • Portugees;
  • Turks;
  • Servo-Kroatisch.

U vraagt de geboorteakte aan in de gemeente waar u geboren bent. U kunt een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel aanvragen.

Bent u buiten Nederland geboren? Wilt u een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel van uw geboorteakte aanvragen? Neem dan contact op met de ambtenaar van de burgerlijke stand in de stad of regio waar u geboren bent. Is uw buitenlandse geboorteakte bij de gemeente Den Haag ingeschreven? Dan vraagt u hem daar aan.

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Gemeente Boekel: Geboorteakte aanvragen

Online aanvragen

Woont u in Nederland woont en heeft u een DigiD? Dan kunt u uw geboorteakte online aanvragen. Ook vanuit het buitenland kunt u met uw DigiD uw geboorteakte aanvragen.

https://www.boekel.nl/inwoners-en-ondernemers/paspoort-rijbewijs-uittreksels/uittreksels/uittreksel-burgerlijke-stand 

Aanvragen aan de balie

U kunt uw geboorteakte aanvragen (op afspraak) aan de balie van de gemeente. Neem een geldig identiteitsbewijs mee.

Op afspraak

Maak een afspraak via https://www.boekel.nl/afspraak/ 

Aanvragen vanuit het buitenland

Heeft u geen DigiD? Dan kunt u ook iemand toestemming geven om de geboorteakte voor u aan te vragen aan de balie. 

Of vraag uw geboorteakte aan via de post:

  • Stuur een brief naar de afdeling Burgerzaken. 
  • Zet in de brief het geboortejaar, uw naam, adres en waarvoor u de akte nodig heeft. 
  • Zet uw handtekening onder de brief. Voeg een kopie toe van uw geldige identiteitsbewijs.

U betaalt kosten voor de aanvraag van een geboorteakte. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente.

Aanvraag in Nederland

U ontvangt de geboorteakte na ongeveer 5 werkdagen via de post.

Aanvraag vanuit buitenland

De gemeente stuurt de geboorteakte binnen een paar weken op naar uw adres in het buitenland. Hoe lang de post erover doet, verschilt per land.

Bezwaar

Bent u het met dit besluit niet eens, dan kunt u hiertegen bezwaar maken. U kunt dit doen binnen zes weken na de verzenddatum van het besluit.

U dient uw bezwaarschrift te sturen naar:

Ambtenaar van de burgerlijke stand

Postbus 99

5427 ZH Boekel

Vermeld in uw brief het volgende:

-       De datum, waarop u het bezwaarschrift schrijft;

-       Uw naam en adres;

-       Tegen welk besluit u bezwaar maakt;

-       De redenen waarom u het niet eens bent met het besluit.

Daarnaast dient u uw brief te ondertekenen.

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen dat het besluit waartegen u bezwaar maakt, geldig blijft tijdens de bezwaarprocedure.

Spoed?

Als u vindt dat er snel iets aan het besluit moet worden gedaan, om onomkeerbare gevolgen van het besluit te voorkomen dan kunt u een voorlopige voorzienig aanvragen bij de rechter. Dat is een spoedprocedure, waarbij de rechter maatregelen kan treffen om onomkeerbare gevolgen te voorkomen. Voor een voorlopige voorziening dient u griffierecht te betalen. Als u een voorlopige voorziening wilt aanvragen, dient u niet alleen een brief te sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een brief naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank ‘s-Hertogenbosch, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Boekel

Bezoekadres

Sint Agathaplein 2

5427AB Boekel

Openingstijden
Maandag
9.00 - 12.30
Dinsdag
9.00 - 12.30
Woensdag
9.00 - 12.30
13.30 - 19.30
Donderdag
9.00 - 12.30
Vrijdag
9.00 - 12.30
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten
Laatst gecontroleerd op 14 november 2022