Single Digital Gateway

Aangifte geboorte doen in Nederland

Heeft u een kind gekregen? Dan moet u aangifte van de geboorte doen. Dit geldt voor alle kinderen die in Nederland geboren worden. U moet binnen 3 dagen na de geboorteaangifte doen in de gemeente waar uw kind is geboren. De moeder, vader of duomoeder moet aangifte doen. 

U moet binnen 3 dagen na de bevalling geboorteaangifte doen. De geboortedag telt niet mee. Is uw kind bijvoorbeeld op maandag geboren? Dan moet u uiterlijk donderdag aangifte doen. 

Eindigt de termijn van 3 dagen op een zaterdag, zondag of feestdag? Dan krijgt u uitstel tot de eerstvolgende werkdag. Heeft u dan maar 1 werkdag om aangifte te doen? Dan krijgt u een extra werkdag. Er moeten namelijk minimaal 2 werkdagen zijn om aangifte te kunnen doen. 

Te laat aangifte doen

Bent u te laat met de aangifte? Dan informeert de ambtenaar van de burgerlijke stand de officier van justitie.  U kunt dan een boete krijgen. 

De moeder, vader of duomoeder van het kind moet de geboorteaangifte doen.    
Kunnen de vader, duomoeder of moeder geen aangifte doen? Dan gebeurt de aangifte door: 

  • iemand die bij de geboorte aanwezig was; 
  • de eigenaar van het huis waarin het kind is geboren; 
  • een medewerker van de instelling waar het kind is geboren. Denk bijvoorbeeld aan het ziekenhuis.

Doet geen van deze personen geboorteaangifte? Dan gebeurt de aangifte door of namens de burgemeester van de gemeente waar het kind is geboren. Of waar het kind is gevonden als het om een vondeling gaat. 

U hoeft de baby niet mee te nemen wanneer u geboorteaangifte doet. 

Wordt uw kind geboren in een voertuig? Bijvoorbeeld in een auto, ambulance, trein of vliegtuig. Dan moet u de aangifte doen in de plaats van aankomst. Dat is de plek waar uw kind het voertuig verlaat. Dit geldt als die plaats in Nederland ligt.  
Betreft het een internationale lucht- of zeereis? En komt u aan in een buitenlandse plaats? Dan zijn er 2 opties:

  • Is de boot of het vliegtuig in Nederland geregistreerd? Dan moet u een voorlopige geboorteakte laten  opmaken. De gezagvoerder van het vliegtuig of de boot maakt deze op.   
  • Is de boot of het vliegtuig niet in Nederland geregistreerd? Dan moet u een geboorteakte laten opmaken bij lokale autoriteiten. 
  • In de plaats van aankomst moet u een voorlopige akte van geboorte laten opmaken. Deze moet u zo snel mogelijk naar de ambtenaar van de burgerlijke stand in de gemeente Den Haag (laten) sturen.

De ambtenaar van de gemeente maakt een geboorteakte op. De geboorteakte is het officiële bewijs van de geboorte. En van de afstamming van het kind van de ouder(s).  

In de geboorteakte staan: 

  • de gegevens van het kind. Denk aan namen, geboortedatum, geboorteplaats en tijdstip van geboorte; 
  • de gegevens van de ouder(s).

Er geldt een andere procedure als u aangifte wilt doen van een levenloos geboren kind

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Geboorteaangifte

Neem het volgende mee naar de afspraak: 

  • Geldig legitimatiebewijs van de aangever.
  • Afschrift van de erkenningsakte als het kind al voor de geboorte is erkend.
  • Trouwboekje of partnerschapsboekje (als u die heeft).
  • Binnen een huwelijk of geregistreerd partnerschap van 2 vrouwen kan de duomoeder ook moeder worden volgens de wet. Neem hiervoor een verklaring mee van de Stichting Donorgegevens.

Het doen van geboorteaangifte kan alleen aan de balie. Maak hiervoor eerst online een afspraak.

Lukt het niet om binnen de wettelijke termijn online een afspraak te maken bij de afdeling Burgerzaken, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 0800 - 1809.

De geboorteaangifte is gratis. Een kopie van de geboorteakte (een afschrift akte burgerlijke stand) kost € 15,70.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Arnhem

Bezoekadres

Koningsstraat 38

6811DG Arnhem

Openingstijden
Maandag
12:00 - 20:00
Dinsdag
09:00 - 17:00
Woensdag
09:00 - 17:00
Donderdag
09:00 - 17:00
Vrijdag
09:00 - 17:00
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten

Wilt u langskomen? Dat kan alleen op afspraak. Voor het ophalen van rijbewijzen en reisdocumenten is de receptie op het Stadhuis dagelijks geopend van 9.00 - 17.00 uur

Laatst gecontroleerd op 14 november 2022