Single Digital Gateway

Algemene bijstand aanvragen

Heeft u te weinig geld om van te leven? En kunt u daarom bijvoorbeeld uw huur, kleding of zorgverzekering niet betalen? Dan heeft u mogelijk recht op bijstand. U vraagt uw bijstandsuitkering aan bij uw gemeente of via werk.nl.

U heeft recht op algemene bijstand als u:

  • de Nederlandse nationaliteit heeft of rechtmatig in Nederland woont;
  • 18 jaar of ouder bent;
  • niet genoeg inkomen of eigen vermogen heeft om van te leven. Uw (gezamenlijke) inkomen moet lager zijn dan de bijstandsnorm;
  • geen andere voorziening of uitkering kunt aanvragen;
  • niet in de gevangenis of een huis van bewaring zit.

U heeft ook een aantal verplichtingen als u een bijstandsuitkering ontvangt

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Bijstandsuitkering aanvragen

Het uitgangspunt van de Participatiewet is dat elke Nederlander zo veel mogelijk in zijn eigen levensonderhoud voorziet, om iedereen in staat te stellen als volwaardig burger mee te doen en bij te dragen aan de samenleving. Als dit niet lukt, dan helpt de gemeente u bij het zoeken naar werk. Zolang u nog geen inkomen heeft, kunt u financiële ondersteuning krijgen. De Participatiewet biedt ondersteuning voor personen met én zonder arbeidsbeperking.

U kunt een uitkering aanvragen als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • u bent 18 jaar of ouder.
  • u bent Nederlander of daarmee gelijkgesteld. Gelijkgesteld met een Nederlander bent u als u komt uit een EU-land, IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland. Ook bent u gelijkgesteld als u een geldige verblijfsvergunning hebt of anderszins rechtmatig in Nederland verblijft (bijvoorbeeld als u een juridische procedure tegen een afwijzing van uw verblijfsvergunning voert).
  • u woont of verblijft in Nederland.
  • u hebt geen of onvoldoende eigen inkomen.
  • u hebt geen vermogen of een vermogen dat lager is dan het maximale bedrag.
  • u kunt geen andere uitkering krijgen. Bijvoorbeeld een werkloosheidsuitkering of een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
  • u bent niet uitgesloten van het recht op een bijstandsuitkering. Dat is bijvoorbeeld zo als u in de gevangenis zit.

Let op! Bent u jonger dan 27 jaar? Dan meldt u zich eerst voor bijstand. Na de melding zoekt u 4 weken naar werk of een opleiding. Is dit niet gelukt? Dan kunt u daarna een bijstandsuitkering aanvragen.

Re-integratie naar werk

De gemeente is verplicht u, waar nodig, te ondersteunen bij uw re-integratie. Denkt u bijvoorbeeld aan sollicitatiebegeleiding, een leerwerktraject, een leerwerkplek, scholing en werken met behoud van uitkering. Dit laatste betekent dat de gemeente u een baan aanbiedt waar u direct aan de slag kunt met behoud van uitkering. U bent verplicht mee te werken aan de ondersteuning die de gemeente u aanbiedt.

Eigen vermogen 2024

Bij uw eigen vermogen hoort onder andere uw spaargeld, uw auto en uw eigen huis. Uw eigen vermogen mag niet boven een bepaald bedrag uitkomen. Voor 2019 geldt het volgende:

  • als u alleenstaand bent, dan mag u niet meer dan € 7.575 aan eigen vermogen hebben;
  • als u alleenstaande ouder, getrouwd bent of als u een samenlevingscontract hebt, dan mag u niet meer dan € 15.150 hebben;
  • hebt u meer dan € 63.900 aan eigen vermogen in uw woning, dan kunt u de bijstandsuitkering krijgen als een lening.

Wat moet ik doen?

Voordat u een uitkering wilt aanvragen, dient u zich in te schrijven als werkzoekende op www.werk.nl (DigiD nodig).

Aanvraagprocedure bijstandsuitkering 27 jaar en ouder

  • U maakt via telefoonnummer 14 0187, optie 1 een afspraak voor het eerste gesprek met een re-integratieconsulent. 
  • Op korte termijn (meestal de dag erna) wordt u uitgenodigd voor een gesprek waarin wordt bekeken  hoe voorkomen kan worden dat u een uitkering nodig heeft. Tijdens dit gesprek worden afspraken met u gemaakt over uw activiteiten om aan het werk te komen.
  • Ongeveer twee weken daarna vindt het diagnosegesprek plaats. Tijdens dit gesprek wordt gecontroleerd of u zich aan de afspraken heeft gehouden. Tevens wordt bekeken of u  mogelijk recht heeft op andere inkomsten, waardoor u geen bijstand nodig hebt. Als het niet anders kan, kunt u na dit gesprek de aanvraag voor een bijstandsuitkering indienen. Voor de afhandeling van deze aanvraag moet u gegevens over uw persoonlijke situatie inleveren.
  • Als de aanvraag compleet is wordt de aanvraag in behandeling genomen. U ontvangt schriftelijk bericht over het besluit. De gemeente heeft dan nog ongeveer acht weken om uw aanvraag af te handelen.

Aanvraagprocedure bijstandsuitkering jonger dan 27 jaar

  • U kunt zich telefonisch melden via 14 0187. Hierna wordt op korte termijn (meestal de volgende dag) een afspraak met u gemaakt voor de pre-intake.
  • Tijdens dit gesprek bespreekt de re-integratieconsulent met u de mogelijkheid om weer naar school te gaan of te studeren. Mocht dit niet haalbaar zijn dan worden de mogelijkheden om te gaan werken met u besproken.
  • U krijgt een brief waarin staat dat u vier weken de tijd krijgt om uit te zoeken wat uw wensen en mogelijkheden zijn voor wat betreft het vinden van een baan of passende studie.
  • Tijdens deze vier weken regelt u het volgende:  
    • U staat als werkzoekende ingeschreven bij UWV Werkbedrijf.
    • U spreekt met een studieadviseur van een school(instelling) om uw studiemogelijkheden te onderzoeken.
    • Wanneer u géén startkwalificatie hebt (niet in bezit van een MBO-2,-3,-4, HAVO- of VWO-diploma) dient u contact op te nemen met Steunpunt Onderwijs.
    • U zoekt naar vacatures in kranten, op internet en via andere mogelijkheden.
    • U schrijft zich in bij tenminste drie uitzendbureaus.
    • U reageert op minstens vier vacatures per week.
  • Na vier weken kunt u een afspraak maken voor het diagnosegesprek. Tijdens het gesprek wordt onderzocht of uw inzet voldoende is geweest en worden uw arbeidsmogelijkheden in kaart gebracht. Aan het einde van het gesprek wordt u nader geïnformeerd over het mogelijke vervolg van de procedure.
  • Na het indienen van de aanvraag wordt u uitgenodigd voor een individueel gesprek. U dient dan alle bewijsstukken mee te nemen die gevraagd worden.
  • Als de aanvraag compleet is wordt de aanvraag in behandeling genomen. U ontvangt schriftelijk bericht over het besluit.

Wat moet ik meenemen?

  • identiteitsbewijzen van u en eventueel uw partner;
  • uw cv (en eventueel van uw partner);
  • bewijzen van uw inkomen;
  • bewijzen van uw schulden;
  • bewijs van uw vermogen (bezittingen, zoals spaargeld, auto, huis, aandelen);
  • bewijzen van uw arbeidsverleden (uw laatste werkgever en begindatum en einddatum van uw contract).

Als u samenwoont met uw partner en/of kinderen jonger dan 18 jaar, dan hebt u ook bewijzen nodig van hun inkomsten, schulden en arbeidsverleden. 

Hoe lang duurt het?

U ontvangt binnen 8 weken bericht of u de uitkering krijgt.

Extra informatie

De hoogte van uw bijstandsuitkering vindt u bij de rijksoverheid.

Voor meer informatie en het aanvragen van een bijstandsuitkering kunt u terecht op de website van de gemeente. De link is https://www.goeree-overflakkee.nl/bijstand-uitkering.

U ontvangt binnen 8 weken bericht of u de uitkering krijgt. U krijgt bij­stand van­af de dag van de aanvraag.

De hoogte van uw bijstandsuitkering vindt u bij de rijksoverheid.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Goeree-Overflakkee

Bezoekadres

Koningin Julianaweg 45

3241XB Middelharnis

Openingstijden
Maandag
08:00 - 12:00
Dinsdag
08:00 - 17:00
Woensdag
08.00 - 17.00
Donderdag
08:00 - 17:00
18:00 - 20:00
Vrijdag
08:00 - 12:00
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten
Laatst gecontroleerd op 21 september 2022