Single Digital Gateway

Algemene gehandicaptenparkeerplaats aanvragen

Heeft u een handicap en wilt u met uw auto dichtbij uw huis parkeren? Vraag dan een algemene gehandicaptenparkeerplaats aan bij uw gemeente. Dit is een plek waar ook andere mensen met een handicap hun voertuig mogen parkeren.

Er zijn voorwaarden voor het krijgen van een algemene gehandicaptenparkeerplaats. De gemeente kijkt bijvoorbeeld:

  • of u een Europese gehandicaptenparkeerkaart heeft die minimaal 6 maanden geldig is;
  • op welke dagen en tijden u de gehandicaptenparkeerplaats wilt gebruiken;
  • of er al bestaande algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in de buurt zijn;
  • hoe groot de parkeerdruk in de nabije omgeving is.

De algemene gehandicaptenparkeerplaats is niet alleen voor u. Deze is namelijk niet verbonden aan een kenteken van een voertuig. Andere mensen met een handicap mogen hun voertuig dus ook op deze plaats parkeren. Ze moeten dan wel een Europese gehandicaptenparkeerkaart hebben.

Wilt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen die alleen voor uw voertuig is? Vraag dan een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aan.

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Algemene gehandicaptenparkeerplaats aanvragen

Kunt u niet ver lopen? Vraag dan een gehandicaptenparkeerplaats aan voor uw eigen auto of brommobiel. Dit kan bij uw woning, uw werkadres of studieadres.

Voor een bestuurder die zelf de auto rijdt:

  • volgens het medisch advies van de keuringsinstantie kunt u met of zonder hulpmiddelen maximaal 50 meter lopen of u kunt 50 tot 100 meter lopen én het is erg moeilijk om een parkeerplaats te vinden (erg hoge parkeerdruk)
  • volgens het medisch advies moet een tijdelijke loopbeperking langer zijn dan 1 jaar
  • u woont, werkt of studeert in de gemeente Utrecht
  • voor een gehandicaptenparkeerplaats bij uw woonadres staat u ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) op dat adres
  • voor een gehandicaptenparkeerplaats bij uw werk- of studieadres levert u een bewijs in van uw werkgever of opleidingsinstituut. Hierin moet staan dat u daar werkt of studeert
  • het kenteken van de auto staat op uw naam of op naam van uw partner. Als het kenteken op naam van een leasemaatschappij of bedrijf staat, hebt u een verklaring van de kentekenhouder nodig dat u de dagelijkse bestuurder bent

Voor een passagier die meerijdt in een auto:

  • volgens het medisch advies van de keuringsinstantie kunt u met of zonder hulpmiddelen maximaal 15 meter lopen
  • volgens het medisch advies moet een tijdelijke loopbeperking langer zijn dan 1 jaar
  • u kunt niet alleen bij uw woning achterblijven als de bestuurder de auto ophaalt en parkeert
  • u bent voor het vervoer van deur tot deur afhankelijk van de hulp van een bestuurder. U kunt bijvoorbeeld niet alleen gelaten worden als de bestuurder de auto parkeert. Of u hebt hulp van de bestuurder nodig bij het in en uit de auto stappen of bij het binnengaan van een winkel (volgens het medisch advies van de keuringsinstantie)
  • er zijn geen mogelijkheden om voor uw woning in of uit te stappen. (Soms is het niet mogelijk om een parkeerplaats aan te leggen omdat dit gevaar of last geeft voor het overige verkeer)
  • u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) op hetzelfde adres als de bestuurder van de auto
  • het kenteken van de auto staat op uw naam of op naam van een huisgenoot. Als het kenteken op naam van een leasemaatschappij of bedrijf staat, hebt u een verklaring van de kentekenhouder nodig waarin staat dat de bestuurder de dagelijkse gebruiker van de auto is

Lease-auto

1. Leasecontract op uw naam

U vraagt bij degene die op het kentekenbewijs staat vermeld (de kentekenhouder), een berijdersverklaring aan en voegt deze verklaring toe aan uw aanvraag. Deze berijdersverklaring:

  • staat op officieel briefpapier
  • is niet ouder dan 6 maanden
  • is ondertekend door de kentekenhouder

In de verklaring staat:

  • uw naam
  • dat u de bestuurder bent van de auto
  • het kenteken van de auto

2. Leasecontract op naam van uw werkgever

U vraagt uw werkgever om een kopie van het leasecontract en een berijdersverklaring. Deze berijdersverklaring:

  • staat op officieel briefpapier
  • is niet ouder dan 6 maanden
  • is ondertekend door uw werkgever

In de verklaring staat:

  • uw naam
  • dat u de bestuurder bent van de auto
  • het kenteken van de auto

Auto van de zaak

U vraagt uw werkgever om een berijdersverklaring. Deze berijdersverklaring:

  • staat op officieel briefpapier
  • is niet ouder dan 6 maanden
  • is ondertekend door de kentekenhouder

In de verklaring staat:

  • uw naam
  • dat u de bestuurder bent van de auto
  • het kenteken van de auto

Auto van uw partner

1. Gehuwd of geregistreerd partner

Dan hebt u niets nodig. Deze gegevens zijn bij de gemeente bekend.

2. Samenlevingscontract

Uit uw samenlevingscontract voegt u bij:

  • de eerste pagina met de namen van beide partners
  • de laatste pagina met de handtekeningen van de notaris en beide partners

Parkeerplaats bij uw woning

  • U mag een foto meesturen van de plek waar u de plaats het liefst wilt hebben.

Parkeerplaats bij werkgever

  • Stuur een bewijs mee van uw werkgever waaruit blijkt dat u werkzaam bent op het opgegeven adres.
  • U mag een foto meesturen van de plek waar u de plaats het liefst wilt hebben.

Parkeerplaats bij onderwijsinstelling

  • Stuur een bewijs mee van uw onderwijsinstelling waaruit blijkt dat u onderwijs volgt op het opgegeven adres.
  • U mag een foto meesturen van de plek waar u de plaats het liefst wilt hebben.

  • houd er rekening mee dat de keuring meestal binnen enkele weken is en dat u dan beschikbaar moet zijn
  • u betaalt direct met iDEAL 
  • vraagt u de parkeerkaart aan voor iemand anders? Vul dan niet uw eigen gegevens in, maar die van de persoon die de kaart nodig heeft.

Online aanvragen

Log in met uw DigiD

Deze kosten betaalt u direct bij het aanvragen:

  • € 63,25 bijdrage in de kosten voor het medisch advies
  • € 38,25 kosten voor het in behandeling nemen van de aanvraag

Overige kosten

  • € 295,85 bijdrage in de kosten voor aanleg gehandicaptenparkeerplaats (dit betaalt u na goedkeuring van uw aanvraag)
  • € 63,25 wijzigen kenteken onderbord bij gehandicaptenparkeerplaats (dit betaalt u als u een andere auto hebt)

U krijgt binnen 2 tot 3 maanden antwoord van ons.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Utrecht

Bezoekadres

Stadsplateau 1

3521AZ Utrecht

Openingstijden
Maandag
8:00-17:00
Dinsdag
8:00-20:00
Woensdag
8:00-17:00
Donderdag
8:00-20:00
Vrijdag
8:00-17:00
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten
Laatst gecontroleerd op 21 september 2022