Europese gehandicaptenparkeerkaart aanvragen
Heeft u een handicap? En wilt u dichtbij de ingang van winkels of kantoor parkeren? Vraag dan een Europese gehandicaptenparkeerkaart aan bij uw gemeente. U heeft hier recht op als u minimaal 6 maanden een handicap heeft. En u als u met krukken of een rollator zelfstandig niet verder kunt lopen dan 100 meter.
U moet kunnen bewijzen dat u recht heeft op een gehandicaptenparkeerkaart. Daarvoor is een medische keuring nodig door een keuringsarts. Uw gemeente regelt dit. Voorwaarde is dat u met krukken of een rollator zelfstandig niet verder kunt lopen dan 100 meter. Is uw handicap chronisch? En heeft uw gemeente deze gegevens over uw handicap al? Dan is een medisch onderzoek niet nodig.
Er zijn 2 verschillende Europese gehandicaptenparkeerkaarten:
Bestuurderskaart
Met een bestuurderskaart mag u zelf rijden. Dit zijn de voorwaarden:
- U heeft een rijbewijs.
- De bestuurderskaart is gebonden aan u als persoon en niet aan een kenteken. U hoeft dus geen eigen voertuig te hebben.
- U kunt met hulpmiddelen kunt niet verder dan 100 meter lopen.
Passagierskaart
Voor een passagierskaart zijn dit de voorwaarden:
- U kunt zelf niet rijden.
- Met hulpmiddelen kunt u niet verder dan 100 meter lopen.
- U heeft de hulp van uw chauffeur altijd nodig. Van deur tot deur.
- De passagierskaart staat op uw naam.
Kinderen onder de 18 jaar kunnen ook een passagierskaart aanvragen. Ze moeten aan dezelfde voorwaarden voldoen als volwassenen.
Heeft u een gehandicaptenparkeerkaart uit een ander land van de Europese Unie (EU)? Dan is deze kaart ook geldig in Nederland. Wilt u deze gehandicaptenparkeerkaart vernieuwen? Dan kunt u in Nederland een nieuwe gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. De Nederlandse voorwaarden zijn dan van toepassing.
Uw gehandicaptenparkeerkaart is 5 jaar geldig. Of korter als artsen verwachten dat u binnen 5 jaar zult herstellen van uw handicap. Verlengen van uw gehandicaptenkaart doet u ook bij uw gemeente. Doe dat ruim vóór de vervaldatum. Uw gemeente heeft tijd nodig om uw aanvraag te beoordelen.
Staat u niet ingeschreven bij een gemeente? Dan vraagt u de Europese gehandicaptenparkeerkaart aan bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).
Zo werkt het voor u
Hierna volgt informatie van uw gemeente.
Gemeente Bernheze: Europese gehandicaptenparkeerkaart aanvragen
Let op. U kunt alleen een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.
U kunt een gehandicaptenparkeerkaart krijgen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
Bestuurderskaart
- U heeft een lichamelijke beperking en kunt met hulpmiddelen zoals krukken of een rollator niet meer dan 100 meter lopen, of
- U heeft buitenshuis altijd een rolstoel nodig, of
- U heeft een ernstige beperking (anders dan een loopbeperking).
Passagierskaart
- U voldoet aan de criteria voor een bestuurderskaart, en
- U bent voor vervoer van deur tot deur continu afhankelijk van begeleiding door een bestuurder en/of
- U bent permanent rolstoelgebonden.
Voor de aanvraag heeft u nodig:
- Aanvraagformulier Gehandicaptenparkeerkaart
- Een kleurenpasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen
- Kopie geldig rijbewijs
- Betalingsbewijs legeskosten (of u betaalt aan de balie)
- Download het Aanvraagformulier Gehandicaptenparkeerkaart of vraag dit telefonisch aan bij de gemeente Bernheze door te bellen naar +31 (0)412 45 88 88.
- U stuurt het formulier ingevuld en ondertekend en met één pasfoto terug naar de gemeente, Antwoordnummer 6003, 5384 ZX Heesch.
- Maak de betaling over naar de gemeente. U moet het bedrag overmaken naar de Bank Nederlandse Gemeenten, rekeningnummer NL38 BNGH 0285 0606 51. Vermeld bij de overschrijving uw naam en ‘GPK’.
- Na ontvangst van het aanvraagformulier en de betaling nemen wij uw verzoek in behandeling.
- De gehandicaptenparkeerkaart kost: € 132,80
- Een verzoek tot verlengen kost € 30,60
Neem voor meer informatie contact op met de gemeente Bernheze door te bellen naar +31 (0)412 45 88 88 of een e-mail te sturen naar gemeente@bernheze.org.
U krijgt binnen 6 weken na uw aanvraag bericht van de gemeente of de kaart wel of niet wordt toegewezen.. Als de kaart wordt toegewezen, hoort u van ons wanneer u de kaart kunt komen ophalen. U moet de kaart zelf komen ondertekenen.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Bernheze
Bezoekadres
De Misse 6
5384ZG Heesch
Maandag | 8:30-12:30 |
Dinsdag | 8:30-12:30 |
Woensdag | 8:30-19:00 |
Donderdag | 8:30-12:30 |
Vrijdag | 8:30-12:30 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |
The opening hours indicated are of the Public Counter. The Collection Desk has extended opening hours: www.bernheze.org