Single Digital Gateway

Europese gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

Heeft u een handicap? En wilt u dichtbij de ingang van winkels of kantoor parkeren? Vraag dan een Europese gehandicaptenparkeerkaart aan bij uw gemeente. U heeft hier recht op als u minimaal 6 maanden een handicap heeft. En u als u met krukken of een rollator zelfstandig niet verder kunt lopen dan 100 meter.

U moet kunnen bewijzen dat u recht heeft op een gehandicaptenparkeerkaart. Daarvoor is een medische keuring nodig door een keuringsarts. Uw gemeente regelt dit. Voorwaarde is dat u met krukken of een rollator zelfstandig niet verder kunt lopen dan 100 meter. Is uw handicap chronisch? En heeft uw gemeente deze gegevens over uw handicap al? Dan is een medisch onderzoek niet nodig.

Er zijn 2 verschillende Europese gehandicaptenparkeerkaarten:

Bestuurderskaart

Met een bestuurderskaart mag u zelf rijden. Dit zijn de voorwaarden:

  • U heeft een rijbewijs.
  • De bestuurderskaart is gebonden aan u als persoon en niet aan een kenteken. U hoeft dus geen eigen voertuig te hebben.
  • U kunt met hulpmiddelen kunt niet verder dan 100 meter lopen.

Passagierskaart

Voor een passagierskaart zijn dit de voorwaarden:

  • U kunt zelf niet rijden.
  • Met hulpmiddelen kunt u niet verder dan 100 meter lopen.
  • U heeft de hulp van uw chauffeur altijd nodig. Van deur tot deur.
  • De passagierskaart staat op uw naam.

Kinderen onder de 18 jaar kunnen ook een passagierskaart aanvragen. Ze moeten aan dezelfde voorwaarden voldoen als volwassenen.

Heeft u een gehandicaptenparkeerkaart uit een ander land van de Europese Unie (EU)? Dan is deze kaart ook geldig in Nederland. Wilt u deze gehandicaptenparkeerkaart vernieuwen? Dan kunt u in Nederland een nieuwe gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. De Nederlandse voorwaarden zijn dan van toepassing.

Uw gehandicaptenparkeerkaart is 5 jaar geldig. Of korter als artsen verwachten dat u binnen 5 jaar zult herstellen van uw handicap. Verlengen van uw gehandicaptenkaart doet u ook bij uw gemeente. Doe dat ruim vóór de vervaldatum. Uw gemeente heeft tijd nodig om uw aanvraag te beoordelen.

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Gemeente Stichtse Vecht: Europese gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

  • aanvragen bij de stichting SAP
  • 2 soorten: bestuurderskaart en passagierskaart
  • bij nieuwe aanvraag en bij verlenging kan medisch onderzoek nodig zijn. De kosten moet u zelf betalen.

2 soorten gehandicaptenparkeerkaarten

  • bestuurderskaart: u heeft lange tijd een loopbeperking en kunt niet meer dan 100 meter aaneengesloten lopen
  • passagierskaart: u bent van deur tot deur afhankelijk van hulp van bestuurder en niet afzetbaar

Uw gehandicaptenparkeerkaart verlengen kan via de stichting SAP. De aanvraag voor verlenging duurt een aantal weken.

Maximaal 5 jaar

U krijgt voor maximaal 5 jaar een gehandicaptenparkeerkaart. Dat kan ook minder zijn. Als de klachten bijvoorbeeld door een operatie of behandeling verbeterd zijn, dan krijgt u de kaart voor een kortere periode.

Bij diefstal

Als uw gehandicaptenparkeerkaart is gestolen moet u altijd aangifte doen bij de politie. Dien daarna een aanvraag in voor een nieuwe gehandicaptenparkeerkaart.

Bij vermissing

Dien een aanvraag in bij de stichting SAP voor een vervangende kaart.

Bij de aanvraag heeft u nodig:

  • 1 recente pasfoto
  • de oude gehandicaptenparkeerkaart wordt ingenomen bij het huisbezoek

  • Heeft u nog geen Gehandicapten Parkeer Kaart , maak dan het bedrag € 185,- over op  NL98 INGB 0009 5903 92 van stichting SAP in Bavel ovv aanvraag GPK, uw naam, adres en telefoonnummer
  • Wilt u uw Gehandicapten Parkeer Kaart verlengen, maak dan € 75,- over op NL98 INGB 0009 5903 92 van stichting SAP in Bavel ovv aanvraag verlenging GPK, uw naam, adres en telefoonnummer
  • Als u een Gehandicapten Parkeer Kaart heeft , die korter dan 5 jaar geldig is of in een andere gemeente is afgegeven, maak dan € 185,- over op NL98 INGB 0009 5903 92 van stichting SAP in Bavel ovv aanvraag verlenging GPK, uw naam, adres en telefoonnummer
  • Een vervangende kaart aanvragen na verlies kost € 45,-.

Na ontvangst van het bedrag, neemt de arts van stichting SAP contact met op om een afspraak te maken voor het medisch onderzoek of voor de beoordeling.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Stichtse Vecht

Bezoekadres

Endelhovenlaan 1

3601GR Maarssen

Openingstijden
Maandag
8:30 - 17:00
Dinsdag
8:30 - 17:00
Woensdag
8:30 - 17:00
Donderdag
8:30 - 17:00
Vrijdag
8:30 - 17:00
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten

Wij werken op afspraak.