Bijzondere bijstand aanvragen
Heeft u een laag inkomen en kunt u bijzondere en onverwachte kosten niet betalen? Dan heeft u misschien recht op extra geld van de gemeente. Dit heet bijzondere bijstand.
Voor bijzondere bijstand gelden onder andere deze voorwaarden:
- U woont en verblijft rechtmatig in Nederland.
- U heeft onvoldoende inkomen en vermogen om de kosten zelf te betalen.
- U bent 18 jaar of ouder.
- U heeft kosten door een bijzondere of dringende situatie. Bijvoorbeeld door een operatie of een verhuizing.
- U krijgt de kosten niet op een andere manier vergoed.
Vraag uw gemeente welke voorwaarden in uw situatie nog meer gelden.
Lees meer in de vragen en antwoorden over bijstand.
Op de website van uw gemeente leest u hoe u bijzondere bijstand aanvraagt. Uw gemeente bepaalt of u recht heeft op bijzondere bijstand. En hoeveel dit dan is.
Heeft u vragen over uw situatie? Neem dan contact op met uw gemeente. Of met de sociaal raadslieden van uw gemeente. Zij geven gratis informatie en advies bij financiële en juridische problemen.
Heeft uw gemeente geen sociaal raadslieden? Kijk dan op de website van Sociaal Werk Nederland. Hier vindt u sociaal raadslieden bij u in de buurt. Het Juridisch Loket geeft u ook gratis juridisch advies.
Zo werkt het voor u
Hierna volgt informatie van uw gemeente.
Gemeente Purmerend: Bijzondere bijstand aanvragen
Let op. U kunt alleen bijzondere bijstand aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.
U kunt bijzondere bijstand aanvragen bij de gemeente als u:
- in de gemeente Purmerend woont;
- de kosten in Nederland heeft gemaakt.
Om een Bijzondere Bijstand aan te vragen kunt u telefonisch contact opnemen met Team Werk en Inkomen van de gemeente Purmerend via +31(0)299 452 452.
Het team is bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en op vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.
Als u een aanvraag indient, duur het 6 tot 8 weken voordat deze behandeld is. Soms duurt het langer, bijvoorbeeld als er advies gevraagd wordt aan een deskundige of als er gegevens ontbreken bij uw aanvraag. U ontvangt altijd een beschikking van de gemeente, waarin staat wat de beslissing is.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Purmerend