Single Digital Gateway

Geboorteakte aanvragen in Nederland

Wilt u een kopie van uw geboorteakte? Vraag dan een afschrift of uittreksel van uw geboorteakte aan. Of meertalig internationaal uittreksel. Dit doet u bij de gemeente waar u geboren bent.

U krijgt uw originele geboorteakte niet mee. In plaats daarvan kunt u kiezen voor een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel. Vraagt een organisatie om uw geboorteakte? Vraag dan na bij deze organisatie of u een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel nodig heeft.

Afschrift geboorteakte

Een afschrift is een officiële kopie van de geboorteakte. De gemeente zet er een stempel op. Op het afschrift staat dezelfde informatie als op uw geboorteakte.

Uittreksel geboorteakte

Het uittreksel van de geboorteakte bevat uw huidige gegevens. Uw:

  • naam; 
  • geslachtsnaam; 
  • geboorteplaats;
  • geboortedatum.

Uw afstamming (gegevens ouders) staat er niet op.

Meertalig internationaal uittreksel geboorteakte

Het meertalig internationaal uittreksel is een huidige samenvatting van uw geboorteakte voor internationaal gebruik. Er staat een toelichting op in het:

  • Nederlands;
  • Engels;
  • Frans;
  • Duits;
  • Spaans;
  • Grieks;
  • Italiaans;
  • Portugees;
  • Turks;
  • Servo-Kroatisch.

U vraagt de geboorteakte aan in de gemeente waar u geboren bent. U kunt een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel aanvragen.

Bent u buiten Nederland geboren? Wilt u een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel van uw geboorteakte aanvragen? Neem dan contact op met de ambtenaar van de burgerlijke stand in de stad of regio waar u geboren bent. Is uw buitenlandse geboorteakte bij de gemeente Den Haag ingeschreven? Dan vraagt u hem daar aan.

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Afschrift akte burgerlijke stand

Heeft u een bewijs nodig van bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk, echtscheiding of overlijden? Dan kunt u een afschrift van een akte aanvragen. Dit doet u in de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

Meer informatie: https://www.apeldoorn.nl/afschrift-akte-burgerlijke-stand.html

  • De gebeurtenis waarvan u een afschrift van de akte wilt, heeft plaatsgevonden in de gemeente Apeldoorn.
  • U kunt alleen een aanvraag doen
    •  voor uzelf
    • als gemachtigde
  • Als u niet genoemd staat in de akte, bijvoorbeeld als partner, moeder/vader of kind, dan moet u een goede reden (gerechtvaardigd belang) hebben om een afschrift te kunnen krijgen. Deze reden kunt u noemen in de aanvraag.
  • Een afschrift van een huwelijksakte of overlijdensakte, opgemaakt voor 01-01-1995, mogen wij altijd afgeven.

  • De gebeurtenis waarvan u een afschrift van de akte wilt, heeft plaatsgevonden in de gemeente Apeldoorn.
  • U kunt alleen een aanvraag doen
    •  voor uzelf
    • als gemachtigde
  • Als u niet genoemd staat in de akte, bijvoorbeeld als partner, moeder/vader of kind, dan moet u een goede reden (gerechtvaardigd belang) hebben om een afschrift te kunnen krijgen. Deze reden kunt u noemen in de aanvraag.
  • Een afschrift van een huwelijksakte of overlijdensakte, opgemaakt voor 01-01-1995, mogen wij altijd afgeven.

Aanvragen

U kunt verschillende afschriften van akten van de burgerlijke stand aanvragen:

  • Geboorteakte
  • Huwelijksakte
  • Akte geregistreerd partnerschap
  • Echtscheidingsakte of beëindiging geregistreerd partnerschap
  • Omzettingsakte
  • Overlijdensakte

Heeft u een akte nodig voor internationaal gebruik? Vraag dan een internationaal afschrift aan. Hier staan de volgende vertalingen op: Frans, Duits, Engels, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees, Turks en Joegoslavisch.

U kunt een afschrift van een akte op twee manieren aanvragen:

Online

U kunt een afschrift uit de burgerlijke stand online aanvragen (met DigiD). U ontvangt het afschrift niet digitaal. Het afschrift wordt binnen drie werkdagen via de post naar uw huisadres gestuurd.

Balie

U kunt ook aan de balie terecht. Maak hiervoor een online een afspraak.
Neem mee naar de afspraak:

  • Een geldig identiteitsbewijs
  • Een betaalmiddel (liever pinnen dan contant)

U krijgt het afschrift direct mee.

Machtiging

U kunt ook een ander machtigen om een afschrift van een akte burgerlijke stand aan te vragen. De gemachtigde kan alleen bij de balie terecht. En heeft het volgende nodig:

  • Een geldig identiteitsbewijs van zichzelf
  • Een geldig identiteitsbewijs van u
  • Een ingevuld en ondertekend machtigingsformulier (pdf, 155kB)

De kosten van het afschrift zijn € 15,70. 

Als achteraf blijkt dat u het afschrift niet nodig heeft of dat u het verkeerde document heeft aangevraagd, dan kunnen wij de kosten helaas niet terugbetalen. Er zijn dan kosten gemaakt om uw gegevens op te zoeken.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Apeldoorn

Bezoekadres

Marktplein 1

7311LG Apeldoorn

Openingstijden
Maandag
08:30 - 17:00
Dinsdag
08:30 - 17:00
Woensdag
08:30 - 17:00
Donderdag
08:30 - 19:30
Vrijdag
08:30 - 12:30
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten

www.apeldoorn.nl/contact

Laatst gecontroleerd op 14 november 2022